Staffanstorp

Sköt raketer mot bilar och personer

Staffanstorp
Staffanstorp Många Staffanstorpsbor larmade på tisdagskvällen polisen om stök och oro på torget vid rådhuset. Raketer sköts mot både bilar och personer men ingen ska ha skadats.

Polisen bekräftar att det var oroligt på torget på tisdagskvällen.

– Vi fick in väldigt många samtal från Staffanstorp där man larmade om att ungdomar sköt raketer på torget, bekräftar Håkan Persson på polisen i Kävlinge-Staffanstorp.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Ett första steg mot riksdagen

Christian Sonesson (M) Staffanstorp.
Foto: Arkivbild
Staffanstorp
STAFFANSTORP Kommunstyrelsens ordförande i Staffanstorp, Christian Sonesson kom på tredje plats i Moderaternas provval till riksdagen.

Södra distriktet har tre platser i riksdagen vilket öppnar för möjligheten att ta en plats där.

Moderaterna i Skåne har avslutat sitt provval i helgen. Christian Sonesson som tillhör distrikt södra Skåne, fick 389 röster vilket ger honom en tredjeplats efter Boriana Åberg, Kävlinge, som kom etta även denna gång med 514 röster och Louise Meijer från Lund som kom på andra plats med 473 röster.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Vill dra sig ur samarbetet med Leader Lundaland

Staffanstorp
STAFFANSTORP Staffanstorps kommun prioriterar den kommunala kärnverksamheten. Det anges som huvudskäl till att kommunens politiska ledning nu vill dra sig ur samarbetet i Leader Lundaland.

– Kommunen prioriterar direkta insatser i tydligt identifierade, avgränsade och angelägna frågor, skriver kommunstyrelsens ordförande Christian Sonesson (M) i övervägandet inför beslutet.

Röstade nej

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Fast i poliskontroll – hade hemmagjord bomb i garderoben

Den hemtillverkade bomben hittades i en garderob hemma hos mannen
Foto: Polisen
Staffanstorp
STAFFANSTORP Hemma hos en man som stoppats i en kontroll hittade polisen en hemmagjord bomb i garderoben. Staffanstorpsbon åtalas nu misstänkt för brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor.

Han åtalas även misstänkt för drograttfylla, narkotikainnehav och grov olovlig körning.

Förarkontroll

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Startade sitt hästcenter direkt efter studenten

- De är mina kollegor, vi jobbar ihop varje dag, säger Karolina Olsson om egna hästarna Kicki och Svea.
Foto: Marianne Pernbro
Staffanstorp
GREVIE Direkt efter studentexamen 2004 satte Karolina Olsson i gång planerna på att starta hästverksamhet på gården i Grevie söder om Staffanstorp där hon är uppvuxen.
I dag driver hon sedan flera år Grevie Hästcenter där hon är tränare, rider in hästar och dessutom hinner tävla själv.

Lilla Grevie i Staffanstorps kommun är på väg att bli ett häst-Mekka.

Hästhagar

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Kommunrevisionen ska granska företagsgåvor

Staffanstorp
STAFFANSTORP Kommunrevisionen i Staffanstorp ska på sitt nästa möte ta upp frågan om kommunens så kallade non-profit-organisation. Denna bildades för att kunna ta emot gåvor som inte kan ges direkt till kommunen, bland annat från Microsoft.

Efter att SDS genomfört en granskning av Microsofts etablering i Staffanstorp och hur gåvor i form av både pengar och datautrustning skänkts till insamlingsstiftelser, så kallade non-profit-organisationer, i kommuner där Microsoft byggt serverhallar, har kommunrevisionen initierat ett ärende.

Fått pengar

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Staffanstorp

Stal diesel och verktyg

Staffanstorp
STAFFANSTORP
PREMIUM

Diesel och en verktygslåda stals från en lastbil som stod uppställd på Gullåkravägen vid Gullåkra mosse i Staffanstorp.

Stölden genomfördes natten mellan måndag och tisdag. Gärningspersonerna hade brutit upp lastbilens tanklock och lyckats få upp 100 liter diesel. De bröt sig även in i ett skåp inne i bilen där en verktygslåda förvarades. Även denna stals.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Skräpigare efter pandemin – fler papperskorgar krävs

Papperskorg överfull med skräp.
Foto: Maja Suslin / TT
Staffanstorp
STAFFANSTORP Pandemin har påverkat på många sätt. Vi har rört oss mer utomhus och det är kanske en förklaring till att även nedskräpningen ökat. Det vill Staffanstorps kommun råda bot på bland annat genom fler, nya och bättre papperskorgar.

Kommunens tekniska avdelning har fått i uppdrag att undersöka behovet av papperskorgar och hur det ser ut i dag, hur tätt de står och var och om de behöver kompletteras.

Fler korgar

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Digitalt möte med Microsoft

Staffanstorp
STAFFANSTORP
PREMIUM

Microsoft i Staffanstorp bjuder in invånare i kommunen och närliggande samhällen till ett digitalt informationsmöte där man också svarar på frågor. Microsoft ska berätta mer om sitt arbete med att bygga och öppna datacenter i Staffanstorp, hur man arbetar med energi och hållbarhet och om lokala investeringar. Efter presentationen, som blir på svenska och engelska, öppnar man upp för frågor.

Mötet anordnas på onsdag den 22 september från 17.00 till 18.30 och du loggar in via https://aka.ms/Stadsmote-STF

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL