foto: Ann-Charlott Engström/Hörby kommun

Humorsåpa ska sätta kommunen på kartan

HÖRBY Hörby kommun ger sig in i filmbranschen.
300 000 kronor i skattemedel läggs på att spela in humorsåpan Hörby, med världspremiär på torsdag.
– Vi vill roa och väcka positiv uppmärksamhet, förklarar kommunchefen Johan Eriksson.

Istället för att marknadsföra kommunen på det traditionella sättet, med hjälp av annonser, utställningar och glättiga reklambroschyrer, satsar kommunen denna gång hela sin marknadsföringsbudget på att spela in en humorsåpa.
– Det rätt svårt att få något genomslag med traditionell marknadsföring. Vi är en liten kommun, som inte har så mycket medel för det. Då föddes den här tanken – att göra något annorlunda som avviker från vad andra kommuner gör.

– Vissa kommuner har kört med lite filmsnuttar och musikvideos och sånt, men vi tänkte att man kan kanske ta idén steget lite längre, säger kommunchefen Johan Eriksson.
Kommunikationsenheten tog kontakt med olika filmbolag för att sondera terrängen, och fick napp hos Sunnanå Production. Ett bolag som ligger bakom SVT-produktioner som Doris & Knäckebröderna och Amigo Grande.
Under sommaren och hösten har bolaget spelat in en humorsåpa, med titeln Hörby, och på torsdag kväll är det världspremiär när det första avsnittet läggs ut på Youtube klockan 20. Totalt visas sex avsnitt på 5-6 minuter vardera de kommande torsdagarna.

Handlingen utspelar sig på olika platser i kommunen, och berättar om kampen om potatismarknaden i Hörby. I huvudrollen som potatisdrottningen ser vi skådespelaren Sanna Persson, känd från bland annat Hipp Hipp där hon spelade Jolanta.
Eva Westerling, Håkan Brinck och Ola Selmén ingår också i gänget bakom produktionen, och olika Hörbybor och profiler dyker upp i mindre roller under resans gång. Hörby beskrivs av kommunen som en ”fiktiv historia med blinkningar åt traditionella såpaintriger”
– Detta är en fullkomligt unik satsning som Hörby kommun gör. Aldrig tidigare har vi fått ett liknande uppdrag, säger Anders Johansson på Sunnanå Production i ett pressmeddelande.
Johan Eriksson hoppas att satsningen ska sätta Hörby på kartan och göra kommunen känd långt utanför kommungränserna.

– Tillsammans med Sunnanå Production gör vi en marknadsföringssatsning som bygger lite på humor samtidigt som vi visar upp alla de fina delar vi har här i kommunen, säger han.
Filmprojektet kostar 300 000 kronor, och det tycker Johan Eriksson är väl investerade pengar.
– Att marknadsföra kommunen är definitivt en kärnverksamhet. Vi har fått det här till ett väldigt bra pris. Det här är pengar som redan fanns i marknadsföringsbudgeten. Nu lägger vi i princip hela potten på det här projektet. Det har redan fått genomslag och har varit med på riksnyheterna och i Expressen och på lokal-tv.

Arnold Äventyraren förekommer i ett avsnitt, och handlingen är även förlagd till Lågedammsbadet och Gamla torg i Hörby.
– Vi kommer inte gå ut med vilka platser som kommer att visas mer. Vi vill ju hålla spänningen vid liv, säger Johan Eriksson.
På torsdag kväll blir det premiärmingel på Metropol för särskilt inbjudna gäster.
Då kommer den röda mattan att vara utrullad och representanter för kommunen och Sunnanå Production berättar om projektet och förhandsvisar alla de sex avsnitten i humorsåpan om Hörby.

Läs mer:

Dagens fråga

Brukar du vinterbada?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev