Love TruVandi sjunger under pressmötet för Musik bakom galler. Foto: Claes hall.
Utställningen Musik bakom galler invigs på Malmöhus nu på lördag 28 oktober och visas till 31 maj 2018.
Utställningen Musik bakom galler visas på Malmöhus slott. Foto: Claes Hall
Utställningen Musik bakom galler består av musik, text, en film och en utställning. Foto: Claes Hall
Love Truvandi i mitten och Sara Thuresson till höger. Foto: Claes Hall
Musikern Sara Thuresson är initiativtagare till Musik bakom galler.
Initiativtagarna till Musik bakom galler Anneli Ewers t.h. och Lena Friblick t.v. Foto: Claes Hall

Musik bakom galler på Malmöhus

Utställningen Musik bakom galler invigs på Malmöhus på lördag 28 oktober och berättar om livet på kvinnofängelset Hinseberg genom musik, text, en film och en utställning några trappor upp på.
Projektet har först kommit ut som albumet Hinseberg i maj i år och utställningen öppnar med en livekonsert med delar av materialet.

Initiativtagaren, musikern Sara Thuresson, inspirerades att spela på svenska anstalter av Johnny Cashs konserter på fängelser som sedan blev till albumen At Folsom Prison och At St Quentin.
I svenska sammanhang är det omöjligt att inte tänka på Kajsa Grytts kritikerhyllade album Brott & Straff – Historier från ett kvinnofängelse från 2006, där Grytt har tonsatt kvinnliga fångars historier och texter. Den torftiga fängelsemiljön har skapat ett rikt musikaliskt arv.

Sara Thuresson och producenterna Anneli Evers och Lena Friblick har jobbat med Hinsebergsprojektet i tre år. Fyra av fem kvinnor som deltagit i projektet har hunnit komma ut från anstalten: bara en femte sitter kvar och skickar brevledes en hälsning.
Det sprider sig en lättnad i publiken på pressmötet inför utställningen när de inser att kvinnorna nu är fria: de medverkande har gått från siffror till människoöden som berör, som det brukar bli när man får ett ansikte på statistiken.
De före detta intagnas texter handlar om livets grundläggande byggstenar, som de flesta tar för givna: att få vara nära sitt barn och kunna visa kärlek genom att röra vid det. Att veta att det finns en värld där ute, som man själv inte får vara del av. Att känna sig som en fågel i bur, som inte vet om den kan eller vill sjunga längre.

Malmöbon Love TruVandi, som kom ut från Hinseberg i februari 2016, säger att musiken betyder allt för henne. Det är lätt att tro på: hon hade precis deltagit i talangjakten Svensktoppen nästa när hon hamnade på Hinseberg. Där satt hon först i isoleringscell och såg andra människor bara när de lämnade mat eller hade något annat ärende: en tillvaro som hon förstår är svår att föreställa sig för folk som inte levt så.
– Jag tyckte det var skönt i början. Jag är en ensamvarg. Men nu när jag är ute förstår jag att det har påverkat mig.
Det har gett en drivkraft att försöka hitta tillbaka till kärleken till musiken efter fängelsetiden, där hon beskriver sig som ”tyst” i början. Det är också tyst i någon sekund efter hennes solonummer, innan applåderna. Få hade kanske väntat sig så mycket rå talang i det här sammanhanget.
Det är svårbegripligt att hon inte har mer scenvana än en talangtävling. Man blir påmind om att fängelsevistelsen är ett helt liv som pausas, med alla möjligheter som fanns innan: en musikkarriär och ett föräldraskap, som fryser och stannar av.

Steina, som inte vill vara med efternamn, har skrivit en text om känslan av att vara en burfågel som förlorat lusten att sjunga, pratar om hur man är avstängd inte bara fysiskt, utan också emotionellt i fängelset. Men sen minns man att man trots allt är en fågel och måste sjunga.
Hon vill helst inte bli fotograferad och går iväg för att det är för hög ljudnivå. Ett myllrande museum fullt med folk är förmodligen motsatsen till fängelsemiljön.
Sara Thuresson håller kontakter med de frigivna och det blir en turné med det här materialet till våren. Att ha en fast punkt i tillvaron i form av Thuresson och musiken har varit viktigt för livet efter fängelset.

Love TruVandi säger att hon är en bit på vägen mot att ordna upp sitt liv och komma på rätt köl. Hon har börjat fundera på att hitta ett sammanhang för sin musik. Hon blir lite förvånad över beröm för sin sångröst och känner sig fortfarande osäker. Vägen från isoleringscellen till scenen är inte rak.
– Musiken hjälper. Den får mig att ta tag i det.
”Det” verkar vara både det som finns utanför Hinsebergs väggar och att ta musiken på allvar.
Musik bakom galler är en hoppingivande utställning om människans motståndskraft och livsvilja. Kvinnorna från Hinseberg vet varför burfågeln sjunger.
Musik bakom galler invigs på malmöhus slott nu på lördag, 28 oktober, och visas fram till och med 31 maj 2018.