Automata får nypremiär på Malmö dockteater 28 augusti. Pressbild
Erik Holmström med en av Malmö Dockteaters dockor. Foto: Marcus och Mattias Thernström Florin

Teater med fokus på form och rörelse

Inga skådespelare och ingen klassisk handling men färger, former, ljud och rörelser. Teaterföreställningen Automata som skapats av Malmö Dockteater tillsammans med Orionteater hade premiär i Stockholm i april. 28 augusti blir det nypremiär med nya förutsättningar på hemmascenen i Malmö.

Malmö Dockteater startade som en dockteater för vuxna 2015. Förutom att göra egna uppsättningar som Funktionell dumhet och Skvalpet samarbetar man gärna med andra teaterinstitutioner. Det senaste samarbetet är Automata som man gjort tillsammans med Orionteatern i Stockholm.
– Vi är en liten teater och ibland är det roligt att komma ut och få andra förutsättningar, Orioteatern är en väldigt stor lokal till exempel, säger Malmö Dockteaters grundare och Automatas regissör Erik Holmström.

Automat är en teaterföreställning utan så väl skådespelare som klassisk handling och Erik Holmström konstaterar att den är svår både att beskriva och att föreställa sig.
– Det är faktiskt första gången jag känner att jag är ute på riktigt hal is. Men rent konkret är det ett antal motorer som driver ett antal former som ser ut som ramar. Formerna färdas i luften i linor och rör sig i kombination med varandra och skapar bilder och rörelser med ljus och musik till. När vi gjorde föreställningen letade vi efter något abstrakt. Målet var att inte hamna i att berätta en historia eller att symbolisera något annat än det är. Sedan uppstår meningen i mötet med publiken.

Och hur reagerade publiken på Orionteatern?
– Otroligt blandat, det har varit folk som lämnat föreställningen och andra som njutit enormt. Många har känt att när de inte tittar på människor på scen behöver de inte vara så artiga, man kan gäspa eller kanske lägga sig ner och blunda lite. Det har varit folk som buat men också många som tyckt att det varit fantastiskt. Vissa tycker att det är humoristiskt medan andra tycker att det är djupt existentiellt att titta på ramarna. Jag tror att man måste ha ett öppet sinne och se vad det kan ge.

När det nu är dags för nypremiär för Automata på hemmascen i Malmö har Erik Holmström och de andra skapat en specialversion av föreställningen där mycket är sig likt men där upplevelsen i det lilla scenrummet blir en annan.
– Det blir en väldigt annorlunda känsla i Malmö. här sitter man mer mitt i maskineriet och just nu tycker jag nästan att det blir bättre i det här lilla formatet, säger Erik Holmström. Fast man förlorar något också, det var mer storslaget på Orion.

Har det varit svår att göra om föreställningen?
– Det har mest varit roligt men man måste ha tålamod. Automata bygger på en massa motorer och så fort man ska sätta igång dem blir det krångel. De är egentligen till för att styra vindrutetorkare på lastbilar så nu görs de om så att de kan styras via ljusbordet. Det är en delikat uppgift som vi kämpade med i Stockholm och nu här igen.

Erik Holmström betonar att Malmö Dockteater är en experimentell teater vilket innebär att de ser som sin uppgift att undersöka scenkonsten och att dockteater inte alls måste betyda en föreställning med dockor.
– Det här med dockteater är en ingång i arbetet som handlar om att vi inte är ute efter att sätta en människa på scen och säga att det är sannare än att sätta en docka eller något annat där. Det finns en väldig vurm inom teatern för det mänskliga skådespeleriet och att man ska eftersträva sanning och äkthet. Det vänder vi oss mot men vi undersöker också vardag och realism så det handlar inte bara om att vi vill göra abstrakt teater. Man kan göra en realistisk värld som är överdrivet vardaglig och äkta fast med dockor. Då ser man bara formen av världen.
Vad gäller Automata har utgångspunkten hela tiden varit att det är just en teaterföreställning – inte en konstperformance, installation eller annat.
– Genom att den har en början och ett slut och att man sitter på en teater tillsammans med publik så tänker jag att man läser det som en teaterföreställning, säger Erik Holmström.

Automata har premiär 28 augusti och spelas fram till 21 september. Redan nu börjar också höstens nästa föreställningsprojekt ta form på Malmö Dockteaters scen. Den skapas av skådespelaren och konstnären Ellen Norlund som har ett projekt med en karaktär som heter Limmerskan där hon arbetar med lim på alla möjliga sätt.
– Det här är inte heller traditionell dockteater men vi ville skapa en korsbefruktning mellan bildkonst och teater och det här känns som ytterligare ett sätt att undersöka vad teater är, säger Erik Holmström.