Lund

Ekologiskt hållbar flyktingbostad testas

Lera kommer bli en del av byggmaterialet i till den nya bostaden. Foto: Robin Haldert / TT
Lund
Lund En prototyp för en flyktingbostad som är ekologiskt hållbar både i materialval och drift ska uppföras på Brunnshög, som del av ett forskningsprojekt.
PREMIUM


– Här flyttar vi ut forskningen i verkligheten, säger Marwa Dabaieh vid fakulteten för kultur och samhälle på Malmö högskola som ansvarar för projektet.

Tanken är att huset ska byggas i början av september.

Byggmaterialet blir naturligt och lokalt, bland annat vass och lera.


– Det innebär enkelt byggande med en lätt konstruktion och huset på cirka 40 kvadratmeter ska bli färdigt på fyra dagar, säger Marwa Dabaieh som under många år forskat kring hållbart byggande och boende.

Enfamiljshuset kommer att förses med solpaneler och ett litet vindkraftverk samtidigt som det blir energisnålt.


– Det innebär att det kommer att produceras ett överskott av energi, säger Marwa Dabaieh.

Ur hushållsavfallet ska biogas utvinnas, för användning i husets spis, och även avloppsvattnet tas till vara, bland annat för bevattning.

Vem som ska bo i huset är ännu inte bestämt men tanken är att det ska vara ett flyktingpar, kanske med ett barn.

De kommer sedan att bo i huset under ett år, den tid som forskningsprojektet pågår.


– Familjen ska leva ett vanligt liv samtidigt som vi följer hur huset och tekniken fungerar, säger Marwa Dabaieh.

Byggnadsnämnden meddelade nyligen via delegation ett tidsbegränsat bygglov som gäller till den 31 december 2018.

Bygget på fastigheten Östra Torn 27:2, som ligger i centrala Brunnshög, bedöms vara förenligt med detaljplanen och ingen granne är berörd.

När projektet är slutfört efter ett år kommer huset troligen att flyttas och utnyttjas för ytterligare forskning.


– Men konstruktionen och materialvalet innebär också att det skulle vara enkelt att riva, och något byggavfall skulle inte skapas, säger Marwa Dabaieh.

Lund

20-åring knuffade tågvärd

Lund
Stångby En 20-årig man ilsknade av okänd anledning till mot en tågvärd på Stångby station på måndagseftermiddagen.

Mannen knuffade tågvärden så hårt att denne slog huvudet i en hatthylla på tåget.

– Vi ska titta på film från övervakningskameran ombord för att se vad som skett, säger Joakim Nyberg, kommunpolis i Lund.

20-åringen misstänks för våld mot tjänsteman.

Lund

Rattjuvar slog till på Linero

Foto: Lars Pehrson / SvD / TT
Lund
Lund Natten till måndagen slog tjuvar till mot tre bilar på Drapavägen på Linero.

Tjuvarna tycks ha varit inriktade på rattarna i bilarna. I samtliga tre fall stals just dessa. I åtminstone två av fallen rör det sig om BMW:s som tjuvarna slog till mot.

De plockade även med sig en instrumentpanel, högtalare och ett par solglasögon. Det finns ingen misstänkt för stölderna.

Lund

Tågpersonal slagen av passagerare

Lund
Lund En tågvärd ombord på ett tåg utanför Lund blev slagen av en passagerare.

Händelsen inträffade strax efter klockan 19. Personalen ska ha blivit slagen av en man som sedan hoppar av tåget. Polis kallas till platsen och söker efter gärningsmannen. Ingen person har ännu gripits.

Tågvärden ska inte ha behövt sjukvård.

Lund

Sandbybor har lösningen på trafikproblemen

En grupp personer från facebook-gruppen ”Säker trafik i Södra Sandby har lagt fram konkreta trafikförslag till kommunen.
Foto: Mikael Ankarvik
Lund
Södra Sandby Trafiksituationen i Södra Sandby är ohållbar och absurd och behöver lösas å det snaraste. Det tycker en grupp Sandbybor som på frivillig väg lagt fram ett konkret förslag till lösning av problemet till kommunen.

Man inriktar sig på den omfattande genomfartstrafik med tunga lastbilar som passerar centrum året runt. Något som intensifieras under betsäsongen från oktober till januari då ett stort antal tunga fordon i form av lastbilar, traktorklassade lastbilar och traktorsläp passerar på väg till sockerbruket i Örtofta.

Oavsett om bettransporterna kommer från Torna Hällestad eller från söder på Dalbyvägen passerar de genom byns centrum. Sammantaget med all övrig onödig genomfartstrafik med personbilar och andra fordon har situationen, enligt skribenterna, inneburit en överhängande trafikfara och hälsorisker för bland annat passerande skolbarn i korset och på Byskolan vid Flyingevägen.

Inte tillräckligt

Eftersom man anser att den process som genomfördes i Fokus Södra Sandby inte tillräckligt uppmärksammat de problem som genomfartstrafiken innebär lägger gruppen några konkreta förslag. Underlaget har de själva tagit fram genom omfattande trafikräkningar, provkörningar och beräkningar som gjorts inom ramen för facebook-gruppen ”Säker trafik i Södra Sandby” som har närmare 450 medlemmar.

Redan nu finns en kommunal utredning av en förbifart från Dalbyvägen mot nordost, något gruppen hoppas ska bidra till lösningen. I gruppens förslag läggs ett antal dellösningar fram där trafiken ska ledas förbi Södra Sandby utan att passera centrum. I ett samlat förslag tar man även hänsyn till detaljplaner för nya bostäder.

Förbjuda genomfartstrafik

När det gäller genomfartstrafiken på Dalbyvägen och Flyingevägen har man tagit fram mer än ett alternativ.

Ett alternativ är att förbjuda genomfartstrafik mellan Q8-macken och Revingerondellen samt mellan Q8-macken och korsningen Hällestadsvägen/Öståkravägen. För säkerhets skull vill man ha övergångar eller en gång och cykeltunnel vid Norreholm. För att se till att folk håller hastigheten när de besöker de centrala delarna föreslås fartkameror på Dalbyvägen och Lundavägen.

Snabbats och billigast

Förslaget skulle innebära en försumbar tidsskillnad för trafiken Lund-Revinge medan Lund-Hällestad skulle innebära tre minuter längre tid. Gruppen anser att förslaget är det snabbaste och billigaste förslaget att minska centrumtrafiken.

Ett annat förslag att leda trafiken förbi Södra Sandby i riktning mot Dalby och Gårdstånga/E22 och omvänt, och mot Revinge/Torna Hällestad och Dalby och omvänt. Här inriktar man sig på trafiken från framförallt NCC förbi Sandby ut mot E22:an.

Tre alternativ

Ett alternativ är att lastbilarna kör över Rögle dammar till Lundavägen och sedan svänger av vid Q8-macken och vidare till Flyingerondellen. Det andra förslaget är att från NCC ta sig via en tänkt rondell vid Assarhusvägens korsning med Dalbyvägen och på en ny överfart till Öståkravägen köra vidare till Revingerondellen och via Kyrkovångsvägen komma till Flyingerondellen. Det tredje förslaget är en storlösning med en kringfart runt byn med anslutning till Flyingerondellen.

Lund

Odarslövs skola väntar ännu på hyresgäster

Odarslövs före detta skola letar fortfarande efter hyresgäster.
Foto: Joakim Stierna
Lund
Lund Odarslövs skola är fortfarande ute på hyresmarknaden.
– Det har varit speciella tider så det har varit svårt att hitta någon som är beredd att satsa på så mycket yta, säger Elin Sjögren på Croisette som förmedlar fastigheten.

Markägaren Axel Gyllenkrok fick köpa den gamla skolan för 50 000 kronor av kommunen. Detta efter att han vägrat gå med på att kommunen sålde skolan med arrendekontrakt på öppna marknaden.

Kommunen undersökte då vad det skulle kosta att flytta byggnaderna men kom fram till att det skulle bli alldeles för dyrt.

Sista elevkullen 2010

Den sista elevkullen slutade 2010. Kommunen visste då inte vad de skulle göra med byggnaderna. Hösten 2014 började kommunen att utreda om skolbyggnaderna skulle användas som boende för ensamkommande flyktingbarn.

Flyktingboende

Av olika skäl lades planerna på is, inte minst för att byborna protesterade. Men när flyktingvågen från Syrien kom hösten 2015 tog Lunds kommun över 20 ensamkommande flyktingbarn från Trelleborg. Då aktualiserades Odarslövs skola åter som boende.

Skola och kontor

Vid årsskiftet 2019/2020 hamnade alltså byggnaderna under Björstorps och Svenstorps godsförvaltning genom markägaren Axel Gyllenkrok. Ägarna har uttryckt en önskan om att hyra ut byggnaderna som skola eller som kontor.

– Helst ser markägaren att hyresgästen tar alla byggnaderna. Men han är samtidigt öppen för förslag och kan ta en diskussion om hur lokalerna kan anpassas invändigt, säger Elin Sjögren.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Kasinohai.com

Spellagstiftning - Finland vs Sverige

Kasinohai.com Om du är osäker på hur spellagstiftningen ser ut i Finland och Sverige och om det finns några större skillnader bör du fortsätta att läsa denna artikel där vi kommer att gå igenom de stora dragen i de båda ländernas spellagstiftning.

Spellagstiftningen i Sverige

Den 1 januari 2019 införde Sverige ny lagstiftning som avslutade dominansen från det av regeringen drivna onlinespelföretaget och öppnade sektorn för privata företag.

Under flera år var det statligt ägda Svenska Spel den enda verksamheten som tilläts att tillhandahålla onlinespel till medborgare i Sverige, vare sig det handlar om casinospel, betting på sport eller andra former av spel.

Naturligtvis kringgick de flesta företag denna lagstiftning och år 2018 hade privata företag fått en 29-procentig andel av spelmarknaden i Norden.

Delvis i ett erkännande av ett sådant nytt paradigm och delvis för att de var i behov av skattepengar, gick den svenska regeringen med på att införa nya spellagar. Under den nya lagstiftningen har myndigheten Spelinspektionen rätten att ge licens till privata företag. Hittills har myndigheten tillåtit cirka 100 företag att tillhandahålla sina tjänster till svenska spelare.

De största vinnarna på denna nya lagstiftning är de svenska medborgarna. På grund av lagarna för spel online kan svenskarna nu välja och vraka bland de bästa spelbolagen. Svenska spelportaler visar de bästa casinotjänsterna online och incitamenten för svenska deltagare.

Staten är också en stor vinnare på detta drag. Det är inget mysterium att legalisering av spel på internet är ett snabbt sätt till att generera mer skatteintäkter till statskassan. I hela Sverige måste licensierade företag betala en inkomstskatt på 18 procent av sin inkomst till svenska konsumenter.

Sådana skattebetalningar träder i kraft i år och vi hoppas att vi kommer att få se effekterna av denna inkomstkälla i Sveriges kommande budget.

De svenska spellagarna har hittat en balans mellan att ge spelare valfrihet och skydda dem mot bedrägliga spelbolag. Att främja spel utan tillstånd har varit förbjudet, och den svenska Spelinspektionen har nu fått mandat att blockera överföringar mellan deltagare och obehöriga operatörer.

Lagarna innehåller också strikta regler för etiskt spel. Spelinspektionen har befogenheten att tvinga privata operatörer att vidta sådana åtgärder för deltagarnas säkerhet. Dessutom måste alla speloperatörer erbjuda samtliga spelare ett val om att självuteslutning.

Det har bara gått ett år med de nuvarande svenska lagarna för spel online, och det är ingen tvekan om att vi kommer att se fler regler för att tillåta säkert spel i framtiden.

Spellagstiftningen i Finland

Onlinespel är en av de mest populära formerna av underhållning för människor över hela världen. Särskilt finländarna är människor som älskar att spela. Det har visats att finländarna kan spela för upp till 10 miljarder euro på lotter, spelautomater och sportspel varje år.

Republiken Finland har alltid haft ett regeringsstyrt spelmonopol och trots den senaste utvecklingen inom branschen verkar det som om det kommer att fortsätta vara så. Onlinespel och finska onlinecasinon har blivit en av de största inkomstkällorna under de senaste åren. Finland klassificeras också som den femte största spelnationen i världen, varför de flesta utländska operatörer nu försöker komma in på den finska spelmarknaden. Tyvärr verkar det som om det inte kommer att vara ett alternativ nu eller inom en snar framtid.

Under 2010 begärde Europeiska kommissionen att Finland skulle genomföra ändringar av deras spellagstiftning som skulle göra den mer överensstämmande med EU:s lagar. Trots påtryckningar från Europeiska Unionen förblir Finlands spelstruktur oförändrad. Även om spel i Finland är 100% lagligt är spelreglerna lite mer komplexa. Intressant nog visade statistiken under en nyligen gjord rapport från det finska bolaget Yle att 66% av de äldre finländska invånarna som intervjuades föredrar ett monopol.

Staten har monopol på alla former av spel oavsett om det är online eller offline. All spelverksamhet har alltid hanterats av tre statliga företag. RAY hade alltid haft kontroll över bordsspel och spelautomater i Finland. Nationella lotteriet, sportspel och instant win-spel kontrollerades och reglerades av Veikkaus Oy och alla spel på hästkapplöpning reglerades av Fintoto.

Dessa tre enheter reglerades och kontrollerades av staten och all vinst som gjorts på spel gavs tillbaka till landet oavsett om det är genom konst, vetenskap, sport eller utbildning. Under 2017 slogs dessa tre enheter samman för att skapa ett statligt monopol med namnet Veikkaus.

Slutsats

Som du kan se finns det ett par skillnader i spellagstiftningen hos de båda grannländerna. Efter de förändringar som skedde i Sverige 2019 så är den svenska spelmarknaden betydligt mer öppen och välkomnande för svenska spelare. Finländarna verkar dock inte vara så besvikna, de får goda skatteintäkter och merparten av den äldre befolkningen verkar vilja behålla det rådande monopolet.

Lund

Skånska blomsterfynd förvånar forskarna

Många förlorare, men även en och annan vinnare, och en och annan överraskning, har framkommit när forskarna har kartlagt den skånska florans utveckling under de senaste 150 åren.
Foto: Hasse Holmberg / TT
Lund
Skåne
SKÅNE Gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol. Nja. Om Evert Taube hade skrivit sin sång i dag hade han fått välja andra växter. Och nu konstaterar forskarna att miljöförändringarnas påverkan på våra vilda blommor sannolikt kom betydligt tidigare än man hittills trott.

Det är forskare vid biologiska institutionen vid Lunds universitet som har gått till botten med utvecklingen av den skånska floran, ur ett lite nytt perspektiv.

– Vi har sammanställt alla uppgifter om att någon har sett en viss växt på en viss plats, 150 år bakåt i tiden, sammanfattar Torbjörn Tyler som tillsammans med forskarkollegan Ola Olsson och biologistudenten Cassandra Hallman har fått studien publicerad i senaste numret av tidskriften Ecological Indicators.

77 000 uppgifter om växtfynd

Och med ”alla uppgifter” avser han verkligen allt möjligt. Det har gjorts en rejäl dammsugning av alla tänkbara källor.

– Det kan handla om att växten nämns i en botanisk publikation, eller finns med i någon museisamling med pressade växter, eller är omnämnd i en botanikers anteckningsbok, eller i en modern databas som Artportalen dit allmänheten kan rapportera allt de hittar.

Vellinge, Lomma, Hardeberga, Södra Sandby, Kävlinge, Lackalänga, Svalöv, Stehag, Vittskövle, Östra Broby, Öved och Billinge omfattas av studien.

– Det är förstås inga fullständiga data, för folk har ju inte antecknat eller samlat in precis alla växter, men vi har ändå samlat ihop 77 000 uppgifter om växtfynd och det räcker gott och väl för att dra vissa slutsatser.

Processer som pågått länge

Den slutsats Torbjörn Tyler beskriver som mest intressant handlar alltså om att vissa miljöförändringar som påverkar de vilda växterna tycks ha börjat mycket tidigare än man trott. Att miljön har förändrats på ett sätt som gynnar snabbväxande växter som gillar näringsrik mark är i sig inget nytt.

– Men det här är något man har tänkt sig började i höjd med andra världskriget, när konstgödslingen bredde ut sig och vi fick allt större kväveutsläpp från förbränningsmotorer. Men det tycks ha börjat mycket tidigare än så.

Redan under 1800-talet förändrades jordbrukets näringsutväxling på ett sätt som tydligt speglas i de botaniska rapporterna från de skånska socknarna. Från att ha låtit djuren beta lite varstans, samla in ängshö från stora ogödslade ängsmarker och så småningom äta upp djuren och dumpa avfallet och gödseln nära bostaden, blev böndernas sätt att bruka jorden plötsligt mycket mer storskaligt och avancerat.

– Åkerarealen ökade, man fick större förståelse för det här med att tillföra näring till åkrarna och ängarna, och man började stänga in betesdjuren. Man fick helt enkelt större delar av landskapet där det aldrig bortfördes men däremot tillfördes näring.

Spelar stor roll

De nya rönen ska inte tolkas som att dagens konstgödsling och kväveutsläpp inte spelar så stor roll, betonar Torbjörn Tyler.

– Att vi nu upptäcker fler processer som har lett i samma riktning, och under längre tid, gör ju tvärtom dagens kväveutsläpp ännu farligare.

Bland de snabbväxande näringsslukarna som uppskattar utvecklingen finns fingerborgsblomma, murgröna, skogstry, jätteloka, parkslide och blomsterlupin.

– Till förlorarna hör växter som kräver mindre näring och som tål att bli betade, som slåttergubbe, svinrot, gullviva och mandelblom. Kattfot har nästan försvunnit helt.

Och vad spelar det för roll? Stor, menar Torbjörn Tyler.

– Det spelar roll för ekosystemens funktion om den biologiska mångfalden minskar. Och många av de här blommorna förekommer i visor och berättelser. Om ingen längre vet hur de ser ut eller var de växer är det förstås även en kulturhistorisk förlust.

Lund

Ännu en katalysatorstöld

Lund
Lund

En person som på torsdagen i förra veckan startade sin bil som stod på Gässlingevägen på Klosters fälad tyckte att den lät väldigt högt. Mycket riktigt hade någon stulit katalysatorn.

Stölden ska ha inträffat någon gång mellan tisdagen och torsdagen i förra veckan.

Någon misstänkt finns inte.

Lund

Klassiskt Lundaföretag tas över av medarbetarna

Kristoffer Levin, Petra Ahlström, Leif Linse och Mats Améen är några av Trivector Traffics delägare. - Det är jätteroligt att så många har fått möjlighet. Det har vi väntat länge på, säger Petra Ahlström.
Foto: Joakim Stierna
Lund
lund Strax före jul köptes konsultföretaget Trivector Traffic av medarbetarna. Att lämna över har under alla år varit grundarnas mål. Företaget, som sprungit ur universitetet, fortsätter att ha nära band med akademin.

– Grundarna har alltid tänkt, sedan de startade Trivector för drygt 30 år sedan, att de ska äga företaget så länge de jobbar i det. De vill lämna över och att den gamla andan ska fortsätta - att de som arbetar i företaget också är ägare, inte någon extern. Nu har grundarna valt att fullfölja detta då de närmar sig pensionsåldern och någon redan har passerat den, säger Lena Smidfelt Rosqvist, som är nytillträdd vd för Trivector Traffic.

Av Trivector Traffics 60 medarbetare så är det 27 som har gått in som delägare.

Trivector består av tre delar: Traffic, System och LogiQ. Det är än så länge bara Traffic som har tagits över av de anställda.

– De andra två är på väg att göra samma sak, men det är inte klart ännu, säger Lena Smidfelt Rosqvist.

Kommuner stora kunder

Hon uppger att verksamheten på Trivector Traffic kommer att fortsätta precis som tidigare. Företaget säljer konsulttjänster som bidrar till ett hållbart transportsystem. Kunder är till exempel kommuner, regioner och Trafikverket.

– Vi som tar över känner oss fantastiskt glada över att vara en del av den fortsatta utvecklingen av Trivector Traffic. Med alla engagerade medarbetare ser vi fram emot ytterligare minst 34 framgångsrika år, säger Lena Smidfelt Rosqvist.

Trivector System jobbar med system för trafik- och störningsinformation. Kanalerna är talenheter, digitala skyltar, internet och mobiltelefoner.

Delen LogiQ jobbar med lednings- och processfrågor. Konsulterna hjälper kunderna att skapa mer effektiva och kundorienterade verksamheter.

Trivector har sitt huvudkontor i Lund, på Vävaregatan i närheten av Kristallen. Förutom detta finns kontor i Stockholm och Göteborg.

Sprunget ur LTH

Företaget grundades 1987 av fyra forskare från institutionen för trafikteknik vid Lunds tekniska högskola, LTH. Det rörde sig om Christer Ljungberg, PG Andersson, Klas Odelid och Leif Linderholm. Den sistnämnde har redan gått i pension så det var de tre övriga som nu lämnade över till medarbetarna.

– Hela företagsidén är att ha en stabil förankring i forskningen och göra den till praktisk tillämpning åt kunderna. Det kommer vi att fortsätta med, säger Lena Smidfelt Rosqvist.

En ledstjärna för Trivector Traffic är att nya forskningsresultat snabbt ska komma till användning i samhället.

Trivector samarbetar tätt med Lunds universitet, Malmö universitet, Kungliga tekniska högskolan, Linköpings universitet, Svenska miljöinstitutet (Institutet för vatten och luftvård) samt K2 - Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL