– Min far startade Kåseberga Fisk med sin far 1968, säger Jimmy Ahl, företagets nuvarande ägare. Foto: Jari markkanen
Jimmy Ahl tar sig en kort paus före dagens anstormning av hungriga turister på Kåseberga Fisk.
Kommunens parkeringsvärd Johnny Persson har fullt upp med att dirigera trafiken på Kåseberga.

Kåseberga allt hetare

KÅSEBERGA Jimmy Ahl på Kåseberga Fisk känner redan av att turismen ökar även den här säsongen.
– Vi har hittills ökat med 5 till 7 procent jämfört med samma period förra året, säger han.

Allt fler turister besöker Kåseberga. Förra året fick byn cirka 867 000 besökare under högsäsong. Jimmy Ahl tror att det rör sig om en miljon årligen, om man räknar med lågsäsongen.
– Vi har kommit fram till att cirka 70 procent kommer hit för att se Ales stenar, övriga för att se byn och hamnen.
– Guidebråket om Ales stenar och tolkningarna om skeppssättningen är från vikingatiden eller en solårskalender från bronsåldern har gett en mycket reklam, det blev omskrivet, konstaterar Jimmy Ahl.

En av byns attraktioner är Kåseberga Fisk som säljer cirka 800 portionen per dag. Populärast är sill med potatismos och lingon, en rätt som Jimmy Ahls pappa tog fram på ett receptet som fortfarande är en företagshemlighet.
– Sill med potatismos och lingon är den klassiska rätten här. Vi hade i början riktigt potatismos, men antalet portioner ökade så mycket att vi inte hade kapacitet att klara av det. Men vi planerar att åter ha det.

Försäljningen går bra för Kåseberga Fisk och Jimmy Ahl ser positivt på framtiden.
Han berättar att verksamheten har vuxit för varje år. Företaget har 45 anställda i sommar och 19 årsanställda vid lågsäsong. Under lågsäsong levererar han fisk till andra butiker.
– Vi har satsat två år i rad på att bygga om allt, vi har fått en brygga och en uteservering, byggt om huset och uteköket. Nu har vi 450 sittplatser inom- och utomhus. Det är fullt här med turister på uteserveringarna på eftermiddagarna, berättar han.

Jimmy Ahl är med i byalagets strategigrupp som diskuterar olika lösningar på hur man kan förbättra byn för byborna, näringsliv och turism.
– Turistvärdar vore bra att ha här. Kåseberga är ett av Sveriges största turistmål men vi har bara informationstavlor för besökarna och för ett år sedan stängdes turistbyrån i byn, säger Jimmy Ahl.
Han berättar att byalaget försöker hitta en lösning på att få en vackrare entré till byn i stället för en sopstation som nu möter besökarna.
Jimmy Ahl har inget emot att det byggs fler bostäder i Kåseberga, även om han har en invändning:
– Jag tror är fel väg att gå, om man bygger husen på parkeringen. Bygger man bort parkeringen, då bygger man också bort byn, för den lever på turismen. Turisterna åker bil hit, konstaterar han.

Det märks tydligt vid infarten, där bilar kommer i en jämn ström och ibland bildar köer ända upp på vägen före korsningen till Kåseberga.
Kommunens parkeringsvärd Johnny Persson dirigerar bilarna till en parkeringen och släpper fram de få som får åka in till hamnen, framför allt de som är rörelsehindrade. Han är arbetsledare för några unga feriejobbare och de jobbar med trafiken fram till den 13 augusti.
– Hela världen kommer hit. Det är framför allt utländska turister som ökar, så jag fungerar också som turistvärd. Det är inga problem, jag kan en hel del om byn eftersom jag bor här, men samtidigt måste ju trafiken flyta, förklarar Johnny Persson.

Dagens fråga

Vi har hört tre fjärdedelar av bidragen – håller årets startfält i Mellon måttet?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev