Anna Johansson visar textila verk av Hanna Ryggen: Min far, Johanna Fredman: pappa vill inte gå en jämställdhetskurs plus Bellas Runes verk Avigsidan. FOTO: KRISTINA DAVIDSON
Ann Böttchers Ryamatta Sverige och i bakgrunden Shabnamn Faraees lek med svenska traditioner kontra textiltryck i Iran.
Zandra Ahl har arbetat med keramikern Peter Nilsson från Båstad i verket ”På andra sidan keramik”.
En av Moki Cherrys fantasifulla textiler med djurmotiv.
En härlig mix av textila verk av Charlotte Johannesson, Lennart Rhode och Bella Rune.

Textilt berättande lyfts fram

MALMÖ Det textila berättandet har länge stått utanför finrummet och varit en tyst kreativ kunskap om vår kultur och vårt samhälle.

Nu lyfter Malmö Konstmuseum upp det ofta kvinnliga textila skapandet, som har skett och sker i många generationer, och nu har fått en renässans och lockar nya generationer av konstnärer.

– I utställningen Textila undertexter visar vi den rika samling av textila verk som finns på museet. Till skillnad från andra konstmuseer som i samband med industrialismen betecknade textil som ett hantverk och överlämnade textilverken till de kulturhistoriska institutionerna istället, säger projektledare Anna Johansson.
Utställningen ger en tillbakablick men också framåtblick på den textila utvecklingen från 1960-talets textila frigörelse till dagens textilkonst med återvunnet material.
Anna Johansson går runt i utställningssalarna och berättar om några av alla de 27 textilkonstnärer som medverkar på utställningen.
Som den äldsta Hannah Ryggen, född 1894 och död 1970, som utbildade sig på Tekniska skolan i Lund och var socialt engagerad, bland annat mot Vietnamnkriget.
Eller den yngsta Josefin Gäfvert, född 1988 och verksam i Stockholm. Hon inspireras av äldre tekniker, som trasmatta, rosengång och daldräll men skapar också en fri form av textil med undertexter i form av tematiska nystan.
– Ögonblicket av textil frigörelse representeras främst av Margareta Hallek som på 1960-talet började använda materialen på ett friare sätt och bland annat blanda frotté och siden och bjuda in publiken att medverka i konstverken, berättar Anna Johansson.
Flera skåningar finns med på utställningen. Moki Cherry från den musikaliska Tågarpsfamiljen arbetade fram till sin död 2009 med illustrationer, textila bilder, måleri, collage och scenkonst i en helt egen stil utan gränser.
– Vi har också Charlotte Johannesson från Skanör, som var den första svenska kvinna som använde datorer i sitt konstnärskap. Hon använde också datorkraften fullt ut i sin och sin man Sture Johannessons studio Digitalteatern i Malmö 1977-1986.
Några andra Skånekonstnärer som medverkar är Leif Holmstrand från Malmö, som har skapat ett performance kring sitt handarbete på temat den organisk-biologisk växandeprocessen och Ann Bötcher, också från Malmö, med sin ryamatta som ger en bild av den svenska naturen och nationalismen, som hon menar är dold i den svenska historien.
Textilsatsningen startade som ett forskningsprojekt med stöd från Konstfack i Stockholm och Marabouparkens konsthall i Sundbyberg för att studera svåra frågorna om textilkonstens framtid. Utställningen har tidigare presenterats i Sundbyberg och visas med fler verk ur konstmuseets samlingar.
Textila undertexter pågår på Malmö Konstmuseum fram till den 3 september. I samband med utställningen kommer det att hållas flera workshops i samarbete med Sommarscen Malmö, Malmöfestivalen och Yalla Trappan.
Närmaste arrangemanget sker 17-18 augusti på Malmöfestivalen med konstnären Anna Nordström.

Dagens fråga

Ska du fira jul hemma?

Loading ... Loading ...