Foto: Simon Lundh
Caliente finns itre smaker. Till sommaren släpps en fjärde.
Michelinkocken Titti Qvarström har tagit fram två smaker till Caliente, varav den ena nyligen släpps och den andra kommer till sommaren. Pressfoto
Thomas Adner ska innan sommaren också lansera drycken i Indien. Foto: Simon Lundh
- Vi har egentligen tre målgrupper för Caliente: folk som gillar kicken, de som ser det som alternativ till alkohol samt foodies som inte dricker så mycket alkohol, säger Erika Ollén. Foto: Simon Lundh
Thomas Adner kläckte idén till drycken när han jobbade på Tetra Pak i Mellanöstern. Foto: Simon Lundh

Chili istället för alkohol

Malmödrycken Caliente tar nu ytterligare ett kliv ut i världen med Michelinkock bakom sig.

Kan chili ersätta alkohol? Mer eller mindre den idén fick Thomas Adner under sina år på Tetra Pak i Mellanöstern. Några år senare lanserade han Caliente, en vuxendryck för den som vill ha ett alternativ till alkohol.
– I Mellanöstern är det enormt många som inte dricker alkohol, men utbudet av alkoholfria drycker är väldigt påvert. Det finns mer eller mindre bara juice, läsk och vatten, säger han.

Thomas Adner, grundaren av Caliente, beskriver sin produkt som en ”ekologisk dryck med chilihetta”.
– Chili innehåller ämnet capsaicin och det är det som gör att det känns hett. Egentligen är det inte det, men hjärnan luras och sätter fart på endorfinerna vilket ger en faktisk kick.
– Vi har egentligen tre målgrupper för Caliente, säger Erika Ollén, som är marknadsansvarig. Det är folk som gillar kicken, som fitnessintresserade och extremsportare, de som ser det som ett nytt alternativ till vin eller drinkar. Det är mer sippvänligt än juice till exempel. Sedan har vi foodies, ofta vegetarianer, som inte dricker så mycket alkohol.

Thomas Adner började utveckla Caliente efter att han flyttade hem till Sverige. Under ett och ett halvt år smakade han sig fram till något han tyckte fungerade.
– Jag lämnade storbolagsvärlden och levde på sparpengar. Jag kände att jag var tvungen att testa, men det var inte helt lätt att till exempel få tag på någon som kunde buteljera åt en när man har ett nystartat litet företag.

2015 lanserades Caliente och det verkar ligga rätt i tiden.
– Vi riktar oss till dem som av olika skäl har slutat dricka alkohol, eller bara vill avstå i stunden. Men det är också spännande vad som händer i mat- och dryckesvärlden. Folk är till exempel mer intresserade av vegetariskt och ekologiskt och en undersökning visar att en femtedel av Storbritanniens unga vuxna inte dricker alkohol alls. Caliente passar både till mat och för sig själv. Jag tycker till och med att det kan ersätta kaffet på eftermiddagen.

Med sig på tåget har de nu fått Michelinkocken Titti Qvarnström på Bloom in the park. Tillsammans har de tagit fram en tredje smak, blåbär/citrongräs, att lägga till tranbär/granatäpple och ingefära/lime.
– Jag frågade henne om hon ville hjälpa oss, säger Erika Ollén. Titti tyckte det var spännande och vi känner att det är värt att framhäva att vi har en Michelinkock här i Malmö, och en kvinnlig sådan dessutom. Det är hennes smaker men vi sa till henne att vi ville ha något svenskt, men som har en twist av världen.
Innan sommaren kommer ytterligare en av Tittis smaker, men än så länge är den hemlig. Tills dess ska de också hinna med att lanseras i Indien.
– De kontaktade faktisk oss och det är en stor marknad, säger Thomas Adner. Det är otroligt många indier som inte dricker alkohol, de älskar het mat och det finns inga liknande drycker.

Mer information om återförsäljare finns här.

Läs aktuella nummer!