Kultur

Sorgen i centrum för Skånska mord

– Det är sex fristående delar, jag kallar det för en novellsamling, säger Kristian Hallberg om pjäsen Skånska mord.Foto: Emmalisa Pauly
Artikel Kultur och Nöje Död och dödsångest är ämnen och känslor som dramatikern Kristian Hallberg ofta skriver om. Den 10 februari är det premiär på Intiman i Malmö för hans nya pjäs Skånska Mord 1989-2015.

Han säger att han själv upplever det som om det var hans egen idé att skriva pjäsen.

– Men Malmö Stadsteater hade samma tanke. Så när jag skulle prata med dem förekom de mig lite, säger han med ett skratt.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sport

Nytt poängtapp för Everton

Everton tappade poäng återigen, denna gång mot Burnley.
Foto: Oli Scarff/AP/TT
Sport
Sport Det som började så bra för Everton och Carlo Ancelotti har utvecklats till en dålig trend. De blåklädda från Liverpool har efter dagens kryss, 1–1, mot Burnley inte vunnit på de fem senaste matcherna.

Burnley var även laget som inledde målskyttet på Turf Moor. Efter tre minuter fick Robbie Brady ett skottläge, och tryckte till. Jordan Pickford i Evertonmålet kom inte nära, och Everton hamnade i underläge direkt.

Everton, som började säsongen suveränt och toppade tabellen tidigare i höstas, kom dock igen. Kvitteringen kom genom årets genombrottsspelare – Dominic Calvert-Lewin. På ett inspel från Richarlison fick Calvert-Lewin fram foten och kunde stöta in 1–1.

Det blev matchens sista mål, och Everton fortsätter att tappa poäng. Laget ligger nu sjua, och Calvert-Lewin befäster sin skytteligaledning, elva mål.

Manchester City tog en planenlig seger mot Fulham hemma på Etihad Stadium. Brittiska storstjärnan Raheem Sterling inledde målskyttet tidigt när han efter fem minuter kom fri och lade in bollen säkert bakom Alphonse Areola.

Sterling fixade också en straff till City när han efter 26 minuter blev fälld i straffområdet. Kapten Kevin De Bruyne klev fram och satte dit 2–0 säkert, vilket också blev slutresultatet.

2–0-vinsten innebär att Manchester City kliver upp på en fjärdeplats i tabellen.

Eslöv

Bil i krock med lös häst

Eslöv
STABBARP/ESLÖV

Strax före klockan 18 på lördagen ryckte polis, räddningstjänst och ambulans ut till en olycka på väg 113 norr om Eslöv.

– Det ska röra sig om en personbil som krockat med en lösspringande häst, säger Annelie Silveira, teamledare på SOS alarm.

Skadeläget är okänt, såväl för förare samt för häst.

Vägen har stängts av på platsen.

Texten uppdateras.

Kävlinge

Traktor på sidan efter olycka med lastbil

Foto: Johan Nilsson/TT
Kävlinge
KÄVLINGE Räddningstjänsten larmas till en olycka mellan en lastbil och traktor.

Väg 104 har stängts av öster om Kävlinge efter en olycka mellan två fordon. Enligt polisen rör det sig om en lätt lastbil avsedd för hästtransport som kolliderat med en traktor. Hästtransporten ska vid olyckstillfället ha varit utan häst i.

Polis, räddningstjänst och ambulans skickas till platsen. Traktorn ligger på sidan i ett dike, och föraren av traktorn ska vara skadad. Skadeläget är dock okänt.

– Av den information jag har så kommer personen att föras med ambulans till sjukhus, om så inte redan skett, säger Rickard Lundqvist, presstalesperson på polisen.

Larmet om olyckan kom klockan 17.51 på lördagen.

Texten uppdateras.

Fotnot. Initialt var informationen att olyckan skedde mellan en lastbil och en traktor med hästsläp. Denna information var fel.

Sport

Ny nolla för Fasth: "Är som bäst nu"

Viktor Fasth höll nollan för tredje matchen i rad. Arkivbild.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Sport
Sport Målvaktsveteranen Viktor Fasth, 38, glänser i SHL. När Växjö besegrade Linköping med 3–0 höll Växjömålvakten nollan för tredje matchen i rad.
– Jag är som bäst nu, sade han.

Fasth slog igenom sent, men har efter genombrottet i AIK som 28-åring spelat både i NHL och KHL och varit given i Tre Kronor.

På C Mores fråga hur han rankar sitt spel nu jämfört med tidigare i karriären svarade han:

– Jag är som bäst nu.

Men Fasth, som räddade 26 skott, framhäver sällan sig själv utan sade också:

– Grabbarna strider otroligt bra framför mig, då är det lätt att spela.

Växjö är i kalasform och tog sin tredje raka seger och sin femte på de senaste sex matcherna. Linköping är också formstarkt och pressade Växjö hårt i andra perioden när hemmalaget åkte på tre raka utvisningar.

Men Fasth höll undan och hade dessutom studsarna med sig – Linköping hade tre träffar i målramen.

Hardy Häman Aktell sköt ledningsmålet efter knappt halva matchen, sedan fyllde Marcus Sylvegård och Joel Persson på med övriga mål. Det sista kom i tom kasse.

Växjö klev upp på andra plats i tabellen, men skuggande Luleå spelar senare i kväll.

Skellefteå vann en svängig match mot krisande Brynäs med 6–5 efter förlängning.

Skellefteå ledde med både 4–2 och 5–4 i tredje perioden, men kunde inte stänga till. Succémålskytten Jesper Frödén klev dock fram i förlängningen och avgjorde med sitt andra i matchen och det tolfte för säsongen.

Förlusten var den fjärde raka för Brynäs.

Göran Sundberg/TT

Lagfarter SkD

58-åring ny ägare till hus i Svalöv

Kategorier:
Lagfarter SkD
Lagfarter SkD Fastigheten på Råggatan 4 i Svalöv har fått en ny ägare. Köpare är Maj Kull, 58 år, från Linköping och säljare är Kenneth Almström och Gitte Aronsson. Köpet blev klart i november 2020 och priset blev 3 300 000 kronor. Det 116 kvadratmeter stora huset är byggt 1985.

I juli såldes ett annat hus på samma gata, på Råggatan 6. Där blev priset för den 145 kvadratmeter stora villan 2 576 000 kronor.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Bostadslistan

Priset per kvadratmeter för hyresrätter varierar stort på olika platser i Sverige

BOSTADSLISTAN Bostadslistan har tillsammans med Bostadshub gjort en stor undersökning av Sveriges dyraste och billigaste kvadratmeter under 2019. Skillnaderna var naturligtvis stora beroende på storleken på staden i fråga, men ett intressant fynd är att det var över 300% dyrare att bo i hyresrätt i Stockholm än i Åmål.

Kvadratmeterpriset för en hyresrätt kan variera från endast 85 kronor upp till hela 629 kronor på olika platser i Sverige. Det visar en ny undersökning utförd av Bostadslistan och Bostadshub, två sökmotorer för hyresrätter på den Svenska marknaden. Efter att ha granskat över 10 000 annonser från både privatpersoner och företag som publicerats på plattformarna under 2019, har företagen kunnat skapa en intressant överblick av den svenska hyresrättsmarknaden.

Här var det dyrast och billigast

Som nämnt ovan så var det stora variationer på kvadratmeterpriset för en hyresrätt i vårt land. Som förväntat så kan vi återfinna Sveriges dyraste kvadratmeter i Stockholm, mer bestämt Nacka, där du kan betala upp till 629 kronor per kvadratmeter i genomsnitt. Å andra sidan så kan man i genomsnitt bo i en hyresrätt i Åmål för endast 85 kronor per kvadratmeter.

Bostadsort spelar stor roll på kvadratmeterpriset

Utöver att endast titta på det genomsnittliga kvadratmeterpriset kunde undersökningen också peka på vad den genomsnittliga lägenheten kostar på olika orter i landet. Efter en grundlig genomgång av de annonser vi undersökt så kostar det i genomsnitt 17 571 kronor att bo i en hyresrätt i Stockholm, samtidigt som det bara kostar 5113 i Åmål. Detta är förstås en väsentlig skillnad, men det är ingen hemlighet att det är billigare att bo utanför huvudstadsområdet, oavsett vilket land som undersöks.

Dyrare än man tror att bo i Lund och Uppsala

Utöver att endast titta på var det var dyrast och billigast i Sverige kunde undersökningen också avslöja att några av landets dyraste kvadratmeter kan hittas bland lediga lägenheter på Sveriges studentorter. Lund och Uppsala hamnade på plats tre och fyra i undersökningen, med ett genomsnittligt kvadratmeterpris på 217 samt 200 kronor.

Top 10: Sveriges dyraste städer att bo i hyresrätt i 2019

Pris per kvadratmeter

Top 10: Sveriges billigaste städer att bo i hyresrätt i 2019

Pris per kvadratmeter

Motor

En elbil som går mot strömmen

Mazdas första elbil MX-30 har ett mycket litet batteri på 35,5 kWh.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Mazda brukar välja sina egna vägar. Märkets första elbil sticker ut med design och materialval. Men frågan är om den korta räckvidden räcker hela vägen för att nå fram till fram till kundernas hjärtan.

De bakåthängda dörrarna skapar en inbjudande entré till kupén. Det är en lösning som ofta syns på konceptbilar men som sällan överlever till produktion. Efter en veckas användning förstår jag varför. Det är häftigt men också mycket opraktiskt.

Baksätet i citysuven MX-30 är inget för människor med stort frihetsbehov eller rädsla för små utrymmen. De små gluggarna till fönster går inte att öppna och för att ta sig ur baksätet måste man invänta den främre radens sorti först.

Det är förvisso uppfriskande att någon låter form gå före funktion. Men att krockkudden i det främre passagerarsätet inte går att stänga av är dåligt.

Mazdas första elbil MX-30 har ett mycket litet batteri på 35,5 kWh.
Mazdas första elbil MX-30 har ett mycket litet batteri på 35,5 kWh.
Foto: Anders Wiklund/TT

Rolig

Förarmiljön är konventionell med växelspak och startknapp. För att vara en elbil är klippet i motorn inte lika rafflande som hos många andra. Däremot är den rolig att köra. Mazda har jobbat med att skapa en mjukare acceleration. Hade man valt en sportig framtoning hade den lilla batterireserven på 35,5 kilowattimmar slukats i ett nafs.

Den officiella räckvidden är endast 20 mil, vilken säkert går att uppnå under perfekta förhållanden. Jag kommer inte längre än 17–18 mil vid varierad körning på ett fulladdat batteri – tillverkarna rekommenderar å andra sidan att man laddar till 80 procent för att värna batteriets livslängd och för att laddningshastigheten sjunker kraftigt därefter.

MX-30 ska servas årligen eller varje 2 000 mil. Servicekostnader för de tre första åren landar på 3 800 kronor – utöver kontroller så byts då luftfilter och bromsvätska.
MX-30 ska servas årligen eller varje 2 000 mil. Servicekostnader för de tre första åren landar på 3 800 kronor – utöver kontroller så byts då luftfilter och bromsvätska.
Foto: Anders Wiklund/TT

Ångest

Fördelarna med ett litet batteri är att man kan hålla priset nere och att man inte släpar runt på onödigt mycket vikt och jordartsmetaller, medan nackdelen är uppenbar. Snabbladdar man i 40 minuter till 80 procent får man alltså bara 14–16 mils körning. Rent psykologiskt börjar räckviddsångesten göra sig påmind när reserven sjunker under tio mil. Till exempel kör vi in på laddstationen med enbart fyra kilometer kvar. Och räckvidden är ju relativ – fyra kilometers motorvägskörning slukar betydligt mer energi än fyra kilometers stadskörning.

MX-30 ska servas årligen eller varje 2 000 mil. Servicekostnader för de tre första åren landar på 3 800 kronor – utöver kontroller så byts då luftfilter och bromsvätska.
MX-30 ska servas årligen eller varje 2 000 mil. Servicekostnader för de tre första åren landar på 3 800 kronor – utöver kontroller så byts då luftfilter och bromsvätska.
Foto: Anders Wiklund/TT

Det är bra att det finns alternativ för olika behov. Stirrar man sig blind på räckvidden finns det äldre elbilar som kommer lika långt eller längre. Och såklart nya modeller som erbjuder betydligt mer både i form av laddningshastighet och räckvidd. Även om Mazda aldrig har valt den traditionella vägen är frågan om 20 mil räcker hela vägen till kundernas hjärta och plånbok?

Har man parkerat trångt är det i princip omöjligt att lirka sig ut ur baksätet. Först måste man öppna framdörren, för att därefter kunna öppna bakdörren – för att sedan ta sig ut.
Har man parkerat trångt är det i princip omöjligt att lirka sig ut ur baksätet. Först måste man öppna framdörren, för att därefter kunna öppna bakdörren – för att sedan ta sig ut.
Foto: Anders Wiklund/TT

Annorlunda

MX-30 är en bil man väljer för priset och för att man bryr sig om känslan som förmedlas via ratten, men kanske allra främst för att man vill ha något som är annorlunda.

Som ett botemedel för den korta räckvidden kommer man inte att erbjuda ett större batterialternativ, däremot en liten wankelmotor (rotationskolvmotor). Under nästa höst kommer en MX-30 med räckviddsförlängare i form av en liten bensinmotor som kan agera som generator och ladda batteriet under körning – detta förklarar det stora hålrummet under motorhuven. Det skapar ett visst ”wankelmod”. För är inte hela grejen med en elbil just den att man ska köra på el?

Julia Brzezinska/TT

En elbil kräver mindre service än en förbränningsbil.
En elbil kräver mindre service än en förbränningsbil.
Foto: Anders Wiklund/TT
Förarmiljön är konventionell, men bilen har generös grundutrustning med bland annat nyckellöst låssystem och rattvärme.
Förarmiljön är konventionell, men bilen har generös grundutrustning med bland annat nyckellöst låssystem och rattvärme.
Foto: Anders Wiklund/TT
Delar av panelen är gjord av kork. Innan Mazda började producera bilar tillverkade de korkmaterial till skeppstillverkningen runtom Hiroshima som även är rikt på korkträd.
Delar av panelen är gjord av kork. Innan Mazda började producera bilar tillverkade de korkmaterial till skeppstillverkningen runtom Hiroshima som även är rikt på korkträd.
Foto: Anders Wiklund/TT
Har man väl satt sig i baksätet kommer man inte ut för egen maskin.
Har man väl satt sig i baksätet kommer man inte ut för egen maskin.
Foto: Anders Wiklund/TT
Här finns gott om utrymme – nästa år kommer en MX-30 med plats för en wankelmotor som ska fungera som räckviddsförlängare.
Här finns gott om utrymme – nästa år kommer en MX-30 med plats för en wankelmotor som ska fungera som räckviddsförlängare.
Foto: Anders Wiklund/TT

Specifikationer

Omdömen

Två konkurrenter

FAKTA

Mazda MX-30

Grundpris: 347 900 kronor (minus 60 000 kronor i miljöbilsbonus).

Förbrukning: 1,9 kWh/mil.

Räckvidd på el: 20 mil (WLTP).

Motor: Synkron elmotor.

Max effekt: 145 hästkrafter.

Max vridmoment: 271 Nm.

Kraftöverföring: Automatisk steglös, framhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 35,5 kWh.

80 procent (6,6 kW): 4 timmar 30 minuter.

80 procent (50 kW): 40 minuter.

100 procent: Ingen uppgift från Mazda med den snabbaste DC-effekten.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 1 750 kg.

Längd/bredd/höjd: 4,39/2,03/1,55 meter.

Bagageutrymme: 341–1 246 liter.

0–100 km/tim: 9,7 sekunder.

Toppfart: 140 km/tim.

Motor/växellåda +++ (3/5)

Med en acceleration till 100 kilometer i timmen på 9,7 sekunder är MX-30 ingen raket. Växelspaken är av konventionell modell. Ett plus är att rattpaddlarna går att använda för att ”motorbromsa”, det finns fyra olika lägen för energiåtervinning.

Ekonomi +++ (3/5)

Efter miljöbonus kostar Mazdas elbil 287 900 kronor – ett bra pris för en elbil, dock är räckvidden kraftigt begränsad.

Miljö +++++ (5/5)

Fördelen med ett litet batteri är att man tagit en mindre andel jordartsmetaller i anspråk, vilket är bra om man sällan kör särskilt långt ändå. Laddar man förnybar el går det att köra fossilfritt.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Trots att MX-30 inte har samma klipp och acceleration som många andra elbilar belönar den ändå föraren med bra chassidynamik. Det är en solid och smidig bil.

Säkerhet +++++ (5/5)

Fick högsta betyg av Euro NCAP. Saknar dock de allra senaste passiva säkerhetssystemen som bland annat hindrar föraren från att korsa en väg om det kommer mötande trafik.

Helhet ++++ (4/5)

MX-30 är lite av en dubbelnatur då den har räckvidd som en liten citybil men är paketerad i en rymligare suvkaross. MX-30 är en bil för dem som vill sticka ut i mängden och som prioriterar köregenskaper men varken har bråttom eller behöver resa långt.

BMW i3

Pris: 364 500 kronor (efter miljöbonus). 170 hk. 250 Nm.

42,2 kWh batteri och 39 mils räckvidd (WLTP). Toppfart 160 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 7,3 sekunder.

Liknande kaross men snabbare och roligare med längre räckvidd och högre pris.

Honda E Advance

Pris: 339 950 kronor (efter miljöbonus). 154 hk. 315 Nm.

Batteri 35,5 kWh och räckvidd 22 mil (WLTP). Toppfart 145 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 8,3 sekunder.

Häftig liten bil med likvärdig räckvidd, här får man dock betala lite mer för att sticka ut.

BMW i3.
BMW i3.
Foto: BMW
Honda E Advance.
Honda E Advance.
Foto: Honda

Sport

Fjällström efter pallplatsen: Lång väntan

Ludvig Fjällström. Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Sport
Sport

Inte en pallplats i världscupen sedan 2016 – men i puckelpistpremiären i Ruka, Finland, knep Ludvig Fjällström en plats bland de tre bästa.

27-åringen från Åre slutade trea efter japanen Ikuma Horishima och Marco Tade från Schweiz.

"Det har varit en lång väntan sen 2016. Jag har alltid känt att jag har varit inom räckhåll även om det är klart att jag tvivlat när det gått så lång tid. Men det är bara att försöka bli bättre varje dag och till slut fick jag belöning för det", säger Fjällström i ett pressmeddelande.

Nästa helg, den 11-13 december, fortsätter världscupen i Idre.

Ekonomi

Riskviljan på topp – då rusar bitcoin

En bitcoin kostar runt 160 000 kronor. Arkivbild.
Foto: Kin Cheung/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Världens mest kända kryptovaluta har haft ett mycket starkt år och rusat närmare 140 procent. En förklaring finns hos riksbankschef Stefan Ingves och hans kollegor – en annan hos en marknad som är mer och mer sugen på risk.

2017 var året då bitcoin blev allmänt känt. 2020 är året då kryptovalutan blivit legitim. Det menar James Butterfill, investeringsstrateg på Coinshares, en brittisk fond som förvaltar över 15 miljarder kronor i olika kryptovalutor.

– Stora investerare har vaknat till och förstått bitcoin, och det får dem att flytta sina pengar dit, säger Butterfill, intervjuad av TT i sitt hem i Storbritannien.

För att backa upp sitt påstående refererar han till aktörer som Deutsche Bank, JP Morgan, Citibank och Blackrock, som alla uttalat sig positivt om den digitala valutan under året.

Johan Javeus, chefstrateg på SEB, delar bilden av att bitcoin under åren omvänt fler och fler kritiker.

– När det var nytt var det mest privatpersoner och dataentusiaster som höll på med bitcoin. Men för varje år som valutan går bra är det fler och fler som börjar se det som en tillgång som man bör överväga att ha en liten del av sitt kapital i, säger han.

Sedelpressarna jobbar hårt

Den 30 november kostade en bitcoin nästan 169 000 kronor, det högsta priset hittills. Sedan dess har priset minskat något, till runt 160 000 kronor på lördagen, men det motsvarar ändå en ökning med 139 procent sedan årsskiftet.

Den viktigaste förklaringen finns, enligt både James Butterfill och Johan Javeus, hos världens centralbanker. Under pandemin har stimulanspaketen avlöst varandra och sedelpressarna har jobbat hårt.

– Det är mycket pengar i omlopp och räntorna pressas till noll eller till och med minus. Alla tillgångar går egentligen väldigt bra, vilket gör att investerare som letar efter bra avkastning är beredda att ta mer och mer risk, säger Johan Javeus och utvecklar:

– Nu är riskviljan på topp. Det gör att tillgångar som är mer riskfyllda, som bitcoin, går väldigt bra.

En trygg hamn?

En del förespråkare hävdar att bitcoin i en portfölj fyller en liknande roll som guld – en trygg hamn när det blåser storm på världsekonomins hav. Exempelvis sade Blackrocks investeringschef Rick Rieder i en intervju med amerikanska CNBC att bitcoin till stor del kan ersätta guld.

Men det är en fråga där åsikterna går isär. Så fungerar det inte i praktiken, enligt Johan Javeus.

– Bitcoin beter sig ungefär som andra tillgångar. I våras föll börsen kraftigt – och då föll även bitcoin.

Volatilitet kan vänta

På frågan om vad som kommer att hända med kryptovalutan under nästa år svarar James Butterfield att ännu större spelare kan vara på väg in på marknaden.

– Under 2021 tror jag att vi kommer att få se större institutionella investerare gå in i bitcoin, vilket vi har sett mindre exempel på redan nu. Det kommer att komma bakslag under 2021, men legitimeringen kommer att fortsätta, säger han.

Johan Javeus tror å sin sida på fortsatt volatilitet.

– Bitcoin har historiskt haft både boomar och rejäla krascher, efter senaste hajpen 2017 kraschade det rejält i början av 2018. Det mönstret lär fortsätta. Men på sikt tror jag att det kan bli mer stabilt, när vi får en mogen marknad med balans mellan flöden av säljare och köpare. Fast det är nog några år kvar dit, säger han.

Henning Eklund/TT

FAKTA

Fakta: Det här är bitcoin

Bitcoin är världens största kryptovaluta. Den distribueras och används via internet och hanteras genom digitala plånböcker.

En fördel med valutan är att det är snabbt, enkelt och billigt att skicka pengar vart som helst i världen. En nackdel är att plånboken kan bli hackad, och filerna kan försvinna om det inte finns en säkerhetskopia.

En viktig skillnad mot vanliga valutor är att det inte är någon centralbank eller organisation som ligger bakom bitcoin, utan ansvaret är utspritt över en stor mängd datorer över hela världen genom så kallad blockkedjeteknik.

Att valutan kan användas anonymt har gjort att den förekommer i brottslig verksamhet som penningtvätt, skatteflykt och terrorfinansiering.

Värdet på bitcoin varierar kraftigt. Den senaste rejäla kraschen skedde för snart tre år sedan. I december 2017 kostade en bitcoin 129 000 kronor; två månader senare var prislappen 69 000 kronor.

Källa: Svenska bitcoinföreningen

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL