En dirigent med stor kapacitet

Recension/konsert

KONSERT
Sergejs danser
Malmö Symfoniorkester
Dirigent: Karina Canellakis
Solist: Boris Giltburg, piano
Musik av: Rachmaninov, Prokofjev och Messiaen
Malmö Live 19 januari

Inte ens med bästa vilja i världen går det att påstå att Sergej Rachmaninovs Symfoniska danser med opustalet 45 tillhör musikhistoriens pärlor. Inte mycket annat i hans verkförteckning heller, kanske med undantag för Pianokonserten i c-moll.
Visst är hans alster lätta att lyssna på och har otvivelaktigt ett visst underhållningsvärde men man kan inte bortse från att de var långt efter sin tid redan när de kom ner på notpapperet och att de i första intrycket så gott som totalt saknar bärande inspiration.

Men mitt i all denna mossighet finns det tydligen kvaliteter. Det visade kvällens gästdirigent, amerikanskan Karina Canellakis. Elegant orkestrering, målande dynamik och även åtskilliga harmoniskt intressanta passager, värden som inte kommer fram i mer slentrianmässiga tolkningar.
Karina Canellakis apostroferade dessa värden och gav verket en friskhet och energi som man inte trodde var möjlig; det som i förväg verkade bli ett likgiltigt uppförande blev en mycket givande lyssnarstund.

Än mer beundransvärt var hur hon förvaltade orkesterstämman i Sergej Prokofjevs Pianokonsert nr 2. Musikaliskt inkännande och med hundraprocentig kontroll över klangen i orkestern och väl avpassad till solistens, Boris Giltburgs, tolkning.
Boris Giltburg svarade förra spelåret för en serie konserter tillsammans med MSO där han framförde Beethovens fem pianokonserter.
När han nu återvände med Prokofjevs andra pianokonsert märkte man tydligt att utvecklats ytterligare som pianist: anslaget har blivit än mer distinkt och hans musikaliska uppfattning har skärpts ytterligare. Hans tolkning av den virtuosa kadensen i pianokonsertens första sats var i absolut högsta klass, bättre går inte att önska.

Aftonen inleddes med ”Hymne au Saint Sacrement” av Olivier Messiaen i en utomordentlig tolkning som framhävde både den intrikata musikaliska arkitekturen och den bakomliggande religiösa innerligheten.
Karina Canellakis är en av de dirigenter som förekommer i diskussionerna om ny chefsdirigent för MSO efter Marc Soustrot.
Att döma av hennes prestationer vid torsdagens konsert har hon kapacitet för detta och skulle kunna utveckla MSO ytterligare.

KONSERT
Sergejs danser
Malmö Symfoniorkester
Dirigent: Karina Canellakis
Solist: Boris Giltburg, piano
Musik av: Rachmaninov, Prokofjev och Messiaen
Malmö Live 19 januari

×