Seriespalten

2016: Barnserier och självbiografier

Artikel Seriespalten Tidningens seriekrönikör Fredrik Strömberg summerar serieåret 2016.

Fredrik Strömberg

PREMIUM

Vid den här tiden på året är det kutym att summera det år som gått och jag tänkte därför ta upp några av de tendenser jag sett vad gäller serieutgivningen i Sverige under 2016.

En glädjande trend är att det utkommer allt fler svenska serier för yngre läsare, ett område som länge varit sorgligt eftersatt. I dag sker det en hel del, inte minst inom Rabén & Sjögrens satsning på barnserier, varav de flesta är gjorda av svenska skapare. Även Bonnier Carlsens ypperliga bokserie Curly Bracket – en underhållande, didaktisk bokserie om ”datalogiskt tänkande”, förlagd till en dystopisk framtid – förtjänar ett omnämnande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Inrikes

Stockholms stadshus får kopia av skräp

Skräp som projektet Rena Mälaren tagit upp från Riddarfjärden, som nu används för att bygga en installation av Stockholms stadshus.
Skräp som projektet Rena Mälaren tagit upp från Riddarfjärden, som nu används för att bygga en installation av Stockholms stadshus.
Foto: Marko Säävälä / TT
Inrikes
Inrikes En sex meter hög miniatyr av Stockholms stadshus håller på att byggas i centrala Stockholm. Som byggmaterial används skräp som hittats på Riddarfjärdens botten.

Det är initiativet Rena Mälaren som hämtat upp flera ton skräp, som nu används för att bygga miniatyren, som kallas Atlantis 2.

– Vi vill skicka en signal till våra politiker. Vi tror det finns en tickande bomb här. Vi har på två år fått upp elva ton blybatterier, och jag räknar med att det i alla fall finns fyrtio ton kvar. Politikerna har blundat för det här under väldigt lång tid, det borde göras något, säger Fredrik Johansson, initiativtagare.

Förutom blybatterierna har Rena Mälarens dykare hittat mängder av bildäck, cyklar, elsparkcyklar och annat skrot som nu används i konstruktionen. Byggandet har pågått i drygt en vecka, men projektet är två år gammalt och började när Fredrik Johansson dök ner för att undersöka skrovet på en båt.

– Det var fullt med batterier på botten, så jag undrade om det var så här illa överallt. Jag började dyka lite mer strukturerat, och ja, så illa var det, säger Fredrik Johansson.

Projektet har sedan dess fått hjälp av ett 40-tal dykare och ytterligare 70 frivilliga som från land hjälpt till att dra upp skrotet. Miniatyren byggs på en pråm som ska lägga till i närheten av stadshuset på torsdag, och bli kvar till på söndag.

Fredrik Johansson, initiativtagare til projektet Rena Mälaren, som bygger en installation av Stockholms stadshus av sopor som man hittat i Riddarfjärden.
Fredrik Johansson, initiativtagare til projektet Rena Mälaren, som bygger en installation av Stockholms stadshus av sopor som man hittat i Riddarfjärden.
Foto: Marko Säävälä / TT
Fredrik Johansson, initiativtagare till projektet Rena Mälaren, som bygger en installation av Stockholms stadshus av sopor som man hittat i Riddarfjärden.
Fredrik Johansson, initiativtagare till projektet Rena Mälaren, som bygger en installation av Stockholms stadshus av sopor som man hittat i Riddarfjärden.
Foto: Marko Säävälä / TT

Utrikes

Övergiven oljetanker vid Jemen oroar FN

En läcka från ett externt rörsystem ombord på den övergivna oljetankern FSO Safer år 2019.
En läcka från ett externt rörsystem ombord på den övergivna oljetankern FSO Safer år 2019.
Foto: I R Consilium/AP/TT
Utrikes
Utrikes FN varnar för en potentiell katastrof om en övergiven oljetanker utanför Jemens kust börjar läcka.

Det 45 år gamla fartyget FSO Safer har 1,1 miljoner fat råolja ombord, och ett läckage kan slå hårt mot det marina livet i Röda Havet, och de människor som är beroende av fiske i området.

Fartyget har legat för ankar i fem år, i princip utan underhåll sedan kriget i landet inleddes. Oljetankern skulle kunna gå sönder och till och med explodera, vilket enligt experter skulle kunna ta årtionden för området att återhämta sig från miljömässigt.

FN:s säkerhetsråd har skickat detaljerna i en plan för fartyget till Huthirebellerna, som kontrollerar den stora närliggande hamnstaden al-Hudaydah (Hodeida). Tanken är att skicka en inspektionsgrupp till fartyget för att utföra mindre reparationer, vilket FN uppgett att den Iranstödda rebellgruppen gått med på.

Men Huthirebellerna gick med på en liknande plan förra året, bara för att dra tillbaka stödet i sista stund.

– Tiden håller på att rinna ut för oss att agera på ett samordnat sätt för att förhindra en hotande miljömässig, ekonomisk och humanitär katastrof, säger Inger Andersen, chef för FN:s miljöprogram, inför FN:s säkerhetsråd.

Huthirebellerna har anklagats för att använda hotet om en miljökatastrof för att tillskansa sig den värdefulla lasten. De vill säkra oljan för att få resurser att kunna betala ut löner. Jemens regering hävdar å sin sida att man vill använda värdet för humanitära projekt i landet.

Inrikes

Misstänkt mord i Kiruna – tre anhållna

En person misstänks ha blivit mördad i Kiruna. Arkivbild.
En person misstänks ha blivit mördad i Kiruna. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes
Inrikes

Tre personer har anhållits efter det att en person dött i Kiruna under onsdagskvällen. Polisen larmades vid 21.30-tiden om ett bråk på en lokalbuss i centrala Kiruna och uppgav sedan att ett grovt brott begåtts. Under natten har polisen bekräftat att det handlar om en person som dött och att dödsfallet rubriceras som mord alternativt dråp.

Enligt NSD har bolaget som kör lokaltrafiken i Kiruna meddelat att man ställer in all lokaltrafik under torsdagen.

Polisen skriver på sin hemsida att man inte har några ytterligare misstänkta i nuläget och att man ser det som en enskild händelse.

"Det finns ingen anledning till oro för allmänheten", skriver polisen.

Malmö

Hemtjänsten dröjde - brukare dog i väntan på ambulans

Bild på ambulans som kör ut på gata
Ambulansen fick vänta i 40 minuter innan hemtjänsten kom och öppnade till brukaren som hade larmat.
Foto: Andreas Hillergren/Arkiv
Malmö
Malmö Personen hade andningssvårigheter och kunde inte förmedla sig med omvärlden utan tryckte på sitt hemtjänstlarm. Hemtjänsten larmade då ambulans, som ryckte ut. Men väl framme fick ambulansen vänta i 40 minuter innan personal från hemtjänsten kom och öppnade dörren. Då var personen som larmat redan död.

En tidig morgon i slutet av maj ringde en av hemtjänstens brukare på sitt trygghetslarm och berättade att hen kände sig sjuk, hade ont i halsen och svårigheter att andas. När personen inte fått hjälp drygt 20 minuter senare, ringde brukaren på trygghetslarmet igen, men den här gången förmådde hen inte säga något.

Hemtjänsten som tog emot larmet ringde då 112 och larmade ambulans till platsen. Men den hemtjänstpersonal som skulle öppna brukarens dörr för ambulanspersonalen dröjde 40 minuter. Ambulanspersonalen väntade utanför och när dörren väl öppnades var brukaren död. Det gick alltså mer än en timme från det att brukaren larmade första gången fram tills ambulanspersonal var på plats.

Utredning pågår

Hälsa- vård- och omsorgsförvaltningen har nu lämnat in en lex Sarah-anmälan till inspektionen för vård och omsorg, IVO, om händelsen. Enligt anmälan utreder man nu händelseförloppet vidare genom samtal med berörda medarbetare. Man håller också på att se över sina rutiner och arbetssätt.

– Den fortsatta utredningen av händelsen får visa på ytterligare åtgärder som eventuellt behöver vidtas, står det i anmälan.

I den aktuella hemtjänstsektionen arbetar 28 personer. Två av dem är månadsanställda vikarier, övriga har tillsvidareanställning och personalomsättningen är relativt låg. I sektionen finns även en hemtjänstkoordinator som bland annat ansvarar för planering och schemaläggning.

FAKTA

Ansvar för dörröppning vid sjukvårdslarm

Såväl räddningstjänst som polis och vanlig allmänhet har möjlighet att bryta upp dörr eller fönster till en bostad om man misstänker att någon där inne svävar i livsfara utan möjlighet att meddela sig med omvärlden.

Vid så kallad dörrforcering kan dock fastighetsägare i efterhand kräva ersättning för förstörda dörr- eller fönsteröppningar. Vem som bär ansvaret beror på händelseförlopp och inblandade aktörer. Om ambulanspersonal anlitar räddningstjänst för att ta sig in i en bostad är det till exempel möjligt för räddningstjänsten att fakturera eventuella kostnader i samband med dörröppnandet.

Legalt stöd för att ta sig in i en bostad i samband med sjukvårdsuppdrag finns i såväl polislagen som brottsbalken (så kallade nödrätten) och i undantagsfall enligt lag om skydd mot olyckor.

Enligt socialstyrelsen finns det inga bestämmelser enligt gällande rätt som förpliktigar ambulanspersonal att bryta sig in i samband med ett uppdrag.

Utrikes

Sju döda i turkisk flygkrasch

Utrikes
Utrikes

Ett militärt spaningsflygplan kraschade i ett bergsområde i provinsen Van i Turkiet, uppger landets inrikesminister Süleyman Soylu enligt statliga nyhetsbyrån Anatolia.

Alla sju personer ombord omkom i olyckan.

Flygplanet lyfte för ett spaningsuppdrag vid halv sjutiden på onsdagskvällen. Drygt fyra timmar senare bröts all kontakt med flygplanet, som uppges ha kraschat in i en bergssida på berget Artos på 2 200 meters höjd.

Det är oklart vad som orsakade kraschen

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Zervant

Skapa den perfekta fakturan

Zervant

En stor del av att driva ett företag går ut på att skicka och ta emot fakturor. Trots att en faktura oftast bara uppfattas som en begäran om en betalning så har den lite större betydelse än så, och den fakturamall som du använder kan komma att ha en stor påverkan på hur företaget uppfattas.

Med en välgjord faktura kan du ge så mycket mer än en betalningsuppmaning då du skickar fakturan till din kund, och alltså ge ett gott intryck utan att behöva kommunicera särskilt mycket. I den här artikeln sammanfattar vi de allra viktigaste punkterna då du ska skapa en faktura i ditt företag, och vad du bör tänka på för att den ska bli perfekt!

Fakturans innehåll

För att fakturan ska vara så korrekt och professionell som möjligt bör den innehålla en del specifika punkter. Det finns till och med en lag hos Skatteverket som talar för att en faktura måste innehåll vissa punkter, så som datum, löpnummer, företagets och kundens namn, och betalningssumman för varorna/ tjänsten.

Annat innehåll som stärker fakturan och gör den mer trovärdig är om du adderar företagets logga, beskriver den försäljning eller de produkter som fakturan berör på ett klart och tydligt sätt, vilka betalningsvillkor som gäller, och att samtlig information är välordnad. Du bör också skriva med dina och kundens uppgifter.

Innehållet på en faktura kan såklart variera beroende på vilket företag det gäller och vad fakturan berör, men dessa punkter är något som alla företag kan ta del av för att skapa pålitliga och professionella fakturor. Det kan absolut vara värt att lägga ner lite extra tid på innehållet i och med att det kan höja företaget och dess ansikte utåt.

Skicka faktura

Hur du skickar fakturan till kunden kan också vara avgörande för det intryck den ger. Det handlar om att skapa ett professionellt helhetsintryck där du vill övertala kunden att du har koll på vad sysslar med, och då krävs det att samtliga steg hanteras på ett smidigt och säkert sätt för båda parter.

Kommunikation mellan kund och företag är A och O, där fakturan ofta står för en stor del av den kommunikativa delen. Genom att skapa en välgjord faktura med ett korrekt innehåll som du sen skickar på ett lätthanterligt sätt kan du ge ett proffsigt intryck utan att behöva kommunicera särskilt mycket.

Skapa e-faktura

Ett väldigt smidigt och lätthanterligt sätt att hantera din fakturering är att skicka din faktura som e-faktura, alltså en elektronisk faktura. E- fakturering blir allt vanligare i vårt digitala samhälle, just för att det är ett smart och enkelt sätt att sköta sin fakturahantering på.

Bara de senaste åren har man sett en markant ökning när det kommer till e-fakturering och försändelser av e-fakturor mellan olika företag och kunder. Enligt en rapport från Svenska Bankföreningen skickades det år 2017 omkring 138 miljoner e-fakturor, och redan år 2018 hade den siffran stigit till omkring 148 miljoner e-fakturor.

Faktureringsprogram

Med den påtagliga ökningen av e-fakturering runt om i världen finns det ingen tvekan om att det anses vara ett praktiskt och smidigt sätt att hantera sina fakturor. Idag finns det en hel del olika faktureringsprogram som erbjuder e-fakturering för olika företag, så att du kan ta din verksamhet till nya nivåer.

Genom att ta del av en faktureringsprogram kan du få hjälp med att skapa korrekta fakturor till alla dina kunder, så att du kan ge ett professionellt och pålitligt intryck bara genom att skicka dina fakturor via e-fakturering. Vi hoppas att den här artikeln kan hjälpa dig då du vill skapa den perfekta fakturan!

Utrikes

Taiwan nästa efter Pekings hårda Hongkongtag?

Efter att tidigare inte känt någon större samhörighet med Hongkong och dess invånare, har taiwaneserna nu reagerat. Protester till stöd för den förr självstyrande regionen hålls bland annat i Taipei tidigare i somras.
Efter att tidigare inte känt någon större samhörighet med Hongkong och dess invånare, har taiwaneserna nu reagerat. Protester till stöd för den förr självstyrande regionen hålls bland annat i Taipei tidigare i somras.
Foto: Chiang Ying-ying/AP/TT
Utrikes
Utrikes Med den nya säkerhetslagen i Hongkong går de små chanser som fanns till uppgörelse mellan Taiwan och Kinas kommunistregim upp i rök. Risken för ett militärt angrepp rycker närmare när spänningarna över Taiwansundet ökar, enligt bedömare.
Nu hänger mycket på USA.

Principen "ett land, två system", det som Storbritannien och Kina enades om för Hongkong vid överlämnandet 1997, togs från början fram av kommunistpartiet för att användas för Taiwan. Ön bröt sig loss från Kina 1949, när kommunisterna segrade i inbördeskriget, och fungerar sedan dess i praktiken som en självständig stat. Men enligt Peking är Taiwan en kinesisk provins, en utbrytarregion som ska återförenas med fastlandet.

– Hongkong skulle vara en förevisning för Taiwan av hur Peking kan tillåta en hög grad av självstyre inom sina gränser, säger Shelley Rigger, Taiwankännare och professor i statsvetenskap vid Davidson college i USA, till TT.

Men Taiwan har aldrig övertygats om Hongkonglösningen – vilket är en outsinlig källa till frustration för kommunistledningen, inte minst för president Xi Jinping.

Urgröpt system

När Peking nu går hårt åt Hongkong och genom den kritiserade nya säkerhetslagen där gröper ur "ett land, två system", anser bedömare att man också omintetgör en eventuell förhandlingslösning med Taiwan.

Taiwanesernas stöd för en försoning med Fastlandskina var visserligen "mycket litet" även innan, säger Steve Tsang, professor vid SOAS-universitetet i London.

– Men nu är stödet nog obefintligt, påpekar han.

Han får medhåll av Shelley Rigger.

– Nu ser Taiwan bevis för vad Kina är berett att göra med de territorier som de gör anspråk på.

"Våld oundvikligt"

I intervjuer har Joshua Wong, känd demokratiaktivist i Hongkong, länge sagt att Hongkong står först på tur, därefter Taiwan. Flera experter gör nu analysen att risken ökat för att Peking med våld ska gå framåt i Taiwanfrågan.

För Xi Jinping är Taiwan av högsta vikt, inte minst för att visa att Kina inte är ett land som viker ner sig eller kliver av ambitionerna att bli en världsmakt. 2017 gjorde Xi klart att Taiwans återförening med Kina ingår i hans stora plan – hans "kinesiska dröm". Nyligen varnade högt uppsatta medlemmar kommunistpartiet för att Kina kan komma att agera militärt om det inte finns andra sätt att stoppa ett självständigt Taiwan.

Parallellt har Peking ökat sin militära press på ön, genom övningar och intrång på taiwanesiskt luftrum.

– Peking kommer till slut att använda våld mot Taiwan. Jag ger det 10 till 15 år, säger Steve Tsang.

Han får medhåll av Harvardprofessorn Graham Allison. Han hävdade nyligen att det är en överhängande fara att Peking går in militärt i Taiwan, eftersom USA:s starka reaktioner på det som sker i Hongkong gjort Peking rasande.

"En helt annat liga"

För Taiwans framtid är USA avgörande. Dels i fråga om hur USA följer upp Hongkongbornas kringskurna friheter, men också hur Washington DC:s stöd för Taiwan utvecklas. Om USA inte tar i med hårdhandskarna mot det som skett i Hongkong kan Peking se det som ett kvitto på att landet inte heller kommer att agera tufft vid ett militärt ingrepp i Taiwan.

Men det amerikanska kongressen skulle av många anledningar agera om Kina gick in i Taiwan, säger både Steve Tsang och Shelley Rigger.

– Ett militärt angrepp är också i en helt annan liga än det man gjort i Hongkong, säger Rigger, som tror att kommunistledningen snarare kommer att avvakta.

– Det man gjort i Hongkong har stått Peking dyrt. Det tär på Kinas rykte.

Och Peking har ännu inte nått en position där dess ledare kan strunta i vad världen tycker, påpekar hon.

– De är förnuftigare än så. Och dessutom är Taiwan en helt annan utmaning, riskfylld och oförutsägbar.

Moa Kärnstrand/TT

Taiwans president Tsai Ing-wen tillträdde sin andra mandatperiod i våras, samtidigt som pressen från Fastlandskina på vad Peking anser är en utbrytarregion ökade. Tsai Ing-wen är Pekingkritisk, liksom många taiwaneser.
Taiwans president Tsai Ing-wen tillträdde sin andra mandatperiod i våras, samtidigt som pressen från Fastlandskina på vad Peking anser är en utbrytarregion ökade. Tsai Ing-wen är Pekingkritisk, liksom många taiwaneser.
Foto: AP/TT
Kinas president Xi Jinping vill se en återförening mellan Taiwan och Kina och har vid fler tillfällen uppmanat inblandade parter att 'inte lämna frågan åt kommande generationer'.
Kinas president Xi Jinping vill se en återförening mellan Taiwan och Kina och har vid fler tillfällen uppmanat inblandade parter att "inte lämna frågan åt kommande generationer".
Foto: Mark Schiefelbein/AP/TT
Våren 2019 blev samkönade äktenskap lagligt i Taiwan, något som knappast skulle vara aktuellt på fastlandet.
Våren 2019 blev samkönade äktenskap lagligt i Taiwan, något som knappast skulle vara aktuellt på fastlandet.
Foto: Chiang Ying-ying/AP/TT

FAKTA

Fakta: Kina och Taiwan

Taiwan består av en huvudö och flera mindre öar i Stilla havet, öster om det kinesiska fastlandet. Nationen fungerar i praktiken som en självständig stat, men det anspråket har bara godkänts av ett fåtal länder runt om i världen. Kina ser Taiwan som en utbrytarregion som ska återförenas med Kina.

Landet styrs sedan 2016 av Demokratiska progressiva partiet (DPP), med president Tsai Ing-wen. DPP förespråkar formell självständighet, medan oppositionspartiet Kuomintang säger nej både till självständighet och ett enande med Kina.

En undersökning från amerikanska forskningscentret Pew våren 2020 visade att få taiwaneser vill se nära politiska band till Peking. Åsikten väger särskilt tungt i den yngre generationen.

Taiwan är ekonomiskt välutvecklat och på flera sätt progressivt. 2019 blev det första land i Östasien att legalisera samkönade äktenskap.

Inrikes

Dramatiskt när göteborgarna får sin nya bro

Hisingsbron har ett lyftspann där en del av vägbanan kommer att hissas 16 meter rakt upp i luften för att släppa fram fartyg på älven. Visualisering som visar hur Hisingsbron i Göteborg är tänkt att se ut när den är klar 2021.
Hisingsbron har ett lyftspann där en del av vägbanan kommer att hissas 16 meter rakt upp i luften för att släppa fram fartyg på älven. Visualisering som visar hur Hisingsbron i Göteborg är tänkt att se ut när den är klar 2021.
Foto: Göteborgs Stad/Tomorrow AB
Inrikes
Inrikes Den ska bli Göteborgs nya landmärke. De gigantiska stålpylonerna som ska monteras i mitten på den nya Hisingsbron har just anlänt från fabriken i Spanien.
– Det kommer att bli häftigt att se när pylonerna lyfts på plats i början på nästa vecka, säger Susanne Viberg, projektledare på Trafikkontoret för Hisingsbron.

1939 invigdes Götaälvbron över älven i Göteborg. Men bron har efter 80 år tjänat ut och måste stängas av säkerhetsskäl. Nu pågår bygget av den nya bron som ska ersätta den gamla trotjänaren.

Göteborgarna kan se hur deras nya landmärke sakta växer fram vid sidan om den gamla bron. Götaälvbron är en klaffbro men den nya bron har istället ett lyftspann, där en del av vägbanan kommer att hissas 16 meter rakt upp i luften för att släppa fram fartyg på älven.

Dramatisk fas

Just nu är bygget inne i en dramatisk fas. I helgen som gick anlände pyloner, pylontoppar och motvikter från fabriken i Spanien, en last på totalt över 1 000 ton. Under nästa vecka ska de monteras och svetsas fast på det redan färdigbyggda brospannet. En gigantisk lyftkran kommer att lyfta de fyra, 36 meter höga, pylonerna på plats.

Och sedan följer nästa fas. I månadsskiftet juli/augusti anländer lyftspannet, den sista gigantiska delen, som väger 750 ton. Också den ska lyftas på plats och kopplas samman med hissmekanismerna inne i pylonerna. Sedan ska hela lyftsystemet testas och trimmas under hösten och vintern.

Bygget av bron går enligt tidsplan trots förseningar i starten och den pågående coronapandemin.

– Vi har inte drabbats så illa som vi befarade. Fabriken i Spanien som tillverkat stålkonstruktionerna stängde ner. Men de fick starta igen efter bara två veckor, säger Susanne Viberg.

Riva gamla bron

Enligt planen ska bil-, cykel- och gångtrafik släppas på i februari/mars nästa år, och sedan spårvagnstrafiken i augusti eller september. Samtidigt startar processen med att riva den gamla bron.

Den nya Hisingsbron är betydligt lägre än den gamla. Vägbanan ligger som högst 12 meter över vattenytan. Bron är dessutom mycket bredare, 40 meter mot den nuvarande brons 27 meter.

Det ger bättre utrymme för gång och cykeltrafikanter och det kommer också att finnas bänkar där man kan sitta och se ut över älven. Bron kallas ibland en "vi-möts-på-halva-vägen-bro".

Men när fartyg ska passera måste vägbanan höjas. Det ska ta åtta minuter att höja och sänka det så kallade lyftspannet. Man räknar med att det ska ske tre till fem gånger per dygn, men vid rusningstrafiken på morgon och kväll har trafiken över bron alltid företräde. Därför byggs det också väntplatser i älven på båda sidorna om bron där segelbåtar som är högre än 12 meter kan vänta tills bron kan öppnas.

Ny stadsdel

Bron är inte det enda stora byggprojektet i centrala Göteborg. Hela området kring Centralstationen är en gigantisk byggarbetsplats där man samtidigt sänker ner E45:an i en tunnel och bygger Västlänken, en järnvägstunnel under centrala Göteborg.

Bron med de fyra stålpylonerna kommer att bli ett nytt landmärke i Göteborg, vid sidan av kända Göteborgssymboler som Poseidon, Ullevi och Feskekörka. Bron kommer att vara målad i grått men belysas på ett spektakulärt sätt och ge en bild av hur centrum binds närmare tillsammans med Hisingen på andra sidan älven.

Inom något år startar sedan bygget av en helt ny stadsdel i Frihamnen på Hisingssidan, nära brofästet, där man projekterar för 5 000 nya lägenheter.

Jonas Dagson/TT

”Det kommer att bli häftigt att se när pylonerna lyfts på plats i början på nästa vecka”, säger Susanne Viberg, projektledare på Trafikkontoret för Hisingsbron.
”Det kommer att bli häftigt att se när pylonerna lyfts på plats i början på nästa vecka”, säger Susanne Viberg, projektledare på Trafikkontoret för Hisingsbron.
Foto: Thomas Johansson/TT
Pylonerna till Hisingsbron står på en pråm i Frihamnen i väntan på att bogseras till broplatsen.
Pylonerna till Hisingsbron står på en pråm i Frihamnen i väntan på att bogseras till broplatsen.
Foto: Thomas Johansson/TT
Bron med de fyra stålpylonerna kommer att bli ett nytt landmärke i Göteborg, vid sidan av kända profiler som Poseidon, Ullevi och Feskekörka. Visualisering som visar hur Hisingsbron i Göteborg är tänkt att se ut när den är klar 2021.
Bron med de fyra stålpylonerna kommer att bli ett nytt landmärke i Göteborg, vid sidan av kända profiler som Poseidon, Ullevi och Feskekörka. Visualisering som visar hur Hisingsbron i Göteborg är tänkt att se ut när den är klar 2021.
Foto: Göteborgs Stad/Tomorrow
'Vi har inte drabbats så illa som vi befarade. Fabriken i Spanien som tillverkat stålkonstruktionerna stängde ner. Men de fick starta igen efter bara två veckor', säger Susanne Viberg, nöjd med att pylonerna nu är på plats i Göteborg.
"Vi har inte drabbats så illa som vi befarade. Fabriken i Spanien som tillverkat stålkonstruktionerna stängde ner. Men de fick starta igen efter bara två veckor", säger Susanne Viberg, nöjd med att pylonerna nu är på plats i Göteborg.
Foto: Thomas Johansson/TT
Bron kommer att vara målad i grått men belysas på ett spektakulärt sätt och ge en bild av hur centrum binds närmare tillsammans med Hisingen på andra sidan älven. Visualisering som visar hur Hisingsbron i Göteborg är tänkt att se ut på Hisingssidan när den är klar 2021.
Bron kommer att vara målad i grått men belysas på ett spektakulärt sätt och ge en bild av hur centrum binds närmare tillsammans med Hisingen på andra sidan älven. Visualisering som visar hur Hisingsbron i Göteborg är tänkt att se ut på Hisingssidan när den är klar 2021.
Foto: Göteborgs Stad/Tomorrow

FAKTA

Fakta: Hisingsbron

Segelfri höjd med sänkt spann: 12 meter.

Segelfri höjd med lyft spann: 28 meter.

Bredd: 40 meter.

Längd: 1 380 meter (inklusive delar på land).

Längd över vattnet: 440 meter, brodelen kallas Arpeggio.

Högsta punkt över havsytan: 53 meter.

Byggstart: 2017.

Färdig: 2021 (till Göteborgs 400-årsjubileum).

Beräknad kostnad: Knappt 5 miljarder kronor.

Kultur och nöje

Lugn högsäsong oroar svenska museer

Vasamuseet har öppnat igen efter att ha varit stängt i 16 veckor. Förra året hade museet över 1,5 miljoner besökare och åren innan nästan 1,5 miljoner. 'Det är siffror som vi inte kommer att komma i närheten av i år', säger biträdande museichef Jenny Lind.
Vasamuseet har öppnat igen efter att ha varit stängt i 16 veckor. Förra året hade museet över 1,5 miljoner besökare och åren innan nästan 1,5 miljoner. "Det är siffror som vi inte kommer att komma i närheten av i år", säger biträdande museichef Jenny Lind.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Högsäsongen på Sveriges stora museer är illavarslande lugn. När Vasamuseet i Stockholm öppnade igen stod besökarna på kö. Men besöksantalet lär bli det lägsta på många år.

I våras fick de bomma igen till följd av coronakrisen, men under försommaren har Sveriges centralmuseer, ett efter ett, återigen slagit upp portarna. Sist ut var Vasamuseet på Djurgården.

Ett femtiotal besökare stod på kö när Jenny Lind, biträdande museichef, klockan 10 den 15 juli öppnade entrédörren – för första gången på 16 veckor.

– Det känns skönt. Vi är helt intäktsfinansierade, så när besökarna slutade komma förlorade vi många miljoner. Vi fick göra oss av med alla visstidsanställda och säga upp flera i den fasta personalen. Som tur är fick vi extra stöd av regeringen, det räddade oss, säger hon.

Museet är Sveriges populäraste och hade förra året över 1,5 miljoner besökare. Det är en siffra som man i år bara kan drömma om, mycket på grund av att över 85 procent av museets besökare är utländska turister.

– Så det är svårt att beräkna årets siffror på förhand. Vi hoppas på stockholmarna men också på turister från resten av Sverige. Vi tar nu in 500 besökare åt gången, vanligtvis tar vi in 2 000. Man får chansen att komma nära skeppet, utan att behöva trängas. Det är ett unikt tillfälle.

"Lugnt för att vara mitten av juli"

Ett stenkast bort ligger Nordiska museet, som öppnade redan den första juni. Första månaden var lugn, mycket lugn. Men juli ser ut att bli en bättre månad.

– Vi ser en klar ökning. Men det är lugnt för att vara i mitten av juli. Jämfört med en vanlig sommar är det en dryg halvering av besöksantalet, säger Mattias Johansson, chef för museets besöksvärdar.

Han tror att museet har fått en extra skjuts av den nya barnutställningen "Tidsvalvet", som invigdes i början av juli.

– Men det är klart att man undrar. Om högsäsongen är så här lugn, hur blir det då i vinter?

"Vi brukade vara bäst"

Ytterligare en bit bort ligger Skansen, ett av få museer som inte har varit stängt. Men att hålla öppet har inte hjälp friluftsmuseet genom krisen.

– Det är högsäsong och vi har ungefär 25 procent av det vanliga besöksantalet. Och det vi drar in nu ska vi leva på under lågsäsongen, säger Skansenchefen John Brattmyhr.

Han sätter inga förhoppningar till spådomen om en ökning av svenska turister.

– Det är inga vidare reseströmmar till Stockholm. Det är fortfarande så att man drar sig för att åka hit. Dessutom har vi fått stänga och ställa in allt som kan locka till folksamlingar – de kulturhistoriska miljöerna, konserterna och alla andra evenemang – allt det som brukar vara en "trigger" för publiken att besöka museet.

På Skansen är man inställd på att situationen förblir oförändrad under året.

– Om det håller i sig längre... det vore en katastrof. Vi brukar vara bäst i klassen på att klara oss själva, men nu klarar vi oss sämst. Vi lever på biljettintäkterna. Man måste få fram ett vaccin, man måste.

Inga nya utställningar – på fyra år

Tekniska museet stängde i mars och slog upp dörrarna igen i slutet av maj, men visningarna och övriga programpunkter står på paus. Det till trots kommer besökarna.

– Vi ser att folk har börjat hitta tillbaka. När vi öppnade låg vi på sju procent av det vanliga besöksantalet, men nu ligger vi på uppemot 50 procent, säger museets direktör Peter Skogh.

Museet har liksom de andra fått säga upp anställda, korttidspermittera och spara in, men säger sig ändå vara nöjt med åtgärderna från statligt håll.

– Det stora problemet nu finns på lång sikt. Vi har tvingats välja bort internationella samarbeten och det är fyra år som väntar då vi inte har några nya utställningar planerade.

Måste börja om från början

Även Vasamuseet oroar sig mer för de kommande åren än för det innestående. Museet får spara in på det mesta och skjuta stora investeringar på framtiden.

– Nu handlar det om att bygga upp verksamheten på nytt. Vi börjar med det viktigaste – att kunna visa skeppet för besökarna. Sedan får vi bygga vidare på det. Men det blir tufft. Vi är vana vid att kunna erbjuda visningar och nya utställningar. Så kommer det inte att vara nu, säger Jenny Lind.

Museet har också i uppdrag att bevara skeppet för framtiden, och sedan en tid tillbaka har man planer på att ersätta stödvaggan som skeppet vilar på med en ny, för att stötta upp skeppet bättre.

– Det är en jätteinvestering som är lånefinansierad. Den har nu avstannat nästan helt. Det finns orosmoment som vi inte är klara över vad de kommer att få för konsekvenser.

Viktor Andersson/TT

Med handsprit, markeringar i golvet, ett begränsat antal besökare åt gången och flera andra säkerhetsåtgärder är Vasamuseet återigen redo att ta emot besökare.
Med handsprit, markeringar i golvet, ett begränsat antal besökare åt gången och flera andra säkerhetsåtgärder är Vasamuseet återigen redo att ta emot besökare.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Den 15 juli öppnade Vasamuseet igen. Under öppningsdagens fem första timmar räknade man till 759 besökare. Samma dag förra året besökte 8 400 personer museet.
Den 15 juli öppnade Vasamuseet igen. Under öppningsdagens fem första timmar räknade man till 759 besökare. Samma dag förra året besökte 8 400 personer museet.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Allsång utan publik – inget är sig likt på Skansen denna sommar. Trots att det är högsäsong är det rekorddåligt med besökare. Arkivbild.
Allsång utan publik – inget är sig likt på Skansen denna sommar. Trots att det är högsäsong är det rekorddåligt med besökare. Arkivbild.
Foto: Erik Simander/TT
Nya barnutställningen 'Tidsvalvet' lockar besökare till Nordiska museet. Men det är dåligt med besökare för att vara i mitten av juli. Arkivbild.
Nya barnutställningen "Tidsvalvet" lockar besökare till Nordiska museet. Men det är dåligt med besökare för att vara i mitten av juli. Arkivbild.
Foto: Magnus Andersson/TT

FAKTA

Fakta: Centralmuseerna och coronakrisen

Centralmuseum är ett begrepp som används i Sverige för 13 museiorganisationer, varav nio är statliga myndigheter och fyra är stiftelser med statliga bidrag.

Till centralmuseerna räknas bland annat Vasamuseet, Tekniska museet, Skansen, Nordiska museet, Nationalmuseum och Naturhistoriska museet.

Coronakrisen har slagit hårt mot centralmuseerna, som är helt eller delvis finansierade av staten. Hårdast har den slagit mot den grupp som är beroende av sina entréintäkter.

I mars fick museerna ett andrum när utbetalningar av statligt kulturstöd flyttas fram. Och i maj beslutade regeringen om 319 miljoner kronor i extra statligt stöd till museerna och andra statliga kulturinstitutioner.

NÄSTA ARTIKEL