Till skillnad från i Funktionell dumhet, där dockorna var ganska stora, har Malmö Dockteater valt att använda sig av dockor i skala 1:18 den här gången. Det ligger ganska nära storleken på dockskåpsdockor. Attributmakare Sofia Andersson filmar föreställningen från två vinklar, så de små dockorna går också att se på storbild. Foto: Lisa Carlberg
Erik Holmström spelar själv alla dockorna, rör på dem och gör deras röster. Inspirationen till dockorna kommer från Japan där så kallade Ball jointed dolls (kulledsdockor) är ett populärkulturellt fenomen. Foto: Lisa Carlberg
Erik Holmström håller dockan Erik Holmström. Foto: Lisa Carlberg

En docklek för vuxna

Skvalpet skulle ha premiär på nyårsafton. Nu skjuts den upp till 9 januari. – Jag glömmer alltid hur lång tid det tar att göra dockteater, säger Erik Holmström som är regissör, konceptperson och dockförare på Malmö Dockteaters nya föreställning.

Fakta
Malmö Dockteater är unika i Sverige med en dockteaterscen för vuxna. 2015 gjorde de sin första föreställning Funktionell dumhet och våren 2016 satte de upp Golem. Skvalpet har premiär 9 januari.
Tanken är att Skvalpet ska kunna turnera, men det beror mycket på om de blir nöjda. Om inte går de vidare till nästa föreställning.
Malmö Dockteater har fått avslag från både Kulturrådet och Malmö stad. Så teaterns framtid är just nu oviss. Skvalpet kan vara den sista föreställning de gör.
Biljetter till Skvalpet finns att köpa på www.kulturcentralen.nu.

– Tyvärr är vi inte riktigt klara, säger Erik Holmström och suckar.
– Vi har kommit igenom hela pjäsen, men har en del kvar på listorna.

I en källare på Hasselgatan i Malmö finns projektverkstaden Underverket och här huserar Malmö Dockteater. Det är en ruff miljö där inget göms undan. Alla spår av den verksamhet som pågår här syns. Det ligger verktyg överallt, kontoret och datorn finns i ett hörn, rester av scenbygget i ett annat. Men mitt i den mörka lokalen står en upplyst liten scen. Som en monter ser den ut. Och bakom den längs väggen en liten gata, en stad i miniatyr. På scenen sitter minst tio små dockor på var sin stol. Snart ska Erik Holmström spela upp en scen för oss, i vilken han själv gör alla röster, alla rörelser.

Modellteatern har Thalia Theater i Hamburg som förlaga. Scenen kan snurra, ljusriggarna kan vevas upp och ner. Erik Holmström visar hur det fungerar och scenograf Johan Bergman tänder lamporna. Det ser proffsigt ut.
– Ni märker hur nördiga vi blivit, skrattar Erik Holmström, som tillsammans med Sofia Andersson, Sandra Haraldsen, Ida Mira Johansson och Johan Bergman byggt alltihop.

Skvalpet är en avknoppning på Malmö Dockteaters första föreställning Funktionell dumhet, en samhällskritisk pjäs om Arbetsförmedlingen. Skvalpet tar avstamp i ett citat, sagt av före detta generaldirektören för Arbetsförmedlingen, Angeles Bermudez-Svankist. I citatet benämner hon ” … halta, lytta, psykiskt sjuka, blinda, döva, rullstolsbundna, knäppa fast det inte syns, snygga med opererade tuttar som bara tycker om sin kropp …” som skvalpet på arbetsmarknaden. Exakt vad Angeles Bermudez-Svankist menar vet inte Erik Holmström. Men han tolkar det som ”Vad som ligger och skvalpar utanför arbetsmarknaden. De som inte duger till”.

Pjäsen börjar med att dockan Erik Holmström har en jättefin idé! Han har intervjuat en massa arbetslösa: halta, lytta, psykiskt sjuka, blinda, döva, rullstolsbundna, knäppa fast det inte syns, snygga med opererade tuttar som bara tycker om sin kropp. Precis som den verklige Erik Holmström gjort. Meta alltså.
Föreställningen handlar på sätt inte alls om arbetsmarknaden i Sverige, utan om en regissör som tillsammans med ett crew arbetar fram en teaterföreställning.
– Det blir finstilt och gåtfullt. Vi ger oss in på de märkliga markerna. Skvalpet är bra mycket mer introvert än tidigare föreställningar jag gjort, säger Erik Holmström.
Metaperspektivet valde de för att det låg så nära. Liksom barn leker för att lära eller förstå sin omvärld, gör också Malmö Dockteater det i Skvalpet.
– Det ska vara intuitivt. Inte så jäkla smart. Vi har improviserat fram hela föreställningen. Och eftersom den handlar om en värld jag är van att vistas i, teatervärlden, så var det ganska lätt.

Styrkan i dockorna ligger i dess omänsklighet eller distans tycker Erik Holmström. Att se riktiga skådespelare i en så pass realistisk genre som Skvalpet, kan skapa ett filter mellan publik och historia.
– Jag brukar bara sitta och tänka på hur bra de spelar, hur äkta det känns. Sen är det något med ögonkontakten. Det händer alltid något känslosamt när två par ögon möts. Något kommer uppta dig. Men på en docka kan du titta hämningslöst. Och den tittar inte tillbaka. Den bryr sig inte, det är nästan perverst! Jag tycker det är härligt!
Lisa Carlberg

Fakta
Malmö Dockteater är unika i Sverige med en dockteaterscen för vuxna. 2015 gjorde de sin första föreställning Funktionell dumhet och våren 2016 satte de upp Golem. Skvalpet har premiär 9 januari.
Tanken är att Skvalpet ska kunna turnera, men det beror mycket på om de blir nöjda. Om inte går de vidare till nästa föreställning.
Malmö Dockteater har fått avslag från både Kulturrådet och Malmö stad. Så teaterns framtid är just nu oviss. Skvalpet kan vara den sista föreställning de gör.
Biljetter till Skvalpet finns att köpa på www.kulturcentralen.nu.