Ringaren i Notre Dame på Fredericia Teater i Danmark. Pressfoto
It is like a large animal depp in sleep på Skånes Dansteater. Foto: Malin Arnesson
Figaros bröllop på Malmö Opera. Foto Malin Arnesson
The Doctor. Foto: Yvonne Erlandsson

Årets bästa på scen

Årets bästa/scen Jul och nyår närmar sig snabbt och det börjar bli hög tid att summera 2016. Vi har bett alla våra recensenter inom olika kultur- och nöjesområden att plocka ut sina favoriter och under vinjetten Årets Bästa kommer vi att presentera deras listor på kultur- och nöjessidorna under de kommande veckorna. Först ut blir scenkonstkritikernas bästa scenupplevelser.

Gunilla Wedding: Scen

På gränsen, Intiman i Malmö:
Med humor som vapen riktar På gränsens fyra skådespelare strålkastaren mot horribla ojämlikheter i ett samhälle vi kallar jämlikt. Vansinnigt roligt – och viktigt.

It is like a large animal deep in sleep, Skånes dansteater:
Med hälften av publiken på scenen ställer den spanska koreografen Marina Mascarells dansverk It is like a large animal deep in sleep närgågna och viktiga frågor om vår roll och vårt ansvar i ett demokratiskt samhälle. Tänkvärt och roligt visar det också hur man kan skapa magi med vanliga papplådor.

Vincent, Bjärnums stadsteater: Årets starkaste monolog bjöd skådespelaren Fredrik Gunnarson på i sin intima lilla stadsteater i Bjärnum. Som del av den lilla publiken bjöds man i Vincent in i bröderna Theo och Vincents van Googhs mörka värld.

Clemens Altgård:

Scen

Trettondagsafton, Hipp i Malmö.
Det här var en Trettondagsafton som utmärktes av ett gediget teaterarbete och därtill var mycket underhållande.Det fanns ett driv i skådespeleriet och en absolut säkerhet i rolltolkningarna. Inte minst gjorde Hannah Canvert en briljant insats som Viola. Hertig Orsino spelades med ypperliga nyanseringar av Kardo Razzazi och Håkan Paaske firade triumfer som den högdragne och härligt löjlige Malvolio.

The Doctor, Dansstationen, Palladium i Malmö:
The Doctor av Khamlane Halsackda är ett självbiografiskt verk. I form av en dansperformance där den dramatiska texten ges ovanligt stor plats. Tillsammans med Rumiko Otsuka gestaltar Halsackda minnesbilder ur sitt liv, men iscensätter också ett slags drömspelsartade möten. Jag har sett Halsackda uppträda flera gånger men visste inte att han så virtuost kan använda rösten som ett instrument. En briljant och innovativ dansföreställning.

Förslag till framtiden, Teater 23, Malmö
Vad tänker dagens barn om hur världen kommer att se ut i en avlägsen framtid? Det har Teater 23 gjort en pjäs om för barn – ”Förslag till framtiden”. Maja Salomonsson har skrivit pjäsen som baseras på intervjuer som Teater 23 genomfört med över 200 9-12-åringar. Publikresponsen var översvallande när barnen i publiken fick frågan om de tänker rädda världen. Ett underbart ögonblick som stannat i minnet.

Lars-Erik Larsson:

opera

Die Liebe der Danae, Festspelen i Salzburg:
Richard Strauss minst spelade opera i en rent magnifik uppsättning.

Glada Änkan, Ystads Teater.
Rickard Söderberg och hans ensemble i en klassisk operettpärla med mycket välljud och förtjusande spelglädje.

Figaros bröllop, Malmö Opera:
Genomgående lysande prestationer, fin konstnärlig höjd och dessutom mycket underhållande.

Yvonne Erlandsson: musikal

Sunset Boulevard, London Coliseum:
Glenn Close var magnifik i rollen som Norma Desmond i den här halvkonsertanta uppsättningen, men allra mest njöt jag av Fred Johanson i rollen som Max von Mayerling. Fred har alltid levererat fullt ut, men aldrig varit bättre än nu.

The Book of Mormon, Prince of Wales i London:
Helgalen, superrolig och en riktigt showig musikal med härliga dans- och sångnummer. Musikalen känns fräsch och lite omskakande. I januari kommer den till Sverige.

Ringaren i Notre Dame, Fredericia Teater i Danmark:
Den digitiala scenografin i den här uppsättningen var otroligt vacker. Plötsligt befinner man sig mitt inne i Notre Dame i Paris eller i klocktornet med utsikt över staden. Till sommaren kommer den till Köpenhamn.