Lund

Ny nyckel till att förstå tonåringar

– Fråga inte bara tonåringarna hur det har varit i skolan, utan också hur de har haft det på nätet. Det är oerhört viktigt för de lever mycket på Internet, säger Louise Wester, som benämner sig själv ritande kommunikatör. FOTO: Joakim Stierna
Lund
Lund Du är så bae. Är du helt bränd eller? FML. Det blir snart helt cakey! Inte många vuxna förstår det språk tonåringar använder i dag, och den värld de lever i. Louise Wester och Johanna Szenmenkar försöker överbrygga detta gap med sin efterlängtade uppföljare till det första tonårslexikonet som gavs ut 2013.

– Vi vuxna pratar ofta om det negativa med tonårskulturen, men jag vill slå ett slag för den andra sidan. Det finns hur mycket som helst som är roligt och spännande, säger Louise Wester.

Om man som vuxen tar sig tid att verkligen lyssna på tonåringarna utan att förfäras eller döma (och lovar att inte själv börja använda orden eller uttrycken), öppnar de sig plötsligt, berättar och förklarar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lund

Magle konserthus ett steg närmare utbyggnad

Bilden föreställer Magle konserthus.
Foto: Joakim Stierna
Lund
Lund Magle konserthus i Lund vill fräsch upp sina lokaler och bygga ut sina lokaler. Den utökade verksamheten handlar bland annat om att skapa bättre entréförhållanden och göra det möjligt att servera mat.

Men det låter sig inte hända utan ett par turer mellan byggnadsnämnden och stadsbyggnadskontoret.

Därför har Magle konserthus frågat byggnadsnämnden om de tillåts bygga ut. Byggnadsnänmden har i sin tur lagt ut frågan till stadsbyggnadskontoret för att utreda om det finns förutsättningar för Magle konserthus att anpassa sin verksamhet genom att bygga ut befintliga lokaler.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lund

Körfestivalen är i full gång

På tisdagen vid lunch framträdde manskören Cantores Cathedrales i Lunds domkyrka.
Foto: Joakim Stierna
Lund
lund Lunds Choral Festival, årets stora körevenemang, pågår denna vecka i Lund. Arrangörerna är glada att få hålla i konserter inför publik. 2020, på grund av pandemin, fick åhörarna nöja sig med webbsändningar.

Under tisdagen vid lunchtid uppträdde Domkyrkans manskör Cantores Cathedrales på sin hemarena. Publiktillströmningen var god.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lund

Två kvinnor hittade medvetslösa på hotell

Polis utanför Grand Hotel där två personer hittats medvetslösa på ett hotellrum.
Foto: Joakim Stierna
Lund
Lund Två kvinnor har anträffats medvetslösa på ett hotellrum i Lund. Enligt polisen kan inte brott uteslutas.

Strax innan klockan 11 larmades polisen till Grand Hotel där två personer hittats medvetslösa i ett rum.

– Vi larmas till platsen för att biträda i ett sjukdomsärende. Nu är vi på plats för att undersöka om något brott har begåtts, än så länge har vi inte kunnat bekräfta något sådant, säger Filip Annas, presstalesperson vid polisens ledningscentral.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lund

18-åring utsatt för utpressning

Lund
lund

En 18-åring har uppgett för polisen att han på måndagen klockan 19, under pistolhot, fick hämta ut en mobiltelefon från Elgiganten på Nova-området. Telefonen överlämnades sedan till utpressaren.

Bakgrunden ska ha varit att en kompis till honom var skyldig gärningsmannen pengar. Telefonen ska ha varit en betalning av skulden.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lund

Försökte lura 91-åring på pengar

Lund
lund

På måndagen klockan 16.30 ringde en okänd man till en 91-årig man. Han presenterade sig som anställd vid Finansinspektionen och uppgav att ett falskt lån på 120 000 kronor hade tagits i 91-åringens namn.

Uppringaren sade att en polis skulle komma och hämta 91-åringens bankkort, eftersom det genom detta skulle gå att spåra den som tagit det falska lånet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Lund

Genombrott i fokus under växande Framtidsvecka

Patrick Amsellem var moderator under invigningsdebatten med deltagande forskare. Han pratade om hur sunt det är med en en viss skepsis mot ny och oprövad information. - Det är en fingertoppskänsla som jag hoppas att vi har inom akademien, säger han.
Foto: Joakim Stierna
Lund
lund Framtidsveckan vid Lunds universitet invigdes på måndagen. Fram till söndag kommer deltagarna erbjudas ett 50-tal arrangemang. Det är ett rekord.

– Det är fler arrangemang i år än de tidigare två åren. Det märks att verksamheterna och åhörarna har fått upp ögonen för Framtidsveckan och känner att detta är något som de vill delta i, säger Charlotta Sokulski Bateld, projektledare.

Förra året fick Framtidsveckan hållas digitalt på grund av coronapandemin. Programpunkterna spelades in och lades ut efteråt.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lund

Politiker vill se insatser för att hjälpa romer

Syner som den här har varit vanliga de senaste åren då fattiga människor från framför allt Centraleuropa har kommit till Sverige för att tigga.
Foto: Arkiv
Lund
lund Fi-politikern Joakim Månsson Bengtsson larmar om att romer lämnas vid för våg i Lund och inte erbjuds någon hjälp. Polisen kör gång på gång i väg dem från deras provisoriska boplatser.
Göran Wallén (M), ordförande i socialnämnden, känner inte till problematiken.

”Återigen har jag blivit varse om att polisen besökt en plats där åtta till tio rumänska romer sover utomhus i Lund och kommer riva det skydd som romerna byggt upp där.” skriver Joakim Månsson Bengtsson i ett brev till Skånska Dagbladet.

Han pratade med en av de boende häromdagen. Personen uppgav att han var orolig och trött att ständigt behöva flytta från skogsdunge till skogsdunge, att börja om från noll varje gång och bygga nya skydd mot vind och väta.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lund

Liberalerna lockar många

Lund
lund

Ett rekordstort antal kandidater – totalt 79 personer – vill kandidera för Liberalerna inför kommunalvalet i Lund nästa år, skriver partiet i ett pressmeddelande. Det står klart sedan partiets nomineringstid inför valet gick ut under fredagen.

Antalet kandidater kan jämföras med de 57 stycken som partiet hade inför kommunalvalet 2018 och som då var det näst högsta antalet bland alla partier i Lund (endast Socialdemokraterna hade fler).

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL