Musikal med angeläget och tänkvärt budskap

Recension

Next To Normal
Musik: Tom Kitt.
Manus & sångtexter: Brian Yorkey.
Översättning: Fredrik Fischer & Linnéa Sjunnesson.
I rollerna: Cristel Schoug, Jonas Holst, Louise Anderasp, Linus Ask, Rasmus Zetterberg & Ellen Mårtensson.
Koreografi: Anna Rácz.
Scenografi: Amelie Haegeman.
Kostym: Margareta Swedérus. Musikalisk ledare: Maria Janfalk.
Regi: Fredrika Tungström.
Producent: Mathias Dümmatzen.
Premiär på Svaneskolan, Lund, 4 november. Spelas på Lunds Stadsteater 17 & 18 november.

”En musikal om att älska, att kämpa, att sörja, att hoppas och att leva” står det i programmet till Tom Kitts och Brian Yorkeys kritikerrosade musikal ”Next To Normal”. Efter Broadwaypremiären 2009 belönades den med tre Tony Awards och det ytterst prestigefyllda Pulitzerpriset för Yorkeys manus.
Ytligt sett handlar pjäsen om något så trivialt som en ”helt vanlig” familj. Men om man skrapar lite på ytan kanske den inte är så ”vanlig” ändå. Eller är den rent av det? I sin originalversion är familjen amerikansk, men i lundensiska PipeDream Productions uppsättning har man varsamt flyttat handlingen till vårt land, vilket gör att den känns lite extra nära och aktuell.

Modern i familjen Sundkvist, Diana, befinner sig i trauma efter sonens död för 16 år sedan och pendlar mellan djupa depressioner, ångest och spelad lycka. Fadern, Dan, gör allt som står i hans makt för att bevara det yttre skenet och hålla ihop familjen, släta över och låtsas att allt är som det skall. Han ser naturligtvis också till att hustrun, med tveksamt resultat, får läkarbehandling i form av såväl mediciner som elchocker.
Vittne till moderns bipolära tillstånd och faderns oförtröttliga kamp är den både förvirrade och förtvivlade tonårsdottern Natalie. Hon finner dock tröst – åtminstone då och då – hos sin nyvunne pojkvän Henrik. Kitts och Yorkeys familjetragedi, i något så originellt som musikalform, är alldeles ovanligt välskriven, och den känns dessvärre både angelägen och allmängiltig.
Fredrika Tungströms regi är suverän och ytterst genomarbetad. Hon har inte lämnat något åt slumpen.
Och trots att musiken, av tämligen diskret popkaraktär, finns där så gott som hela tiden, känns den aldrig påträngande eller malplacerad. Oftast fungerar den endast som stöd och förstärkning. Ungefär på samma sätt som den – utan jämförelser i övrigt – gjorde en gång i ”Paraplyerna i Cherbourg”. Den som letar efter blivande örhängen letar dock förgäves.

Skådespelarinsatserna är utomordentliga och samspelet är imponerande. Cristel Schoug är högst trovärdig i sin mycket krävande, och minst sagt omväxlande, roll som Diana.
Och rutinerade Jonas Holst är perfekt som den välmenande, och åtminstone på ytan positive maken och fadern Dan. Louise Anderasp, som spelar den tonårstrotsiga dottern Natalie, tar man omedelbart till sitt hjärta. Likaså hennes godhjärtade pojkvän Henrik, förnämligt gestaltad av Rasmus Zetterberg, som gör allt för att trösta och stötta.
En skön ”krumelur” i handlingen utgör Ellen Mårtensson som både doktor Frisk och doktor Blindh, vars behandlingsmetoder möjligen är något tveksamma.

Men mest och helst minns man kanske ändå, när ridån gått ned, Linus Ask som sonen Gabriel, som gick hädan för 16 år sedan men som fortfarande lever. Åtminstone i mamma Dianas förvirrade värd.
Han är ett fynd i sin svåra roll. Som en osalig ande deltar han hela tiden i handlingen och är naturligtvis, på sitt sätt, pjäsens verkliga huvudperson.

Samtliga sex agerande i PipeDreams uppsättning av ”Next To Normal” är tveklöst ytterst förnämliga karaktärsskådespelare. Att de dessutom sjunger både väl och bra gör knappast saken sämre.
Pjäsen borde definitivt ses och begrundas av alla som är, eller möjligen någon gång varit, unga. Förfärande många kommer att känna igen sig.
Efter ett par kvällar på Lunds Stadsteater i mitten av november kommer såväl pjäsen som ensemblen att dra iväg på turné.

Next To Normal
Musik: Tom Kitt.
Manus & sångtexter: Brian Yorkey.
Översättning: Fredrik Fischer & Linnéa Sjunnesson.
I rollerna: Cristel Schoug, Jonas Holst, Louise Anderasp, Linus Ask, Rasmus Zetterberg & Ellen Mårtensson.
Koreografi: Anna Rácz.
Scenografi: Amelie Haegeman.
Kostym: Margareta Swedérus. Musikalisk ledare: Maria Janfalk.
Regi: Fredrika Tungström.
Producent: Mathias Dümmatzen.
Premiär på Svaneskolan, Lund, 4 november. Spelas på Lunds Stadsteater 17 & 18 november.