Melati Suryodarmo i Transaction of Hollows på Lilith Perfomance Studio i Malmö. Foto: Yvonne Erlandsson
Melati Suryodarmo i Transaction of Hollows på Lilith Perfomance Studio i Malmö.Foto: Yvonne Erlandsson
Melati Suryodarmo i Transaction of Hollows på Lilith Perfomance Studio i Malmö. Yvonne Erlandsson

Hon möter publiken med 1 000 pilar

En ensam kvinna med en pilbåge och 1000 pilar. Ett vitt rum där pilarna träffar väggarna med ett dovt dunsande. Det här är vad publiken möts av när Lilith Performance Studio i kväll har premiär för Melati Suryodarmos Transaction of Hollows, ett verk som undersöker mänsklighetens behov av kärlek och krig.

Det är tredje gången som Melati Suryodarmo gästar Lilith Performance Studio i Malmö. Därmed har också Liliths konstnärliga ledare Elin Lundgren och Petter Pettersson kunnat arbeta på ett annorlunda sätt.
– Det är ju inte ett nytt konstnärskap att ta sig an och det är därför vi också vågar göra ett så minimalistiskt verk som vi gör nu. Vi vet att hon har den kraften och det fokuset, säger Elin Lundgren.

Melati Suryodarmo har låtit konsten att hantera pil och båge inspirera sig.
– Nu för tiden lever vi som om vi har en måltavla vi ska träffa. Vi projicerar våra önskningar; mot kärlek, mot frihet, mot ett bättre liv. Människans historia har ofta haft en förvirrande gång och för mig är det här en förvirrande tid, säger Melati Suryodarmo,
Alla spelar ut varandra, människor och länder. Vem lurar vem, vilka länder lurar vilka?
– Det är väldigt komplicerat. Det finns en osäkerhetskänsla hos människorna som byggs på av politiken. Vi vill inte känna rädsla, men vi kan inte komma över den och det finns ingen förståelse för vad man är rädd för. I stället för en känsla av kärlek kommer enbart rädsla och hat. Det märker man i många politiska strategier som används för att kontrollera människor. Religionen är en sak, men även förstås pengarna.
Melati Suryodarmo utgår ofta från egna kunskaper och erfarenheter när hon gör sina performances. Så också här, pil och båge känner hon väl till.
– Den finns som symbol i de flesta kulturer, säger Melati Suryodarmo. Det som jag finner intressant är den grundläggande mänskliga önskan att jaga och att samtidigt beskydda.

Det finns också aggression i symboliken.
– Förr i tiden handlade pil och båge mer om att överleva. Men om man gör det med aggression kommer man inte att träffa. Om man inte kan kontrollera sina känslor missar man. I japansk kultur använder man pil och bågskytte som en meditationsövning, säger Melati Suryodarmo, medan i min kultur, den javanesiska, där jag lärde mig att skjuta, är det en sport – en kunglig sport.

Hur kommer dina armar och fingrar att kännas efter fyra timmar?
– Jag är van vid långa performances som är krävande. Här krävs att man kontrollerar sina känslor och det gör att jag klarar det.

Och det är inte farligt för publiken, lovar Melati Suryodarmo
– Det blir en organisk rörelse, jag rör mig efter publiken. Vi kommunicerar utan språk, utan ord.
Att nå något djupt och kanske bortglömt är vad Melati är ute efter.
– Men jag vill inte skriva någon på näsan att de ska tänka det jag tänker. Jag vill bara att publiken ska komma hit och var med mig på den här platsen under den här tiden.