Han

”Musiken är min stora passion”

Janne Schaffer är van vid att få stående ovationer av publiken när han är ute med sin Music Story. - Jag tror det beror både på musiken och på det jag berättar, säger han och lägger till: Mina minnesbilder är intakta. Foto: Yvonne Erlandsson
Artikel Han har spelat med ABBA, han var en av Ted Gärdestads närmaste vänner, har lärt sig reggae av Bob Marley, är zebran i Electric Banana Band och har blivit samplad av amerikanska rappare. Janne Schaffer har mycket musik att spela och mycket att berätta
– och det gör han i Janne Schaffer Music Story, som kommer till Skåne i slutet av oktober.

Han har hunnit fylla 71, men några tankar på att trappa ner verkar Janne Schaffer inte ha. Oktober är den bästa turnémånaden, säger han, men just den här oktober har blivit nästan lite väl späckad, till och med för den här flitige musikanten.

– Jag har tre turnéer under månaden, en med organist Marcus Warg, en med Ted Gärdestad-konserten Sol, vind och vatten och så med Janne Schaffer Music Story. Men det är väldigt roligt, säger Janne Schaffer när vi träffas på ett café i Malmö.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Pressad på pengar över telefon

Skurup
Skurup

En okänd man har ringt upp en man, boende i Skurups kommun, och pressat honom på pengar. Den okända mannen påstod att målsägandes son ska ha köpt och hämtat ut varor i mannens namn. Därför krävde han att Skurupsbon skulle föra över 7 000 kronor till honom.

När han inte gjorde detta hotade mannen honom med att skulden skulle regleras. Brottet rubriceras som försök till utpressning.

Lund

Inbrott på Folkparken

Bilden föreställer en polisbil.
Foto: Johan Nilsson/TT
Lund
Lund

Ett inbrott har skett vid Folkparken på Falkvägen i Lund. Någon har brutit upp två ytterdörrar och tagit sig in. Inuti lokalen har sen gärningsmannen brutit upp två dörrar till. Enligt anmälan förefaller inget vara stulet. Det är oklart varför inbrottet har skett och polisen har ingen misstänkt. Inbrottet skedde någon gång mellan onsdag och torsdag i förra veckan.

OS i Tokyo 2021

Guldvrålet van Vleuten inte satte i halsen

Den här gången satte Annemiek van Vleuten inte guldjublet i halsen. Nederländskan var överlägsen i tempoloppet.
Foto: Thibault Camus/AP/TT
Sport
Sport Annemiek van Vleuten firade när hon trodde att hon vunnit damernas linjelopp i söndags.
Det fick en och annan att kalla henne för jubelidioten.
Nederländskan följde upp det pinsamma misstaget på bästa sätt – genom att vinna OS-guldet i tempo.
– Jag är nummer ett, va? ropade hon med ett leende när hon nådde mållinjen.

38-åringen har varit med länge. Lite för länge för att inte bjuda på söndagens blunder.

Men att fela är som bekant mänskligt.

I tron att hon var färsk olympisk mästare sträckte hon upp båda armarna i en segergest och skrek ut sin glädje vid målgången. Det var bara det att hon helt missat att österrikiskan Anna Kiesenhofer tidigare brutit sig loss från täten och redan var klar vinnare.

Stenkoll

En rodnande van Vleuten kunde inte göra annat än att på den efterföljande presskonferensen erkänna sitt misstag och hon fick nöja sig med silvermedaljen.

Nu hade hon stenkoll på fältet. Nederländskan från Utrecht trampade de 22,1 kilometerna på 30 minuter och 13 sekunder.

En tid ingen annan var i närheten av.

Schweiziskan Marlen Reusser tog silver, distanserad med 56 sekunder. Anna van der Breggen, också hon från Nederländerna och regerande världsmästare, tog bronset på tiden 31.15 minuter.

Van Vleuten ville inte se segern som ett svar på det missade guldet och uppståndelsen kring det.

– Det här har ingenting att göra med vad som hände i söndags. Jag avhöll mig från sociala medier och det besked jag fick i landsvägsloppet är att jag är i bästa möjliga form.

Kraschade i Rio

För Annemiek van Vleuten var triumfen mer en revansch för den omskakande olycka hon råkade ut för i förra OS. För fem år sedan ledde hon landsvägsloppet i Rio de Janeiro när hon kraschade våldsamt.

van Vleuten fick akutvård sedan hon slagit i huvudet, drabbats av hjärnskakning och dessutom skadat flera ryggkotor.

Onsdagens guld var hennes första i olympiska sammanhang.

Henrik Skiöld/TT

OS i Tokyo 2021

Ryske stjärnan: "Om jag dör, tar ITF ansvar?"

Daniil Medvedev är vidare i OS-tennisen – trots allt.
Foto: Patrick Semansky/AP/TT
Sport
Sport Först avancemang i OS-tennisen. Sedan en rejäl sågning av förutsättningarna i Tokyo.
Ryske världstvåan Danil Medvedev kokade av både ilska och värme.

Medvedev har inte bara gjort sig känd för sitt spel utan också sin frispråkighet utanför tennisbanan. Turneringen i Tokyo har inte varit något undantag. Han har tidigare lyft att matcherna borde starta senare på dagen – allt för att undvika den värsta värmen och höga luftfuktigheten och i onsdagens match mot italienaren Fabio Fognini var de yttre förhållandena precis så tuffa som Medvedev varnat för.

Under matchen tvingades han ta medicinsk timeout och när huvuddomaren frågade om hans status var svaret:

– Jag mår bra och kan avsluta matchen men jag kan dö. Om jag dör, tar Internationella tennisförbundet, ITF, ansvar?

Till slut blev det vinst, 6–2, 3–6, 6–2, men efteråt var Medvedev krass:

– Redan från första set kändes det inte bra med andningen och jag kunde inte andas ordentligt. Jag tror att det här var den dagen med mest luftfuktighet hittills.

– Sedan under andra set såg jag inte riktigt bra. Jag var redo att ramla ihop på banan.

ITF har för att underlätta för spelarna låtit dem ta en tio minuter lång paus mellan seten. För Medvedev spenderades den tiden med en kall dusch och därefter blev det till slut vinst. I kvartsfinalen väntar spanjoren Pablo Carreno Busta och kanske senare i turneringen, ett möte med världsettan Novak Djokovic. Senare i dag spelar den serbiske stjärnan mot spanske Alejandro Davidovich Fokina.

Britten Andy Murrays försök att nå ett tredje raka OS-guld misslyckades när han i par med Joe Salisbury förlorade mot kroatiska veteranerna Marin Cilic/Ivan Dodig. Murray som de senaste åren varit skadedrabbad vann guld i singel i såväl London 2012 som Rio 2016.

Tobias Österberg/TT

Kultur och nöje

"Better call Saul"-stjärnan till sjukhus

Bob Odenkirk kollapsade under en inspelning av tv-serien 'Better call Saul'. Arkivbild.
Foto: Willy Sanjuan/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Bob Odenkirk, huvudrollsinnehavaren i "Better call Saul", har lagts in på sjukhus efter att han på tisdagen kollapsade under en inspelning av den hyllade tv-serien i New Mexico. Det bekräftar Variety.

Det är fortfarande inte känt varför han kollapsade eller hur han mår. Enligt Variety blev Bob Odenkirk upphämtad av ambulans sedan anställda på inspelningsplatsen larmat.

Den 58-årige skådespelaren och komikern har spelat huvudrollen som Saul Goodman i "Better call Saul", en spin off-serie till "Breaking bad", sedan 2015. Just nu pågår inspelningarna av seriens sjätte och sista säsong som väntas ha premiär våren 2022.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinofeber

Säkert onlinespel - hur casinon håller dig trygg på nätet

Casinofeber De flesta har råkat ut för osäkra webbsidor online, men när det gäller spel på casino online har säkerheten kommit långt under de senaste två decennierna. Inte bara har kvaliteten och utbudet förbättrats, utan även många andra aspekter. Ända sedan det första online-casinot lanserades 1995 har en av de största frågorna varit en effektiv säkerhet online.

Vi vet alla att onlinevärlden inte är säker. Det finns alltför många historier om hur webbplatser har hackats och privata uppgifter spridits. Brottsliga hackare kan samla på sig alla slags detaljer som rör privata bankkonton, lösenord och inloggningsuppgifter. Oskyddade webbplatser är ofta benägna att ha och sprida virus, malware, trojaner, spionprogram och många andra skadliga dolda filer. Sådana filer är designade att förstöra din dator (eller mobila enhet), hacka hela din samling säkra lösenord, få tillgång till dina personliga uppgifter så att de kan ta över allt du gör online.

Vågar man registrera sig på ett casino?

Det skulle också vara ganska lätt att anta att hela casinospelsindustrin online är utsatt för samma risker vad gäller säkerheten, och ha liknande skräckhistorier om medlemmar som förlorat sitt konto och all bankinformation kommit i händerna på fel personer. Och vore det så, så skulle ingen våga anmäla sig eller skapa ett konto på ett casino online. Men casinobranschen är ju en av de snabbast växande det senaste decenniet, och miljontals människor världen över loggar in och spelar online varje dag.

Man kanske blir förvånad över att höra det,  men casinoindustrin online är faktiskt en av de säkraste branscherna på hela internet. Faktum är att många av branschens största onlinecasinon kan erbjuda mer sofistikerade säkerhetsåtgärder på webben än vad många ledande företag inom bank- och finansväsendet kan. Att hitta dessa casinon med hög säkerhet är ganska lätt, så länge du använder betrodda guider som www.casinofeber.se. Där kan du läsa recensioner av onlinecasinon för den svenska marknaden, och få tips på bonusar. De samlar även aktuella nyheter inom casinovärlden och guidar dig till hur du spelar på casino online. Så exakt hur uppnår casinon denna till synes otroliga prestation vad gäller säkerheten?

SSL - Gör "huset" säkert

Alla de största casinon online bryr sig om säkerhet, och de har en sak gemensamt när det gäller att ge sina spelare den mest effektiva onlinesäkerhet som finns - SSL-digitala krypteringsprotokoll. Då krävs det ett SSL-certifikat, som kan liknas vid ett slags bank-ID fast för webbplatser.

SSL betyder Secure Socket Layer, och är en slags kryptering. Det betyder att all data som skickas mellan din webbläsare och webbservern (i detta fall online casinot), är helt privat och säker.  SSL är den nuvarande branschstandarden för onlinecasinon, och du kan se det i webbläsarens adressfält. Om man ser certifikatet, att adressen i webbläsaren börjar med https, att det är ett grönt hänglås och att det står att webbplatsen är säker, då vet man att det onlinecasino man vill spela på och sätta in pengar på verkligen är helt tryggt.

Digital säkerhet på språng

Mobil casinospel har tagit spelvärlden online med storm de senaste åren, och många branschledande utvecklare tror att det kommer att bli det viktigaste sättet för användarna att komma åt sina favoritspel på casinon online framöver. Med införandet av HTML5, som tagit över det tidigare Flash-baserade direktspelet, försvann också de vanligaste säkerhetshoten.

Dagens mobila casinoplattformar använder sig också av mobil webbläsarteknik för HTML5, för att utöka säkerheten. Med hjälp av HTML5 kan spelarna nu logga in på sitt redan säkra casinokonto online direkt från sina mobila webbläsare, med samma SSL-certifikatprotokoll för att garantera säkert spel från hela världen, oavsett om man sitter på bussen hem från jobbet eller är hemma i soffan i vardagsrummet.

Ekonomi

Handeln ökade med 8,5 procent

Ekonomi
Ekonomi

Detaljhandelns försäljningsvolym ökade med 8,5 procent i juni jämfört med motsvarande månad i fjol. Dagligvaruhandeln ökade med 4,9 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med 11,2 procent, enligt Statistiska centralbyrån (SCB).

Mellan maj och juni minskade detaljhandelns försäljningsvolym, försäljningen i fasta priser, med 0,3 procent.

Mätt i löpande priser ökade detaljhandelns omsättning med 8,3 procent i juni jämfört med motsvarande månad 2020. Dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med 10,8 procent.

Uppgifterna om försäljningsvolym är korrigerade för kalendereffekter och, när det gäller jämförelsen mellan juni och maj, säsongsvariationer. Siffrorna för dagligvaruhandeln är exklusive Systembolaget.

Kultur och nöje

Lap-See Lams långa farväl till kinakrogarna

'Jag jobbar mycket med materialen och det visuella. Jag fastnar vid något jag inte förstår och sedan kan jag vara kvar i det väldigt länge. Hade jag fått ett bokkontrakt eller möjligheten att göra en film hade jag nog känt mig mer begränsad', säger konstnären Lap-See Lam.
Foto: Christine Olsson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Hon har utnämnts till en av Europas mest lovande konstnärer, nominerats till Future Generation Art prize och nästa år öppnar hennes soloutställning på Bonniers konsthall. Lap-See Lam rör sig sömlöst mellan olika gränser och uttryck – med de svenska kinakrogarna som fond.

Allt tog sin början 2014 när hennes föräldrar bestämde sig för att sälja restaurangen Bamboo Garden på Södermalm i Stockholm. Lap-See Lams mormor hade öppnat den på 70-talet och fast varken hon eller hennes syskon hade några tankar på att ta över den satte försäljningen i gång något inom Lap-See Lam – en process hon fortfarande befinner sig i.

Det var rädslan över att kinakrogarna och deras kulturhistoriska arv håller på att försvinna eftersom nya generationer inte vill driva dem vidare som fick Lap-See Lam att ta med sig skolans 3D-skanner till flera olika kinesiska restauranger i ett försök att bevara dem för sig själv, och eftervärlden.

– Det började i min egen personliga känsla att den restaurang jag vuxit upp på skulle försvinna men kom snabbt att breddas. Kinakrogen är en tydlig plats och symbol för den här tiden, diasporan och kulturhistorien. Men samtidigt en föreställd och konstruerad bild av "det kinesiska”. Jag tänkte att kinakrogens visuella språk var så bärande för platsen, och att platsen därför måste dokumenteras.

Tekniken brast

Lap-See Lam hade en nästintill utopisk förhoppning att skannern skulle kunna dokumentera krogarna i form av exakta modeller. Men under postproduktionen upptäckte hon håligheter av tekniska missar, och att folks rörelser och annat också kom med.

– Det misslyckandet öppnade upp för alla de här tankarna kring minnen och platser, och omöjligheten i att spara ned dem – som sedan har blivit till de här verken.

Alla hennes verk hittills har sin grund i det skannade materialet från krogarna.

Det första verket "Mother's tongue" (ett samarbete med Wingyee Wu) skildrar "kinakrogens berättelse" – början, förändring och spekulativa slut. Hennes andra verk "Phantom banquet" är ett stämningsfullt, snudd på spöklikt vr-verk som är en fortsättning på "Mother's tongue":s första kapitel – relationen mellan mor och dotter och generationskonflikten inom krogarna.

I sitt "Sommar i P1" som sändes i slutet av juli byggde Lap-See Lam vidare på den narrativa delen av sina verk och kinakrogarnas historia, från 1700-talets europeiska kineseri via Ostindiska Kompaniet till i dag. Radioformatet tvingade henne att sätta ord på det hon vill förmedla på ett mer konkret sätt än vad hon annars gör i sin konst.

Eget uttryck

Här utvecklade hon också figuren Singing Chef som presenterades i slutet av "Phantom banquet" och som kommer att ha en bärande roll i hennes kommande soloutställning på Bonniers konsthall till våren. En figur som delvis vuxit fram ur en upplevelse hennes bror hade på en kinakrog i Eskilstuna där han tyckte att krögaren var lustigt lik deras pappa.

– Jag blev intresserad av den rollen som finns på de här platserna, ofta är krögaren en äldre, kantonesisk, karismatisk man. Det blev ett frö som jag spann vidare på. Singing Chef är också lite som kaninen i "Alice i underlandet", en ledsagare som för oss framåt.

Lap-See Lam själv säger att hon arbetar med så många olika typer av former och konstnärliga uttryck för att kompensera för att hon inte har något särskilt som hon är riktigt bra på. Andra skulle nog beskriva henne som en multitalang som sömlöst rör sig mellan dåtid, nutid och framtid, mellan fantasi och verklighet, och olika konstformer.

Samtidigt finns hennes eget uttryck ständigt där – de suggestiva, spöklika och poetiska skildringarna av platser på väg att upplösas.

Collageartat och musikaliskt

I den vitmålade ateljéns höga tak hänger kostymer i papper med olika mönster och skuggspel. Det är Singing Chefs kostymer, som ska vara en del av utställningen på Bonniers konsthall tillsammans med bland annat ett ljudverk och ett skuggspel.

Lap-See Lam beskriver sin skapandeprocess som "collageartad" och "musikalisk", en prövande process där konstverken växer fram och hakar i varandra.

I hennes skapande finns en ambivalens: gör hon den här konsten för att det förväntas av henne som tredje generationens svensk-kines eller för att hon verkligen vill.

– Det finns en dubbelhet i att behöva representera något. Dels handlar det om att ta ägande över historien, att få folk att se platsen på ett annat sätt, mindre schabloniserat och svartvitt, dels om att befria mig själv från just denna historia.

Lap-See Lam har i perioder funderat på att bryta sig loss och göra konst kring något helt annat. Men samtidigt känner hon sig inte färdig. Kanske är det en livslång process.

– Jag hade ett fint samtal med en person som sade att det här kanske är ditt sätt att säga farväl till platsen. Mitt långa, utdragna sätt att göra det på. En sorgeprocess på något vis.

Sally Henriksson/TT

Skuggspelet som tryckts på pappersark och vikts till kostymer är en del av det projekt som Lap-See Lam arbetar med nu. I skuggspelet återfinns den tidigare övergivna restaurangen Drakbåten som Lap-See Lam har 3D-skannat, och hon hoppas också på att få 3D-skanna Kina slott på Drottningholm.
Skuggspelet som tryckts på pappersark och vikts till kostymer är en del av det projekt som Lap-See Lam arbetar med nu. I skuggspelet återfinns den tidigare övergivna restaurangen Drakbåten som Lap-See Lam har 3D-skannat, och hon hoppas också på att få 3D-skanna Kina slott på Drottningholm.
Foto: Christine Olsson/TT
I ateljén hos Iaspis, Konstnärsnämnden, i Stockholm arbetar Lap-See Lam med sin kommande soloutställning på Bonniers konsthall. Papperskostymerna som hänger ned från taket tillhör Singing Chef.
I ateljén hos Iaspis, Konstnärsnämnden, i Stockholm arbetar Lap-See Lam med sin kommande soloutställning på Bonniers konsthall. Papperskostymerna som hänger ned från taket tillhör Singing Chef.
Foto: Christine Olsson/TT
Lap-See Lam är redan en prisad konstnär. Hon är med på Forbes lista över Europas mest lovande unga konstnärer, har visat verk på Performa-biennalen i New York och nominerats till internationella Future Generation Art prize, tillsammans med de andra nominerade kommer hennes verk att ställas ut i Kiev och i samband med Venedigbiennalen.
Lap-See Lam är redan en prisad konstnär. Hon är med på Forbes lista över Europas mest lovande unga konstnärer, har visat verk på Performa-biennalen i New York och nominerats till internationella Future Generation Art prize, tillsammans med de andra nominerade kommer hennes verk att ställas ut i Kiev och i samband med Venedigbiennalen.
Foto: Christine Olsson/TT

FAKTA

Fakta: Lap-See Lam

Konstnär född 1990 i Stockholm.

Studerade på konstskolan Idun Lovén 2011–2013 och och på Kungliga Konsthögskolan, "Mejan", i Stockholm 2013–2020.

Har utnämnts till en av Europas 30 bästa unga konstnärer av Forbes, tilldelats Dagens Nyheters kulturpris 2021 och nominerats till internationella Future Generation Art prize.

Hennes verk har visats flera gånger i Sverige och internationellt. Moderna Museet har även köpt "Mother's tongue" och och "Phantom banquet ghost" till sin permanenta samling. I sommar har hon en utställning i Trondheim och under 2022 en soloutställning på Bonniers konsthall.

Den 21 juli sändes hennes "Sommar i P1" som producerats av Axel Winqvist och delvis är inspirerat av konstverken "Mother's tongue" (2018) i samarbete med Wingyee Wu, "Phantom banquet" (2019) och "The singing chef" (2020-).

FAKTA

Fakta: Lap-See Lam om...

...att bevara en plats: "Jag vet inte om vi behöver de här monumenten egentligen. Är det verkligen platsen som ska vara bärare av våra minnen? Berättelserna kanske finns inom dig, i ditt hjärta."

...framgångarna: "Det är bekräftelser för stunden, men sedan har jag en så stark inre kritisk röst, och det är nog tur. Men varje sådan här grej är ju en möjlighet att få jobba vidare, och det är det enda jag vill, att få utforska saker på det här prövande sättet."

...sommaren: "Jag blir så stressad över alla de här idéerna som finns om sommaren – att man ska leva fullt ut då och sedan är resten av året arbete. Jag tycker att det är ganska skönt att jobba på sommaren, då kan man få lite mer arbetsro. Värmen är lite för mycket för mig."

Inrikes

Stabila betyg och fler behöriga till högskolan

Betygen ligger stabilt trots pandemin. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes
Inrikes Trots pandemin har inte betygen påverkats mer än marginellt, men fler elever uppnår grundläggande behörighet till universitet- och högskolestudier. Det visar ny preliminär betygsstatistik från Skolverket.

Pojkarna i årskurs nio har förbättrat sina resultat något, medan flickornas betyg inte har förändrats. Det visar Skolverkets preliminära betygsstatistik för våren 2021 för grundskolan och gymnasiet, enligt ett pressmeddelande.

"Att betygen verkar ligga stabilt kan tyda på att både lärare och elever har klarat detta tuffa år med pandemin på ett bra sätt. Ingen elevgrupp verkar ha påverkats mer negativt av pandemin än någon annan utifrån vad vi kan se i den preliminära betygsstatistiken", säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson, i pressmeddelandet.

Fler tar examen

Statistiken visar också att andelen gymnasieelever som börjar på ett nationellt program i gymnasieskolan och tar examen inom tre år fortsätter att öka, med 1,2 procentenheter till 79,5 procent under 2021. Den största ökningen står de högskoleförberedande programmen för.

Den genomsnittliga betygspoängen har ökat marginellt. Däremot ökar andelen elever som uppnår grundläggande behörighet till universitet- och högskolestudier till 79,3 procent 2021 jämfört med 73,2 procent föregående läsår.

Något fler än i fjol, 85,9 procent, är också behöriga att söka till gymnasieskolans yrkesprogram. Störst ökning syns bland nyinvandrade elever, där behörigheten har ökat med 2,3 procentenheter sedan föregående läsår.

Meritvärdena desamma

Våren 2020 var det genomsnittliga meritvärdet beräknat på 17 ämnen 231,1. Enligt den preliminära statistiken för i år är meritvärdet oförändrat.

Bland elever i årskurs sex var det 73,6 procent av eleverna som uppnådde godkända betyg (A-E) i samtliga lästa ämnen. Det är en ökning med 0,1 procentenhet jämfört med föregående läsår.

Marielle Theander Olsson/TT

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL