Peter Jöback och Emmi Christensson som The Phantom och Christine. I kväll är det premiär i på Cirkus i Stockholm. Foto: Matthew Murphy
John Martin Bengtsson har en roll och sex kostymer i föreställningen och ska också vara cover för Fantomen och Raoul. Pressbild

Fantomen är tillbaka i Sverige

Den 14 september är det stor galapremiär i Stockholm. The Phantom of the Opera är tillbaka på en svensk scen efter tjugo år. På Cirkus i Stockholm gör man musikalen med Peter Jöback och Emmi Christensson som Fantomen och Christine. Mitt i stjärnglansen i sex olika kostymer finns också Eslövs musikalstjärna John Martin Bengtsson, redo att hoppa in om Fantomen får förhinder.

I åtta veckor har man repeterat inför onsdagens premiär.
– Det har gått i ett rasande tempo, berättar John Martin på telefon från Stockholm.
Repetitionerna började i studio på annan plats och för fyra veckor sedan flyttade gänget in på Cirkus i scenografi och kostymer.
Att få göra en konceptmusikal i original, där varje detalj ska finnas på sin plats är något speciellt, tycker John Martin.
– Och något jag sett fram emot och längtat efter att få göra. Det är ett intressant arbete. Fantomen firar ju 30 år i år och har förändrats lite, ser lite annorlunda ut på Broadway och i London, men vi är tillbaka till ursprunget.

Ett stort internationellt team finns på plats i Stockholm för att arbeta med föreställningen och John Martin Bengtsson suger åt sig alla historier bakom detaljerna, anekdoter som beskriver till exempel bakgrunden till en viss rörelse.
– Det är en så vacker föreställning, så mystisk, och det är det som jag fastnat för när jag sett den. Det är så mycket tyger och scenografi på scenen, jag kan häpna över hur enormt mycket det är. Det är en stor produktion på alla sätt.
John Martin Bengtsson har en egen roll, Passarino, en figur i den Don Juan-Opera som Fantomen skriver i föreställningen.
– Det är en extremt liten roll, men den är ändå rolig att ha. Jag har peruk och kostym som gör att jag är oigenkännbar.
Men Don Juan-operan är inte enda gången man kan spana in John Martin på scenen. Totalt dyker han upp i sex olika kostymer och några byten är extremt snabba.

Måste du ha påklädare bakom scenen?
– Ja, det är så mycket folk bakom scenen, nästan alla har påklädare för allt ska gå på några sekunder. Jag vet att när jag själv suttit i salongen har jag tänkt: ”Nej, det där är ju omöjligt, det kan inte vara samma person”. Men nu ser man hur det funkar.

Alla detaljer i arbetet är spännande.
– Det är en del av min passion för yrket, att vara en del i det stora och se hur det går till. Vi har swings i föreställningen, artister som ska vara redo att hoppa in när det krävs, annars sitter de och tittar i salongen och ibland tar de någon bild så man får se. När jag ser bilderna tänker jag:” Shit, jag är den del av detta!”
Parallellt med sina andra inslag på scenen måste John Martin Bengtsson hålla reda på huvudrollerna, Fantomen och Raoul. Det finns två reserver till båda rollerna och John Martin är en av dem.
– Jag måste följa repetitionerna och vi har fått gå igenom rollerna. Men efter premiären börjar det stora repetitionsarbetet för oss reserver. Då får vi gå in i karaktärerna. Det är mycket att bita i.

Att vara reserv för två så olika roller är en utmaning.
– Ja, på något rep skulle jag vara lite Fantom och lite Raoul. Då kände man hur olika de är, man måste stanna och känna in den karaktären. Det är en utmaning och det är en ära att ha fått förtroendet att göra det.
Några föreställningar för reserverna finns inte inplanerade.
– Och Peter Jöback är i toppform, så jag tror inte jag kommer att behövas. Dessutom – om han skulle bli förkyld eller så kommer jag inte att vara den mest populäre killen på Cirkus. Men jag skulle göra allt för att publiken skulle få en stor upplevelse ändå.

Hur känns det inför premiären?
– Det känns lagom tryggt. Troligen blir det en del fjärilar i magen när det är dags. Det sitter ju 1500 människor där ute och jag är en av de första som kommer ut på scenen, säger John Martin Bengtsson.