Tove Alsterdal. Foto: Annika Marklund
Cilla och Rolf Börjlind. Foto: Thron Ullberg

Svenska höstdeckare på gemensamt tema

Deckarspalten

Romska tiggare i Sverige och situationen för romer i Rumänien är viktiga ingredienser i två av höstens nya, svenska deckare.

I Tove Alsterdals Vänd dig inte om (Lind & co) blir en romsk kvinna som tigger utanför en mataffär vittne till ett mord och när hon sedan försvinner spårlöst tar huvudpersonen Eva, oskyldigt misstänkt för mordet, med sig sin son på en bilresa till Rumänien där de så småningom hamnar långt ut på landsbygden där romer lever under oerhört fattiga förhållanden.
I Cilla och Rolf Börjlinds Sov du lilla videung (Norstedts) hittas en romsk pojke mördad och nedgrävd i en småländsk skog och huvudpersonerna Olivia Rönning och Tom Stiltons efterforskningar leder bland annat mot en rumänsk kriminell organisation och ner i kloakerna under Bukarest där människor allra längst ner på samhällets botten lever.
Både Vänd dig inte om och Sov du lilla videung drivs av en stark ambition att visa oss verkligheten bakom de utsträckta händer vi så ofta möter utanför närmaste mataffär och det handlar om både välresearchade och starka skildringar. Samtidigt är tyvärr bägge böckerna lite av en besvikelse.

Tove Alsterdal tillhör enligt mig den verkliga toppen av svenska deckarförfattare. Hon skriver fristående kriminalromaner där händelser i Sverige ofta leder långt ut i världen. I den förra, Låt mig ta din hand från 2014 (utsågs till bästa svenska deckare det året), rör sig handlingen till exempel mellan Stockholmsförorten Jakobsberg och diktaturens och de många försvinnandenas Argentina på 1970-talet.
Även i Vänd dig inte om vävs olika platser, tider och samhällsproblem ihop. Förutom i nutidens Rumänien och bland romska tiggare i Sverige utspelas handlingen också på platsen där det legendarisk mentalsjukhuset Beckomberga låg och där man nu bygger idylliska och exklusiva bostäder.

Bokens mordoffer är konsulten Svante Levander som precis flyttat till Beckomberga med sin nya kärlek. Eva som misstänks för mordet är hans vilsna exfru som följer efter honom den kväll han mördas. Kort efter mordet hittar Svantes granne och hans son flera lik nedgrävda på området för det gamla mentalsjukhuset. Intrigen utvecklas därmed också till att skildra Beckomberga och vad dess nedläggning gjorde med människor. En annan viktig del av historien är naturligtvis Eva och vad förlusten av kärleken och mordmisstankarna gör med henne och hennes liv.
Starkt det också men där Tove Alsterdal brukar vara oerhört skicklig på att låta trådar som till synes löper långt ifrån varandra tvinnas ihop till en övertygande helhet fungerar det inte riktigt lika bra denna gång. Trots sitt engagemang ger Vänd dig inte om ett lite splittrat intryck.

Sov du lilla videung är den efterlängtade fjärde delen i manus- och deckarförfattarna Cilla och Rolf Börjlinds välskrivna serie om den unga polisen Olivia Rönning och om Tom Stilton som går från kriminalutredare till hemlös och nu är på väg tillbaka mot polisyrket igen.
I Sov du lilla videung blir den mördade romska pojken en del av en utredning kring ensamkommande flyktingbarn som försvinner spårlöst från Stockholms central. Viktig för handlingen är också hemlösa Muriel (som var med i Börjlinds debut Springfloden). Hon tar hand om en flicka, Folami, på flykt och bägge dras in i polisutredningen.

Börjlinds står verkligen mitt i den kaotiska verklighet vi befinner oss i just nu och berättar en både oroväckande skrämmande och nagelbitarspännande historia.
Samtidigt är det som om manusförfattarna Börjlinds tagit över från bokförfattarna Börjlinds denna gång. De övertygande personligheter som huvudpersonerna Stilton och Rönning är tappar i styrka och blir väl stereotypa. Framförallt Stilton förändras på ett inte alls övertygande sätt och framstår mot slutet som en slags hämndlysten actionpolis som jag inte känner igen.
Kanske ställde det till något att paret Börjlind själva skrev manus till tv-filmatiseringen av seriens första del, Springfloden, som visades i Svt i våras?

Nåja, trots min kritik är så väl Vänd dig inte om som Sov du lilla videung bra kriminalromaner som självklart ska läsas. Alsterdal fortsätter att vara en egensinnig solitär i genren och Börjlinds att vara effektiva och skickliga deckarhantverkare. Men förväntningarna på alla tre är höga och de kan bättre än så här.