Thérèse Wincent spelar den mördades älskade. Foto: Lisa Carlberg
Mathias Bocchio spelar Kurt Wallander. Foto: Lisa Carlberg
Philipp Amelung är projektledare och dirigent. Foto: Lisa Carlberg
Thérèse Wincent är enda svensk i ensemblen av solister, kör och musiker. Orkestern, ett hopplock av tyska frilansare, är helt ny nu när Wallander kommer till Sverige och Ystad. De musiker som spelade i Tübingen i Tyskland fick inte följa med. Det finns nämligen ett fackligt krav som säger att tyska konsertmusiker måste ha minst sex sammanhängande veckors semester om året. ”Det är lite som att börja från början för oss solister, vi är ju vana vid att jobba med den andra orkestern, men jag är övertygad om att det kommer bli jättebra” säger Thérèse Wincent. Foto: Lisa Carlberg

Den mördades älskade

I en snygg men sliten idrottshall har den stora Wallanderensemblen riggat upp för veckans intensivrep. På lördag är det Sverigepremiär för W – the truth beyond. Thérèse Wincent, som har en av huvudrollerna, är riktigt taggad!

– Vi kör dubbla skift nu fram till premiären. Och det ska bli så spännande att göra Wallander i hemmastaden Ystad! och jag hoppas att den här föreställningen kan väcka lite nya idéer om karaktären.

Uppsättningen W – the truth beyond, tar vid där Henning Mankells sista bok slutade. Kurt Wallander ska gå i pension men mitt under avtackningscermonin dyker en man upp bland alla tal och kakor. Han presenterar sig som Tobias Jonsson och säger att han precis suttit av ett långt fängelsestraff för mordet på sin far. Ett brott han är oskyldig till och ett straff han fått – på grund av Kurt Wallanders utredning.

Operan är komponerad av den svenske kompositören Fredrik Sixten och librettot, på engelska, är skrivet av Klas Abrahamsson som också gjort Ingvar! En musikalisk operasaga. Hela projektet är en samproduktion mellan Ystad kommun och universitetet i Tübingen, Tyskland. Operan hade premiär där för tre veckor sedan och har spelat för massor av publik och fått mycket goda recensioner.
– Det var många yngre människor kom till föreställningarna. Musiken har ett lite annorlunda tilltal än klassisk opera. Det är som en blandning av filmmusik, opera, musikal. Det är inte sådär atonalt. Så man inte fattar någonting.
Det är ingen slump att samarbetet sker just med ett tyskt lärosäte. Kurt Wallander är väldigt populär i hela Tyskland. Filmerna snurrar runt, repris efter repris och böckerna säljer som smör. Thérèse Wincent, som bor i Tyskland, skrattar.
– Det är faktiskt jättemånga som tror att Wallander är tysk. Eftersom utländska filmer dubbas, och det är bra gjort, kan det vara lätt att ta miste.
Operan är uppbyggd på konversation och det kommer finnas en textmaskin i Ystad, för intrigen är stundvis rätt snårig och det gäller att hänga med i vad som sägs. Kostymen är nutida. Vanliga kläder.
– Fast tyskarna tror det är kallt i Sverige hela tiden, så det är mycket pälsmössor och sånt.
Thérèse Wincent spelar Christina Berglund, en religiös kvinna vars stora kärlek var mannen som blev mördad för femton år sedan.

Hon tycker det är kul att spela en helt ny karaktär. Som hon kan skapa från början.
– Jag tycker om henne väldigt mycket. Hon är så godhjärtad och jordnära.
Men Christina Berglund blir bortstött av sin älskade innan han dör.
– Ja. Det är sorgligt. Men jag tycker ändå, under föreställningens gång, att hon får några viktiga svar som gör att hennes cirkel sluts.
Och för den som väljer att se W – the truth beyond i Ystad, kommer säkert samma känsla infinna sig!