Kultur

Bödelns historia – att döda eller dödas

Annika Sandén är docent i historia vid Stockholms universitet och har gett ut flera böcker om 1600-talets Sverige, senast Missdådare. Brott och människoöden i Sverige omkring 1600. För Bödeln har hon grävt i domsmaterial, lagtexter, räkenskaper, främst i domsmaterial i tänkeböcker och protokoll från Stockholm, Enköping, Vadstena, Nya Lödöse men även runt omkring i Sverige.Foto: Martin Alvehus
Artikel Kultur och Nöje Kultur/bokrecensionBödelns historia är kantad av blod och död men också av ett utanförskap och en skam. Caroline Alesmark har läst Annika Sandéns bok om bödeln i svenskt 1600-tal.

Efter 1300-talets mitt växte yrkeskategorin bödeln fram i Sverige, individen som skulle utföra myndigheternas utdömda dödsstraff och kroppsbestraffningar. Bödlarna utförde dessutom de sysslor hederliga människor inte tog på sig – att avrätta människor, kastrera och slakta hästar, dränka kattungar och tömma latriner.

Sandén har tittat närmare på bödelns, stupagrevens eller skarprättarens roll i samhället under 1600-talet, vilka som blev bödlar, hur resten av samhället såg på dem, vilka människor som rörde sig nära dem och utfrysningen som kunde ske av de som hade samröre med bödeln. Hon berättar om galgplatser, skildrar dödens kulturhistoria och låter oss kika in i historien på olika rättegångsfall och avrättningar – resultatet är kort sagt lysande njutbart.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Inrikes

Barnen på förskola – trots föräldrarnas karantän

Den som suttit i karantän med sin sjuka anhöriga i Region Stockholm, kommer att uppmanas att testa sig innan han eller hon bryter sin veckolånga isolering.
Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes
Inrikes Även om båda föräldrarna sitter i karantän ska barnen fortsätta att gå i skola och förskola, vilket kan innebära en del problem. Det erkänner smittskyddsläkaren i Stockholm där man nu arbetar för fullt med hur restriktionen ska fungera i praktiken.

Smittspridningen ökar i Region Stockholm där man nu planerar att införa så kallad anhörigkarantän. Det vill säga att de anhöriga också ska stanna hemma tillsammans med den sjuka partnern. Men detta kommer i så fall endast att gälla de vuxna. Barnen ska fortsätta att gå i skola och förskola precis som vanligt.

– Vi har skolplikt och det är inte barnen som är drivande i smittspridningen, säger Maria Rotzén, tillförordnad smittskyddsläkare i Region Stockholm, till TT.

Under vecka 36 upptäcktes 254 fall av covidsmitta i Region Stockholm. Veckan därefter hade antalet ökat till 305 nya fall, en siffra som förra veckan hoppade upp till 539 nya fall.

– Det är en tydlig trend, och nu har vi sett en större ökning som gör att vi har anledning att vara extra observanta på vad som händer och påminna om att det här inte är över ännu, säger Maria Rotzén.

En veckas isolering

Det finns inga planer i dagsläget på att skjuta på möjligheterna att återigen kunna besöka personer inom äldreomsorgen, något som ska bli möjligt från och med den 1 oktober. Regionen har inte heller några planer på att hålla tillbaka på de lättnader avseende större evenemang som regeringen väntas fatta beslut om inom kort och som i så fall kan komma att gälla från och med den 1 oktober.

– Det finns inga sådana planer just nu, eftersom förutsättningen för dessa förändringar, som besök inom äldreomsorgen, är att de kan genomföras på ett smittsäkert sätt, säger Maria Rotzén.

Däremot har regionen meddelat att den eventuellt kommer att införa anhörigkarantän, eller anhörigisolering.

– Tanken är att de anhöriga ska vara hemma med smittbärarpenning eller motsvarande tillsammans med den sjuke. Det kommer antagligen också att bli så att vi kommer att uppmana den anhöriga att testa sig innan man bryter sin isolering, även om man inte har några symtom, säger Maria Rotzén.

TT: Hur länge kommer karantänen att gälla?

– Vi diskuterar fortfarande hur det ska gå till rent praktiskt, men runt en vecka, tror vi.

Barnen kvar i skolan

TT: Om man har barn i skolan som man måste lämna och hämta, hur gör man då?

– Det får man ordna på något vis. Det finns en mängd frågor som man måste lösa på ett pragmatiskt och klokt sätt, så att det blir en åtgärd som uppfattas som något positivt. Jag har inga bra svar på hur man praktiskt kan göra, men man kanske kan komma överens med förskolepersonalen om att komma ut och hämta barnet eller något liknande.

TT: Är det inte en risk då att det bara blir en sorts halvkarantän för den anhöriga?

– Det blir i alla fall något som är bättre än det vi hade innan, även om det kanske blir så att man måste följa med sitt barn till förskolan. Att vi inför något som kan minska smittspridningen, det är det vi vill lyfta fram, sen får man vara pragmatisk.

TT: Hur effektiv är en sådan här åtgärd?

– Vi vet att smittspridningen sker i hem- eller närmiljö och genom att göra så här tror vi att vi åtminstone kan få bort lite smitta från samhället. Vi skulle ju inte införa det här om vi inte tror att det skulle tillföra någonting.

Johan Nilsson/TT

Ekonomi

Omstritt rismärke döps om

Varumärket Uncle Ben's döps om till Ben's Original.
Foto: Mars/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Livsmedelsjätten Mars ger med sig efter kritiken.

Det omstridda varumärket Uncle Ben's byter namn. I stället blir det nya namnet Ben's Original. Även den bild av en svart äldre man som fanns på företagets risförpackningar tas bort.

Mars har länge kritiserats för att använda en rasistisk stereotyp av svarta amerikaner. I somras förklarade bolaget att det skulle se över varumärket och på onsdagen kom beskedet om det nya namnet.

De nya förpackningarna kommer ut i affärerna under 2021.

Sport

De Boer tar över efter Koeman i Nederländerna

Frank de Boer. Arkivbild.
Foto: Fernando Llano/AP/TT
Sport
Sport

Nederländernas fotbollsförbund ersätter en gammal försvarsspelare med en annan på positionen som förbundskapten för herrlandslaget.

Frank de Boer, 50, tar över efter Ronald Koeman, 57, som för en månad sedan lämnade kaptensjobbet för att bli tränare för spanska storlaget FC Barcelona.

De Boer, som spelade för klubbar som Ajax och Barcelona och gjorde 112 landskamper, har de senaste två säsongerna tränat Atlanta United i MLS. Men efter att laget förlorade samtliga tre matcher i sommarens specialturnering i Florida lämnade han den amerikanska klubben.

Kontraktet med det nederländska fotbollsförbundet är skrivet över VM-slutspelet i Qatar 2022, enligt ett uttalande från förbundet.

Utrikes

EU-länder avvaktande till migrationsförslag

Giuseppe Conte menade att EU-kommissionens nya migrationsförslag är ett viktigt steg framåt. Arkivbild.
Foto: Ludovic Marin/AP/TT
Utrikes
Utrikes Ett viktigt steg framåt och en god grund. Tongångarna kring EU:s nya migrationsförslag var försiktiga positiva från flera europeiska länder.
Men hård kritik riktas också mot förslaget.

Strängare gränskontroller, en migrations- och asylprocess som är både snabbare och smidigare och större frihet för medlemsländerna kring hur asylsökande ska hjälpas.

Det är några av förslagen EU-kommissionen på onsdagen presenterade för att ena de 27 medlemsländerna i den infekterade migrationsfrågan.

Och efteråt uttryckte sig flera länder positivt till förslagen.

"Migrationspakten är ett viktigt steg mot en verklig europeisk migrationspolitik. EU måste uppnå en balans mellan solidaritet och ansvar", skrev Italiens premiärminister Giuseppe Conte på Twitter.

Han underströk också att länder dit många flyktingar kommer till först inte kan hantera situationen på egen hand.

"Behöver ny start"

Tysklands inrikesminister Horst Seehofer hävdade i sin tur att det var en bra grund för vidare diskussioner.

"Det finns för närvarande ingen fungerande europeisk migrationspolitik, vilket de nya händelserna från Moria (i Grekland) tydligt har visat. Europas öde kommer att beslutas av dess migrationspolitik. Vi behöver en ny start", skrev Seehofer i ett uttalande.

Den tillförordnade danska utrikes- och integrationsministern Kaare Dybvad såg bra punkter i migrationsförslagen. Bland dessa att EU försöker förbättra återsändningen av människor som nekats asyl inom unionen.

Men de grundläggande problemen återstår, enligt Dybvad.

"Danmark tror inte att det är vägen framåt att omfördela asylsökande. Det är en lapplösning som skickar fel signal om att det lönar sig att hoppa i människohandlarnas gummibåt", skrev han i en kommentar.

Stängda gränser

Något hårdare motstånd bjöd Österrike på. Landet har tillsammans med bland annat Ungern och Polen drivit för en betydligt mer restriktiv europeisk migrationspolitik.

Den österrikiska inrikesministern Karl Nehammar konstaterade i ett uttalande att EU-kommissionen nu går i en liknande riktning. Han var däremot inte lika positiv till andra delar av förslagen.

"Det är tydligt för oss att fördelningen av migranter inom EU har misslyckats och är obegriplig", sade han i ett uttalande.

Zoltan Kovacs, företrädare för Ungerns regering, upprepade landets hållning om stängda EU-gränser som stått fast sedan 2015.

"Vi måste försäkra oss om att EU:s och Schengenområdets yttre gränser förblir förseglade", skriver Kovacs på Twitter.

'Förslagen är en god grund för diskussioner', skrev Tysklands inrikesminister Horst Seehofer.
"Förslagen är en god grund för diskussioner", skrev Tysklands inrikesminister Horst Seehofer.
Foto: John Macdougall/AP/TT

Malmö

Klartecken för parkbygge i Bunkeflostrand

Malmö
Malmö Tekniska nämnden valde att ställa sig bakom förslaget om utvecklingen av Bunkeflostrand. Under hösten förväntas en detaljplan om en ny stadspark vinna laga kraft.

Planen syftar till att utveckla naturvärdena i planområdet genom etablering av en ny stadspark som ska bilda en randzon till Ekostråket. Den nya stadsparken kommer således bli den sista pusselbiten för grönområdet.

– Det är Skanska som nu får expandera och det är en otroligt viktig affär för oss. Jag ser positivt på att Ekostråket till slut kan bli ett fulländat grönområde genom hela Malmö, säger tekniska nämndens ordförande Andreas Schönström (S).

Planförslaget omfattar även ett småhusområde med cirka 40 bostäder i form av friliggande villor, kedjehus och radhus.

– Det finns en väldigt stor efterfråga i Malmö efter enfamiljshus, vilket vi får här, säger Andreas Schönström.

Förslaget fick reservation av Centerpartiet och Vänsterpartiet.

– Centerns invändning var att man bygger på jordbruksmark, men den här marken är ju såld till Skanska för över tio år sedan.

Genomförandet av platsmarken innebär en total investeringsuppgift på 28 miljoner kronor. Därför kommer förslaget nu tas upp i kommunstyrelsen. Under hösten förväntas detaljplanen vinna laga kraft.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinoer.com

Spelinspektionen lämnar in remiss för matchfixning

Casinoer.com SVERIGE. Den senaste tiden har matchfixning blivit en stor fråga runt omkring i Sverige. Spelinspektionen har nu lämnat in en remiss till regeringen med förslag på hur problemet ska lösas, men alla är inte nöjda med den statliga myndighetens förslag.

Matchfixning, det vill säga illegal manipulation av ett idrottsevent för att göra en vinning på spelmarknaden eller ett avancemang i en turnering, är ett problem som har varit extra uppmärksammat i Sverige de senaste veckorna.

Problematiken ska främst röra sporter som fotboll och tennis, men den 19 januari rapporterade Aftonbladet att en landslagsspelare i futsal häktats på grund av misstankar om matchfixning. Om problematiken har blivit mer förekommande den senaste tiden, eller om fler rapporter kommer in på grund av att problemet har uppmärksammats, framgår inte. Oavsett vilket är det ett problem spelbolagen, fansen och idrottsförbunden vill få bukt med.

Vill förbjuda betting på individuella prestationer

Den statliga myndigheten Spelinspektionen ansvarar för att säkerhetsställa att lotterier, vadhållning och casinospel sköts lagligt i Sverige. Sedan de nya spellagarna infördes den 1 januari 2019, som möjliggjorde det för icke-statliga aktörer att bedriva casinorelaterad verksamhet i sverige, har Spelinspektionen fått en större roll. Nu ansvarar de också för att utfärda spellicenser till spelbolag och kontrollera att dessa lever upp till de högt ställda krav som den svenska staten ställer på dem.

Närmare 100 spelbolag har beviljats spellicens, vilket förra året genererade en skattevinst på cirka 4 miljarder kronor. Speltrenden är inte på något sätt unik för Sverige och vi kan se att många nya spel- och bettingsidor även har dykt upp i Norge. Här kan du läsa mer om de nya norska spelsidorna. Flera av dessa aktörer bedriver också verksamhet här i Sverige.

Nu har Spelinspektionen skickat in en remiss med förslag på hur matchfixning ska begränsas. I ett pressmeddelande skriver de följande:

“Om förslaget blir verklighet innebär det att spelbolagen på den svenska licensmarknaden inte får erbjuda vadhållning på regelbrott eller förlust i delmoment. Exempelvis blir det inte tillåtet att erbjuda spel på om en fotbollsspelare ska få gult kort eller om en tennisspelare kommer att göra dubbelfel.”

Med andra ord handlar det i stor utsträckning om att förbjuda betting på individuella prestationer och delmoment i olika sporter. Men många frågar sig om detta verkligen är rätt väg att gå.

Svenska fotbollsförbundet reagerar starkt.

Några som har varit mycket missnöjda med förslaget är Svenska fotbollsförbundet, som tycker att Spelinspektionen velar för mycket. Enligt Dagens Nyheter har Håkan Sjöstrand, förbundets generalsekreterare, sagt att han är “besviken och förbannad” och att han reagerar starkt på Spelinspektionens förslag på att rapportera misstänkt matchfixning en gång om året: “Det förstår väl alla att det inte räcker med att rapportera på årsbasis”.

Vad som kommer att ske med Spelinspektionens förslag om hur problematiken med matchfixning ska åtgärdas återstår att se.

Utrikes

Pappaledighet blir obligatorisk i Frankrike

Frankrikes president Emmanuel Macron.
Foto: Ludovic Marin/AP/TT
Utrikes
Utrikes Frankrikes nyblivna pappor ska få dubbelt så mycket pappaledighet som tidigare, meddelar president Emmanuel Macron.
Ledigheten höjs från 14 till 28 dagar – och det ska dessutom bli obligatoriskt att ta ut sju av dem.

Regeringen släppte nyheten i två steg: I tisdags meddelades beslutet att dubbla ledighetstiden, och på onsdagen kom beskedet att sju av de 28 dagarna måste tas ut av nyblivna pappor.

– Det är först och främst en åtgärd som stärker jämställdheten mellan män och kvinnor, säger president Macron, iklädd munskydd, i ett videoinspelat uttalande på Instagram.

Den feministiska rörelsen i Frankrike har länge krävt att pappaledigheten utökas, efter det att de nuvarande 14 dagarna infördes under 2002. Vid tidpunkten låg Frankrike i framkant jämfört med många andra europeiska länder, men har sedan dess hamnat på efterkälken, skriver AFP.

Reformen kommer att kosta Frankrike omkring 500 miljoner euro årligen, motsvarande drygt 5,2 miljarder svenska kronor.

Det är oklart om de tre första ledighetsdagarna i samband med förlossningen ingår i de sju obligatoriska dagarna, rapporterar franska medier.

Macron tillsatte en kommission i november i fjol, ledd av den framstående psykiatern Boris Cyrulnik, som rekommenderade nio veckors pappaledighet.

Erik Paulsson Rönnbäck/TT

Ekonomi

Elflyg siktar mot Gotland och Norrland

En fungerande modell i liten skala av det 19-sitsiga elflygplanet ES-19 granskas av landshövding Anders Danielsson, prins Daniel, Heart Aerospaces vd Anders Forslund samt infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Foto: Adam Ihse/TT
Ekonomi
Ekonomi En svensk flyglinje med eldrivna plan år 2026 är målet för Heart Aerospace, som utvecklar elflygplan i Göteborg.
– Vi tycker att Stockholm–Visby och rutter i norra Sverige är intressanta, säger Anders Forslund, vd i företaget.

Heart Aerospace jobbar med att utveckla ett flygplan för 19 passagerare, med fyra motorer och en sammanlagd batterikraft som ungefär motsvarar åtta Teslabilar.

Räckvidden blir uppemot 40 mil. Men av flera skäl siktar Heart i första hand mot något kortare sträckor.

– Planet måste kunna flyga även i motvind, och klara att bli omdirigerat om något händer på marken, säger Anders Forslund.

Dessutom finns ju redan tåg på sträckor som från Göteborg till Stockholm, påpekar han. I stället nämns rutter som exempelvis Luleå–Pajala, Östersund–Örnsköldsvik eller flyg till Gotland.

Världsledande

Heart Aerospace betecknar sig självt som världsledande i utvecklingen av eldrivna plan för kommersiellt flyg på korta distanser.

På onsdagen visade man sin verksamhet i Säve i Göteborg, i hangarer som byggts om för högteknologiska tester och framtida produktion.

Ett allmänt intryck är att utvecklingen av elflyg gått fortare än väntat. Gästerna i Säve fick bland annat se en flygplansmotor med propeller på testrigg, och en fungerande modell av elflygplanet ES-19 i liten skala.

"Måste ställa om"

Utanför stod ett exemplar av det tvåsitsiga slovenska elflygplanet Pipistrel, som tillhör Aeroklubben i Göteborg.

– För tio år sedan trodde vi nog inte att detta var möjligt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

– Tillsammans med introduktion av biobränsle på längre sträckor är detta sättet för flyget att ställa om. Och flyget måsta ställa om, där tvekar vi inte. Hela transportsektorn måste ställa om till fossilfritt, framhåller han.

Tomas Eneroth tror att svensk teknologi och erfarenhet av att bygga flygplan står sig väl när eldrivna plan ska utvecklas och börja produceras.

Prinsen ser framåt

Heart Aerospace jobbar med underleverantör över hela världen i sitt projekt. Men viktiga bitar görs i Göteborg. Som utvecklingen av hur batterierna ska driva planet och hur motorerna ska styras, och sedan även slutmonteringen när det blir dags för produktion.

– Det är väldigt kul med de här unga entreprenörerna som har stora visioner och drömmar om ett miljövänligt flyg, som skapar helt nya förutsättningar för flygtrafik, säger prins Daniel vid visningen i Säve.

Som medlem i kungahuset flyger han ganska mycket i jobbet.

– Jag ser fram emot att kunna flyga på det här sättet, så att jag inte påverkar miljön negativt, säger prins Daniel om eldrivna flygplan.

Infrastrukturministern tror att debatten om flygskam drivit på utvecklingen.

– Fler vill resa på ett hållbart sätt. Om flyget inte klarar omställningen, kommer man att välja andra alternativ, säger Tomas Eneroth.

Vill ändra skatten

Hans bedömning är de viktiga aktörerna i flygbranschen insett detta, och vill vara med i processen.

Men förutom teknisk utveckling behövs också vissa beslut, enligt ministern.

– Beskattningen av flyget måste ändras till att ligga på fossilt flygbränsle. Nu ligger beskattningen på själva resan, säger Eneroth.

Internationella regler ger idag inte möjlighet till en sådan förändring. Sverige driver på att för att lösa det problemet, enligt infrastrukturministern.

Micke Larsson/TT

Prins Daniel ser fram emot att kunna flyga fossilfritt på sina resor i jobbet. Här tar han en titt på ett annat eldrivet tvåsitsigt plan av typen Pipistrel, som ägs av Aeroklubben i Göteborg. Planet är ett av de första eldrivna i världen.
Prins Daniel ser fram emot att kunna flyga fossilfritt på sina resor i jobbet. Här tar han en titt på ett annat eldrivet tvåsitsigt plan av typen Pipistrel, som ägs av Aeroklubben i Göteborg. Planet är ett av de första eldrivna i världen.
Foto: Adam Ihse/TT

FAKTA

Fakta: Eldrivet flyg utreds

Regeringen tillsatte i januari en utredning för att ta reda på vad som krävs för att påskynda elektrifieringen av flygbranschen.

Myndigheten Trafikanalys fick uppdraget.

Det handlar till exempel om vad som krävs på flygplatser, och om regelverk som kan behöva ändras.

Myndigheten tittar också på hur den rent tekniska utvecklingen kan stödjas.

Trafikanalys ska även beskriva tänkbara framtidsscenarier, och göra en kartläggning om hur andra länder arbetar på området.

Uppdraget ska redovisas i oktober i år.

Källa: Regeringen

Söderslätt

Bullerskydd utreds inför utbyggnad av E6:an

Flera lastbilar och bilar kör in mot Malmö stad på motorvägen. I bakgrunden sýns höghus i Malmös ytterområden.
Foto: Pernilla Nielsen Negrén
Söderslätt
Malmö
VELLINGE/MALMÖ Vallar, skärmar eller en kombination av båda kan bli aktuellt längs E6:an när den byggs ut med ett tredje körfält mellan trafikplatserna Vellinge norra och Petersborg.

Just nu pågår en inventering för att dokumentera behovet av ett utökat bullerskydd för fastigheter längs motorvägen mellan trafikplatserna Vellinge norra och Petersborg. Inventeringen görs utifrån de bullerkartor som Trafikverket tagit fram och i områden där bullernivåer riskerar stiga eller hamna kring gällande riktvärden när E6 byggs ut med en tredje fil.

Det handlar om orter på båda sidor av E6 i Vellinge, Hököpinge, Tygelsjö tillsammans med enskilda fastigheter längs vägavsnittet som är sex kilometer lång.

Bostäder i horisonten och i förgrunden motorväg med fordon.
Trafikverket genomför en inventering längs E6 mellan Vellinge Norra och Petersborgs trafikplatser där flera bostäder ligger nära motorvägen som ska byggas ut med en vägbana till. Här Hököpinges bruksområde.
Foto: Pernilla Nielsen Negrén

Hur och under vilka tider på dygnet mäts bullret?

– Det mäts inte alls. Vi använder oss av riktmärken som baseras på en beräkningsmodell som ger oss både hängslen och livrem. Vi lägger väldigt stor vikt vid likabehandlingsprincipen, det ska inte spela någon roll var man bor, säger Jenny Åkerholm.

Hon pekar på orättvisan i att mäta buller på plats när det till exempel är medvind en annan dag motvind.

– Därför visar alltid beräkningen på det minst gynnsamma värdet och alltid med en bullrigare asfalt, förklarar Jenny Åkerholm.

20 000 fordon per dygn

Som Skånska Dagbladet berättat tidigare passerar runt 20 000 fordon förbi Vellinge varje dygn. Det kräver förbättrat flöde och ökad trafiksäkerhet på både E6 och väg 100 ner till Falsterbo - ett av Skånes mest belastade pendlingsstråk. Längs sträckan kommer nu flera ombyggnader att genomföras som ska ge extra körfält vilket ska möjliggöra en regional superbuss och minska köerna.

Det tredje körfältetet i norrgående riktning mellan trafikplats Vellinge norras påfart och trafikplats Petersborg vid yttre ringvägen söder om Malmö är en del av utbyggnaden.

Ritad karta över Vellinge kommun.
Trafikverkets förslag på olika åtgärder för att förbättra busstrafiken mellan Malmö och Falsterbo.
Foto: Trafikverket

Med hjälp av konsultfirman Tyréns genomförs inventeringarna just nu under dagtid.

På plats går personalen ut i områden för att dokumentera fastighetsgränser, hur uteplatser är placerade liksom standarden på fönster. Konsulterna fastställer även om bullerskyddet är tillräckligt eller om ytterligare åtgärder kan bli aktuella för en enskild fastighetsägare.

– De skyddsåtgärder som man kommer fram till är nödvändiga fastställs sedan i en plan som är juridiskt tvingande för oss att genomföra, berättar Jenny Åkerholm.

Motorväg längs med åkrar syns med två hus nära vägen.
Trafikverket genomför en inventering längs E6 för framtida bullerskydd, här i höjd med Tygelsjö och Glostorpsvägen.
Foto: Pernilla Nielsen Negrén

Finns det orter eller enskilda fastigheter som ni redan vet ligger över bullerriktvärdet? Och vilka åtgärder är det behov av?

– Det kan jag inte kommentera. Men det vi tittar på är om det behövs bygga en vall, sättas upp skärmar eller en kombination av båda. Men det kan även vara aktuellt med tätning eller byten av fönster liksom göra åtgärder för att skydda uteplatser som ligger ut mot vägen, säger Jenny Åkerblom.

De fastighetsnära åtgärderna görs så tidigt som möjligt i projektet för att de boende även inför att byggandet av den nya vägsträckan ska ha ett bullerskydd på plats.

När inleds åtgärdsarbetet?

– Någon gång under den senare delen av hösten har vi nog kommit så långt att vi kan samråda med allmänhet och boende i området, utifrån det arbetar vi vidare med projektet.

NÄSTA ARTIKEL