Performanceverket Island in the sun spelas på Malmö Sommarscen. Premiär blir det på torsdag. Foto: Tomas Gilljam
Publiken måste även de ta på sig nylonhuvor för att kunna ta del av verket. – Vi vill att gränsen mellan publik och skådespelare suddas ut, säger Elin Lundgren. Foto: Tomas Gilljam
Petter Pettersson och Elin Lundgren driver Lilith Performance Studio i Malmö. Foto: Caroline Stenbäck
Island in the sun har premiär på torsdag. Foto: Caroline Stenbäck

Masker förenar publik och skådespelare

Nöje Längtan efter en annan värld, en bättre plats, där vi kan vara tillsammans och känna riktig gemenskap. Det är utgångspunkten i det nya performanceverket Island in the sun, av konstnärsparet Elin Lundgren och Petter Pettersson från Lilith Performance Studio, där skådespelare och publik förenas genom masker.
Premiär blir det på en helt ny scen på Malmö Sommarscen på torsdag.

Portarna har öppnats till Malmö stads jättelika lagerlokal, 125 gånger 128 meter och över 15 meter till taknocken, som står tom. De enda spår av verksamhet är graffiti på väggarna, som är gjorda av ungdomar på en graffitiskola. Regnet har precis slutat slå mot plåttaket.
Ett stort antal personer står på rad och blockerar ingången. Deras ansikten döljs av ljusa nylonhuvor. Vi ska också ta på oss huvor. Därefter rör sig den stora klungan sig längre in i byggnaden. De samlas vid en stor sandö. En uppstoppad björn står i en cirkusliknande pose vid sidan om. Plötsligt börjar en man (Petter Pettersson) springa runt ön, flera varv tills han stupar. Den stora gruppen står bara bredvid och tittar på.

Under tiden som vi står där och tittar spelar även en ung kille (Lo Pettersson-Lundgren) munspel. Han beblandar sig inte heller med den övriga gruppen, utan kör lite sin egen grej. De andra i gruppen byter positioner, skrattar, rör sig runt i lokalen och ställer sig i små klungor nära publiken. Ingen säger något. Ibland är det till och med svårt att veta vilka som är skådespelare och vilka som är publik.
– Vi vill att publiken ska bli en del av verket, att gränsen mellan publik och aktör suddas ut, säger den konstnärliga ledaren Elin Lundgren som driver Lilith Performance Studio i Malmö sedan 1999 tillsammans med maken Petter Pettersson.

Men vad är grejen med nylonhuvorna?
– Publiken blir avidentifierad. Alla här inne blir till samma grupp. Vi får läsa varandra på ett helt annat sätt, på kroppsrörelserna. För vi ser likadana ut i ansiktet. Vi blir skyddade eller oskyddade med mask. Därför kan det kännas skrämmande, roligt, sorgligt. Det beror lite på vad man själv läser in.

Om man som publik inte vill bära huvan?
– Det är en risk som vi får ta. Man får inte gå in utan den, säger Petter Pettersson.

Lilith Performance Studio brukar bjuda in konstnärer som får skapa ett nytt verk på plats hos dem under en längre tid. Men nu är det duon själva som står som konstnärer.
– Vi gör ungefär ett projekt i studion vart fjärde år, annars gör vi saker utanför, men det här är ett av våra största verk, säger Elin Lundgren.
Men de har haft kort tid på sig. De har bara repeterat två gånger och premiären närmar sig.
– Det gör det ju både kreativt och spännande, vi vet inte exakt hur det kommer att bli, säger Petter Pettersson.

Verken som han och Elin Lundgren skapar berör ofta utanförskap, våld och misslyckanden. De är ofta politiska, men utan att staka ut någon väg.
– Vår utgångspunkt i det här verket är längtan efter någonting annat, kanske ett paradis. Det är ju väldigt personligt. Men oftast är man inte nöjd med det man har, så det man längtar till kan ju också vara odefinierbart. En annan sak som verket handlar om är gemenskap och utanförskap, säger Elin Lundgren.

Vad ska den uppstoppade björnen symbolisera?
– Björnen är ett stycke vild natur som vi tar in, dresserar och tämjer efter våra behov. Vi människor utövar makt på varandra eller det som är runt omkring oss, ofta är det något som avviker eller skrämmer oss, säger Elin Lundgren.

På scenen medverkar 34 skådespelare, både ungdomar och vuxna.
– Många av dem är skådespelare, men vissa är amatörer och ”vanliga” personer som har gått på en audition, säger Elin Lundgren.

Vad är utmaningen med verket?
– Vi kan inte kontrollera publiken. Vi går bara in och stoppar om publiken medvetet försöker förstöra verket eller upplevelsen för den resterande publiken, säger Petter Pettersson.