160726: Malmö Saluhall byggs vid Malmö Live.

Tågen körde genom huset

MALMÖ Godsmagasinet uppfördes i slutet av 1800-talet. Och under många år körde tågen rakt igenom byggnaden. De stannade bara till mitt inne i magasinet för att lasta ur genom höga portar.

Huset med sina tjocka tegelväggar var en del av Västra stationsområdet på järnvägssträckan Malmö – Ystad. Trafiken lades ner 1955, då järnvägen fick en anslutning till Malmö Centralstation.
Huvudingången till saluhallen blir från Gibraltargatan närmast Malmö Live, men det blir även entréer från baksidan.

Längs med nybyggnaden mot parkeringsgaraget ska det bli en pergola och många utomhusplatser.
– Förhoppningen är att det här också ska bli ett naturligt genomfartsstråk även för andra än saluhallens besökare, säger Nina Karyd.

Det gamla magasinet är 50 meter långt, men bara 12 meter brett. Något som innebar att krävdes betydligt större ytor. Utöver tillbyggnaden i två plan finns det även en stor källare med bland annat omfattande teknikutrymmen och varumottagning.

Byggnationen omfattar totalt 1 500 kvadratmeter, varav cirka 1 000 är för besökare. Det finns åtta små restaurangkök och det har krävts en stor satsning på ventilation. Men anläggningen har även egen nätstation för att lösa elförsörjningen.

För att få fram en äldre, rustik stil är tillbyggnaden uppförd i cortenstål. På bara 1,5 månad fick den silvriga fasaden en mer rostig framtoning.
Den 1 september tar Nina och Martin Karyd över byggnaden. Sedan återstår att sätta dit inredningen. Och handlarna ska själva bygga upp sina enheter.

Avsikten är att saluhallen ska vara öppen sju dagar i veckan.
Framöver när verksamheten är igång planeras även för event i olika former.

Dagens fråga

Tittade du på Nobelfesten?

  • Nej (74%, 547 Röster)
  • Ja (26%, 191 Röster)

Antal röster: 738

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev