Marie Holmström, turismstrateg i Ystad.

Inga turistvärdar vid Ales stenar i sommar

kåseberga Hundratusentals besökare ska istället använda sig av appar för och vända sig till restauranger och butiker i Kåseberga om de behöver hjälp.

Byalaget i Kåseberga har riktat kritik mot att kommunen tagit bort turistvärdarna där, något Skånskan skrev om i söndagens tidning. Under ett bra år kan det komma upp till 700 000 besökare och byalaget menar att invånarna där nu måste sköta turistvärdarnas jobb med att bistå med information.
– Jag håller inte riktigt med byalaget i den frågan. Jag har pratat med näringsidkare där och de är oerhört nöjda och har fått in besökarna på sin anläggning och det är det vi vill, få klirr i kassan hos näringsidkarna, säger Marie Holmström, turismstrateg i Ystad kommun.

Läs mer: Byalaget efterlyser nytt besökscentrum

Så då är det upp till näringsidkarna att ha kunskap om till exempel andra besöksmål?
– Ja, och det har de kunskap om, de är jätteduktiga på sin by och närområdet.

Det var förra året som man beslutade att ta bort värdarna från den lilla boden med turistinformation som fanns vid stora parkeringen under sju sommarveckor.
– De frågorna de fick var hänvisningsfrågor. I och med hela förändringen i värdskap och hur vi jobbar med digital information är det lite förlegat med faktiska värdar.

Läs mer: Politiker reser till Bornholm

Hon menar att de hellre ser att besökarna söker sig till restaurangerna och butikerna där de dessutom kanske köper något.
– Det viktiga är inte att de kommer till byråerna utan till attraktionerna och våra näringsidkare. Digitaliseringen har gjort att turistbyrån inte längre är den första informationskällan besökare vänder sig till.
– Det här är en förändring för oss. 94 procent av de som söker online gör inte det på vår hemsida. De använder andra sökmotorer. Bara sex procent söker hos oss. Det är en förändring och vi måste finnas där våra besökare finns.

Den konstellationen som vi haft tidigare, det är inte hållbart för mig att ha personal där.
De ungdomar som sommarjobbat som parkeringsvärdar kommer däremot finnas kvar.
– Och de har också möjlighet att svara på frågor. Med all respekt för byalaget så är 9 av 10 frågor ”var är Ales stenar”, ”var kan man äta” och ”var ligger toaletten”.

Trots att turistvärdarna försvunnit finns det ändå gott om information menar Marie Holmström.
– Vi har en fin folder på fyra språk, en app på fem språk om byn och Ales stenar, det finns information, kartor och hänvisningar. Det enda som inte finns under de här sju veckorna är en person i luckan som hänvisar till var Ales stenar ligger.

 

Dagens fråga

Brukar du lyssna på Melodikrysset?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev