Lars Lindh, produktionsansvarig på Malmö chokladfabrik sedan 2007, kontrollerar chokladkakorna innan de ska paketeras. Foto: Caroline Stenbäck
Mazettis gamla utsiktstorn finns kvar i kvarteret vid Bergsgatan i Malmö.
Lars Lindh kontrollerar smaken på chokladen efter att bönorna har malts ner till en tjock massa.- Perfekt! säger han.
I Malmö chokladfabriks butik hänger ett fotografi med grundaren av Mazetti, Emil Nissen (längst fram i mitten i hatt) och hans anställda.
Lars Lindh luktar på de nyrostade kakaobönorna.
Fabriken har tillverkat praliner sedan 2004.
Några av fabrikens populäraste chokladkakor i ny design.
Lars Lindh provsmakar en färsk chokladkaka med namnet Peru som innehåller 70 procent ekologisk kakao.
Under våren har Malmö chokladfabrik, där Lars Lindh är produktionsansvarig, fått ta emot flera stor priser för sin choklad. foto: caroline stenbäck
Många av kakaobönorna är ekologiska och rättvisemärkta.
Åsa Sjösten jobbar i butiken på Möllevångsgatan .
I butiken hänger Mazettis gamla reklambilder.
Chokladen stöps i formar.

Prisregn över Malmö chokladfabrik

Malmö Två bronsmedaljer blev det på Academy of Chocolate Awards i London och ytterligare sju medaljer på International Chocolate Awards Scandinavian Competition i Köpenhamn. Det trummar på bra för Malmö chokladfabrik, som dessutom fått nya ägare.

– Vi har förfinat recepten, många av produkterna är ekologiska och rättvisemärkta och tillverkningen sker i en nötfri miljö. Den mörka chokladen innehåller inte heller några spår av gluten, sojalecitin, ägg, mjölk eller laktos, säger Lars Lindh, produktionsansvarig, och visar de nya produkterna som nu fyller hyllorna i butiken i gamla Mazettihuset på Möllevången.
– Den här är storsäljaren just nu, säger han och pekar på Vilda hallon. Den innehåller frystorkade ekologiska hallon och är lite syrlig i smaken.

Malmö chokladfabrik startades 2004 av paret Peter och Susanne Hansson. De började först med pralintillverkning, men när vännen Lars Lindh värvades 2007 började man även tillverka choklad från rostade kakaobönor.
– Det hade ingen gjort i Sverige sedan Cloetta slutade med det 1992. I dag finns det några som gör det, men vi är den enda chokladtillverkaren som gör det i stor skala, berättar Lars Lindh.
Leif Mazetti-Nissen, barnbarnet till Emil Mazetti-Nissen som startade chokladtillverkningen i huset 1888, värvades till styrelsen. Han bidrog både med farfaderns gamla recept och en dagbok som innehöll detaljer om tillverkningen.
Trots att affärerna går bra valde trion i februari förra året att sälja fabriken och företaget.
– Från början tänkte vi bara hålla på med det här i fem år. Men intresset för chokladen växte och sedan rullade det bara på, säger Lars Lindh.
Men pralintillverkningen, som tidigare gjordes för hand, hade efter några år blivit för tung för Susanne som valde att hoppa av först. Även Peter började fundera på andra projekt och Lars passade då på att sälja sin andel.
– Det kändes faktiskt skönt. Nu kan jag fokusera mer på tillverkningen. Jag stannar gärna några år till, för än så länge tycker jag att det är väldigt roligt.

Nu är det de två Stockholmsentreprenörerna och bröderna Jens och Jakob Fylkner som i stället står som ägare.
– Jens är väldigt duktig på marknadsföring och att utveckla ett varumärke. Jakob, som är civilingenjör, är mer teknisk lagd och mer inblandad i ekonomi, maskinköp och tillverkningen, säger Lars Lindh.

Malmö chokladfabrik har nu påbörjat en ny resa som också börjat märkas på sortimentet. Bland annat har 1888-kakorna, som syftar på när Malmö choklad & konfektfabrik startades av Emil Mazetti-Nissen, bytt namn till Tegelserien och innehåller snart femton sorter i stället för tidigare 22.
– Vi kände att det var naturligt att förändra lite. Vi har tagit bort några smaker och lagt till några nya, bland annat en som heter Kaffekross. Den är smaksatt med malet kaffe från Sofiero rosteri i Helsingborg.
– Men så klart har vi behållit favoriterna, säger Lars och nämner bland annat Master blend, Peru, Dominikanska republiken och sin egen personliga favorit, Chilifrukt.
Kakornas förpackningar har också fått en ansiktslyftning och innehåller mer information om chokladen. Dessutom är Malmö chokladfabriks logga betydligt större.
– Tanken är att vi ska profilera namnet mer än vad vi har gjort tidigare.
Vi lämnar butiken och tar oss till fabriken, som för två och ett halvt år sedan växte ur sina lokaler i Mazetti-huset och flyttade till industriområdet vid Kopparbergsgatan nära Pågen. Här är produktionen igång i stort sett varje dag. Totalt rullas cirka femtio ton choklad i olika former ut till handeln varje år.
– Det är en jättestor skillnad mot när vi började 2007. Då gjorde vi cirka ett ton chokad, säger Lars Lindh.

Ungefär tio procent av försäljningen exporteras utomlands. De största orderna går till Danmark, Norge, Finland och Tyskland – men de har även skickat mindre beställningar till England, Australien, Nya Zeeland och USA.
– Målet är att fokusera mer på exporten inom Europa. Men även få ett starkare fäste i Sverige, även om vi inte vill gå in på dagligvaruhandeln. Då skulle de stora kedjorna pressa priserna och kvalitén skulle få lida, säger Lars Lindh.
Han guidar runt bland de olika stationerna som ska förvandla kakaobönorna till choklad.
– Nu har vi klivit in i fabrikens hjärta.
Det är conchrummet. Här mals de rostade kakao- bönorna i en stor maskin och blir sedan till en härlig tjock massa efter 15-24 timmar. Det doftar ljuvligt för en chokladälskare.
– I en 80-grams chokladkaka går det åt cirka femtio kakaobönor, vilket ungefär växer i en kakaofrukt. Och hela processen från böna till färdig kaka tar ungefär två dagar.
Men innan dess ska den rena chokladen eventuellt smaksättas, värmas upp till 45 grader och sedan kylas ner till cirka 30 grader, innan den stöps i formar och slutligen paketeras.

Hur mycket choklad äter du som jobbar med det?
– Varje dag! säger Lars Lindh och skrattar. Kan man tröttna på det? Jag gör det inte.

I april kammade Malmö chokladfabrik hem sju medaljer vid International Chocolate Awards Scandinavian Competition i Köpenhamn i april och och två bronsmedaljer vid den större tävlingen Academy of Chocolate Awards i London i maj.
– Det betyder jättemycket förstås. Alla chokladexperter utomlands känner till oss. Men nio av tio svenskar har aldrig hört talas om Malmö chokladfabrik. Priserna gör ju att det skrivs mer om oss.

Dagens fråga

Brukar du lyssna på Melodikrysset?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev