Jakob Fenger från Superflex med Pioneer and the Indian, den förfalskade tavla som är utställningens utgångspunkt. Foto: Lars Johansson
– Som danskar är vi fascinerade av svenskarnas speciella förhållande till cowboykulturen, säger Jakob Fenger.
I den westernmiljö som byggts upp konsthallens på innergård ska en kortpjäs spelas dagligen.
Tavlan i bakgrund målades på 1880-talet och ska föreställa ankomsten till Nya Sverige 1637. – Det skapar ett intressant perspektiv på hur vi skildrar historiska händelser, säger Jakob Fenger.

Förfalskning startpunkten

Lund En förfalskad tavla på ett museum i Arizona i USA är utgångspunkt för sommarens utställning på Lunds konsthall.

Perspektivet vidgas sedan till att handla om synen på äkthet, men även om svensk USA-emigration, vårt intresse för ”vilda västern” och dagens folkvandringar.

Utställningen Superfake/The Parley har skapats av den danska konstnärsgruppen Superflex.
– Det är jätteroligt att kunna presentera utställningen som utvecklats speciellt för Lunds konsthall, säger konsthallschef Åsa Nacking.
Men ursprunget finns alltså på Arizona State University Art Museum i Temple. Arizona, USA.

Här fanns obekräftade uppgifter om att ett av de centrala verken, Pioneer and the Indian av Frederic Remington, var en förfalskning.
I samband med att Superflex bjudits in för att tolka museets samlingar beslöt gruppens medlemmar att göra en noggrann undersökning med hjälp av teknisk expertis.
Och det visade sig att tavlan verkligen var en förfalskning.

– Bland annat kom det fram att den vita färg som användes inte fanns tillgänglig förrän på 1920-talet samtidigt som tavlan påstås vara målad 1903 och konstnären dog 1909, berättar Jakob Fenger, som tillsammans med Rasmus Nielsen och Bjørnstjerne Christiansen utgör Superflex.

Målningen återger en försoningsscen mellan två män till häst – en representant för den amerikanska urbefolkningen och en nybyggare.
– Motivet har reproducerats oändligt många gånger och bidragit till att skapa bilden av ”western” över hela världen, inte minst i film och tecknade serier, säger Jakob Fenger.

I utställningen presenteras bland annat hur undersökningen av tavlan gick till, och vilka konstpolitiska och ekonomiska följder resultatet innebar.
Samtidigt finns flera kopplingar till Sverige, både då och nu.
– Som danskar fascineras vi av svenskarnas speciella förhållande till cowboykulturen, säger Jakob Fenger.
I utställningen, som pågår till den 18 september, ingår vidare en kortfilm där mötet mellan de båda hästburna männen återskapas.

Dessutom finns äldre målningar med svenska emigrantmotiv, brev som skrivits av svenska utvandrare och tidningsklipp.
På konsthallens innergård har det byggts upp en westernmiljö där det dagligen ska spelas en kort föreställning med Romeo och Julia-tema.
Superflex har ytterligare ett projekt på gång i Lund, en vävd gobeläng som i höst ska placeras på Tunaskolan/Östervångskolan och har sin utgångspunkt i kulturkrockar på den sammanslagna skolan.

Senaste nytt omLund

Dagens fråga

Det finns tyvärr inga omröstningar för tillfället.

Webbkryss