Riksspelman Mirjam Andersén från Everöd spelade låten Husdrapan före musikarkeolog Cajsa L Lunds föredrag om gamla instrument. Foto: Jari Markkanen
Riksspelman Mirjam Andersén.
Musikarkeolog Cajsa S Lund.
– Mitt käraste instrument är ett kohord, säger riksspelman Mirjam Andersén.
Klostrets chef Sebastian Goksör.

Forntidens toner i fokus

ystad En inspirationsträff på Gamla rådhuset i tisdags blev upptakten till utställningen Archaeomusica som har premiär på Klostret den 6 juni.
– Det är en världsunik händelse, påpekade Martin Martinsson, vd Musik i Syd.

– Om ni får uppleva samma projekt en gång till, så kan jag gratulera er, för då är ni riktigt gamla, sa han.
Han berättade för åhörarna om hur utställningen landade i Ystad.
– Jag blev uppvaktad av musikarkeolog Cajsa Lund om projektet för några år sedan och vi kom fram till att det ville vi genomföra. Förutsättningen skulle vara en levande utställning och hitta samarbetspartner. Vi fick snabb respons av Ystads kommun och av personalen på Klostret. Nu litar vi stenhårt på att Caja fixar det här.
Därefter var det dags för huvudnumret, Cajsa S Lund, ”en av världens mest framstående musikarkeolog” som Mats Martinsson uttryckte det.

Hon berättade om instrument från olika länder från stenåldern och Pompeji till medeltiden. Även svenska instrument ingår i utställningen, flera från Skåne.
– Mitt favoritinstrument är det här, en kopia av dem som arkeologer hittat på Birka från 800- och 900-talet, sa hon och visade en liten flöjt av ben
– I Birka användes den kanske för att göra reklam för varor. Det är inte konstigare med det än signalen från glassbilen. Den användes även av vallpojkar ända fram till 1900-talet för att varna varandra för vargen. förklarade Cajsa S Lund och spelade sedan en munter melodi på den.

Klostrets museichef, Sebastian Goksör som tillträdde tjänsten för fyra månader sedan, berättade om ett intensivt arbete på Klostret. Det framgick att samarbete mellan olika kompetenser har gjort utställningen möjlig.
– Vi tömmer Klostret för att skapa en ny miljö, så att utställningen kommer till sin rätt, exempelvis nya golv och bättre akustik, sa han.

Riksspelman Mirjam Andersén från Everöd spelade låten Husdrapa på det uråldriga stränginstrumentet lyrgusli.
– Texten handlar om vikingatid, och har sina rötter från den tiden, den skrevs av skalden Ulfr Uggason år 985, förklarade Mirjam Andersén.
Ystads kommun är värd för Archaeomusica från den 6 juni 2016 till den 8 januari 2017. I samband med musikprojektet blir det 27 konserter i höst, varav fem ingår i utställningen.

– Att vi är först ut är värdefullt, det betyder att andra länder kommer hit för att titta hur vi har genomfört utställningen, påpekade Cajsa S Lund.
– Just nu befinner sig instrumenten i Italien. De ska fraktas via Wien och Berlin ända hit. Måtte de komma i tid!

Dagens fråga

Ska du rösta i EU-valet?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev