Foto: Malin Arnesson

Saga i en gottköpsvärld

Opera

MASKERADBALEN

Opera av Giuseppe Verdi med libretto av Antonio Somma efter Eugène Scribe
Dirigent: Pier Giorgio Morandi
Regi: Leo Muscato
Scenografi: Frederica Parolini
Kostym: Silvia Aymonino
Ljus: Alessandro Verazzi
Rörelseinstruktion: Alessandra De Angelis
Medverkande: Thiago Arancam, Igor Balkan, Oksana Kramareva, Ewa Wolak, Sofie Asplund, med
flera; statister
Malmö Operakör, Malmö Operaorkester, Malmö Operas barnkör
Premiär på Malmö Opera 26 mars
Uppsättningen är ett samarbete mellan Malmö Opera och Teatro dell’Opera di Roma

”Det var en gång” – den klassiska inledningen till en saga. Och så börjar också Leo Muscatos uppsättning av Verdis Maskeradbalen på Malmö Opera. För visst är det en saga; den berättelse som målas upp har egentligen bara ett faktum gemensamt med det verkliga historiska skeendet: att Gustav III blev skjuten av Anckarström på en maskeradbal. Antonio Sommas libretto, för övrigt en bearbetning av ett annat libretto, för in i en gottköpsvärld med en ädel kung, en moralisk kvinna, det ädla föremålet för hans kärlek, en ädel mördare som mördar av misstag, en ädel spåkvinna och som grädde på moset en liten lustig – och ädel – page. Allt beledsagat av den kanske mest banala musik som Verdi skrivit. Det blir mer underhållning än ett stort operadrama.

Det är också detta både regissören Leo Muscato och dirigenten Pier Giorgio Morandi verkar ha tagit fasta på: historien blir endimensionell, karaktärerna grunda som spegeldammar och sången och musiken strömmar snabbt och elegant så gott som utan ett försök till fördjupning.

Denna Harlequinhistoria presenteras i en extraordinär förpackning. Scenografin är magnifik: överdådig, ytterst välgjord och estetiskt mycket tilltalande, från de elegant möblerade kungagemaken till den skrämmande och naturromantiska galgbacken. Ljusdesignen håller samma klass: skuggor och accenter som hos de stora 1600-talsmästarna, sidljus som skapar fantastiska silhuetter. Och sagotemat ger möjligheter att se bort från tidstrogenhet och liknande petitesser: ljuset är som sagt mer 1600-tal, när det gäller kostymerna blandas epokerna friskt: en del tidstrogen rokoko, en del mer empire från 1800-talets första decennier, en del tidlöst hittepå. Men vackert är det.

Föreställningen bjuder också på flera toppar, först och främst i masscenerna. Operakören har sedan länge varit ett ankare i olika uppsättningar; nu verkar ambitionerna ha höjts ytterligare med så gott som perfekt klang och bra scenisk aktion. Också Operaorkestern har klättrat till högre nivåer, nu presenterar man en klangbild i god internationell klass.

Och solisterna? Jo, det fanns en del höjdpunkter vid premiären. Ewa Wolaks gestaltning av sierskan Ulrica Arfvidsson mejslade väl ut en karaktär och sjöngs med en rik välljudande altstämma. Igor Balkan visade upp en sympatisk Anckarström med sin exakta och rika baryton och Sofie Asplund gjorde en mycket fin presentation av pagen Oscar, sceniskt pigg och förtjusande och sångligt mycket bra med eleganta koloraturer. Däremot är jag aningen tveksam till Thiago Arancam som Gustav III; en ganska vacker tenor men alldeles för kraftlös i både stämma och agerande. Och Oksana Kramareva som Amelia var också för blek i aktionen och visade upp en del osäkerhet i tonbildningen, förmodligen ett utslag av premiärnervositet.

Helhetsintrycket av Malmö Operas stora vårsatsning blir således ganska blandat. Mycket hinner säkerligen rätta till sig under resans gång innan uppsättningen har premiär i Rom 16 oktober. Men en sak går publiken där miste om – Erik Lindegrens superba översättning av librettot till svenska, som nu i bearbetat skick presenterades i textmaskinen.

MASKERADBALEN

Opera av Giuseppe Verdi med libretto av Antonio Somma efter Eugène Scribe
Dirigent: Pier Giorgio Morandi
Regi: Leo Muscato
Scenografi: Frederica Parolini
Kostym: Silvia Aymonino
Ljus: Alessandro Verazzi
Rörelseinstruktion: Alessandra De Angelis
Medverkande: Thiago Arancam, Igor Balkan, Oksana Kramareva, Ewa Wolak, Sofie Asplund, med
flera; statister
Malmö Operakör, Malmö Operaorkester, Malmö Operas barnkör
Premiär på Malmö Opera 26 mars
Uppsättningen är ett samarbete mellan Malmö Opera och Teatro dell’Opera di Roma