Det var i slutet av 1800-talet som den rika kalkmarken vid Klagshamn började exploateras.
Storbonden Lars Hermodsson var den första att slå mynt av tillgångarna.
Det först kalkbrottet etablerades och 1903 invigdes vad som då var Sveriges modernaste cementfabrik.
För att frakta ut produktionen anlades en långsmal halvö ut i Sundet där man etablerade en djuphamn. Halvön byggdes med restmaterial från kalkbrotten, så kallad skrotsten.
Lera till cementproduktionen hämtades först från Lundatrakten men utvanns senare i närområdet vid fabriken.
Cementfabriken blev också grunden för en helt ny ort, Klagshamn. Namnet är en fusion av Västra Klagstorp och hamn.
I samhället byggdes både arbetar- och direktörsbostäder, krog och serviceinrättningar.
Söder om djuphamnen anlades också en fiskehamn.
Men 1938 tog storhetstiden slut. Industriproduktionen lades ner, och cementfabriken föll i dvala.
Klagshamns udde utnyttjades senare som soptipp, men är nu klassat som ett skyddsvärt natur- och rekreationsområde.
Ryttarföreningen såg tidigt potentialen med den gröna udden, och flyttade verksamheten från Gessie till den nedlagda cementfabriken.
Miljön lämnade mycket i övrigt att önska som ridanläggning, och till slut, hösten 2015, kunde föreningen lämna fabriken och flytta in i en sprillandes ny ridanläggning sedan Malmö stad investerat 50 miljoner kronor. Det var en medveten satsning på en tjejdominerad sport.
Kvar vid ridanläggningen finns nu delar av fabriken, som ett industrihistoriskt minne.
lördag 7 december 2019
Tidningsinformation

Den klagande Klagshamnsbon tycker inte om industriminnet på udden.
Foto: Claes Hall