Flykten över Öresund fokus i Mattssons nya

Läsarna känner honom som författare av deckare från 40-talets Malmö. Nu byter Set Mattsson genre. Nya Så länge min bror andas är en historisk thriller som tar sin start i Köpenhamn augusti 1943. Judarna i det ockuperade Danmark riskerar deportation och de som kan flyr i små fiskebåtar över Öresund till Sverige. Bland dem finns den unga judinnan Gila och hennes föräldrar. Kvar i Köpenhamn blir lillebror Jakob som är för sjuk för att klara båtresan.
Från och med i morgon, lördag, presenterar Skånska Dagbladet Så länge min bror andas som vårföljetong och våra läsare kan ta del av den nästan en månad innan den ligger på bokhandelsdiskarna.

Set Mattsson
Född: 1956 i Malmö.
Bakgrund: Bor i Lund med sin fru. Har fem utflugna barn. Sjuksköterska som utbildade sig till journalist på Skurups folkhögskola och sedan gick Författarskolan på Lunds universitet. Debuterade som författare med den historiska deckaren Ondskans pris på Historiska Media 2012.
Böcker: Ondskans pris 2012, Svekets offer 2013, Fruktans tid 2014, Så länge min bror andas 11/4 2016
Set Mattsson om …
… skillnaden mellan att skriva Palmtrilogin och den nya romanen: ”Deckare är en svår konst att skriva men också tacksamt för att man kan kasta in ett mord eller mysterium i början och är boken inte för dålig kan man vara förvissad om att läsaren följer med. I Så länge min bror andas fick något annat ta över framåtdrivandet och det blev sökandet efter den här pojken, Jakob. Sedan är den här boken också skriven på ett annat sätt. Mina första böcker har handlat om Malmö och miljöer jag känner väl och därför har jag kanske varit väl inne i de där Malmömiljöerna och tempot blivit ett annat. Nu har jag hela tiden hållit ett driv i handlingen.”
… varför han skriver historiska romaner och inte faktaböcker: ”Jag försöker teckna trovärdiga, realistiska historiska miljöer men det häftiga med romaner är att man kan ändra så det fyller ens behov. Naturligtvis kan man samtidigt inte slira för mycket, då tappar man i trovärdighet.”
… när han skriver: ”Jag har en förstående hustru som inser att hennes man mår bäst om han får skriva men jag arbetar fortfarande två dagar i veckan på sjukhuset och så skriver jag resten av tiden. Nu har jag kommit så långt att jag inte vill lägga ner det här och jag skriver i en genre där det nästan krävs en bok åtminstone någorlunda regelbundet eftersom konkurrensen är så stor.”
… sina författarförebilder: ”Jag är väldigt förtjust i James Ellroy och hans 50-talsböcker som LA konfidentiellt och även trilogin från 50-, 60- och 70-talet och även i Hemingway men jag skulle aldrig skriva så. Riktiga förebilder är ändå Sjöwall & Wahlöö som så skickligt kopplar ihop kriminalhistorier med samhällsbeskrivningar och kritik.”

Idén att skriva en roman om de danska judarnas flykt till Sverige 1943 har legat och grott hos Set Mattssons sedan han gick ut Lunds universitet författarskola 2010. Då hade han precis skickat det som så småningom blev debutdeckaren Ondskans pris till flera förlag.
– Det började ramla in refuseringsbrev och jag tänkte att det var dumt att börja skriva tvåan till en bok som inte kommer ut. I stället tänkte jag att en roman om de danska judarna vore intressant. Men när Historiska Media hörde av sig och ville ge ut min deckare lade jag den åt sidan.
Sedan dess har sjukskötaren Set Mattsson hunnit bli en etablerad författare med en trilogi historiska deckare om Malmökommissarien Douglas Palm bakom sig. Och han är glad över att Så länge min bror andas fick vänta.
– Det hade blivit en annan historia om jag skrivit den då. Jag hade varken erfarenheterna eller kunskapen som den krävde och inte karaktärerna heller.

I Så länge min bror andas byter Set Mattsson genre från kriminalroman till thriller och flyttar fokus från Malmö till Köpenhamn. Han stannar dock kvar i 40-talet och behåller delar av sitt persongallerie. Douglas Palm dyker visserligen bara upp som en bifigur men de som läst trilogin kommer att känna igen den nya romanens huvudperson, danskan Ilse Pederson, väl. Hon har sakta vuxit fram till en viktig karaktär i Palms värld och har nu en efterlängtad huvudroll – tillsammans med den unga danska judinnan Gila och den tyska diplomaten Dotzauer.
När Så länge min bror andas inleds, augusti 1943, är Danmark ockuperat av Tyskland och snart fattas beslut om att alla judar ska deporteras. De som kan flyr över Öresund till Sverige och bland dem finns Gila och hennes familj. Kvar i Köpenhamn blir lillebror Jakob som är inlagd på sjukhus och inte klarar den livsfarliga resan.
Under flykten lär Gila känna en annan dansk judinna, Anne, och hennes bästa väninna Ilse Pedersen. När Anne och Gila är i säkerhet i Sverige engagerar sig Ilse i den kommunistiska motståndsorganisationen Borgerlige partisaner (BOPA) och när Gila med fara för eget liv återvänder till Köpenhamn för att leta efter brodern blir Ilse hennes stöd.
Parallellt med Gilas och Ilses historier följer romanen alltså även den tysk diplomat Dotzauer som delvis är baserad Georg Ferdinand Duckwitz – diplomat vid den tyska beskickningen i Köpenhamn som spelade en central roll vid räddningen av de danska judarna.

Research är en viktig del av Set Mattssons författarabete men inför den nya romanen har det sett lite annorlunda ut.
– Det har inte varit så mycket letande i stadsarkiven som med Palmböckerna utan jag har framförallt läst biografier och så ögonvittnesskildringar från de som flydde och de som tog emot dem. Gilas och Annes flykt på den danska fiskebåten är till exempel en ganska exakt ögonvittnesskildring – skräcken, det kalla vattnet, uppkastningarna och det lilla barnet som dör.
Set Mattsson betonar samtidigt att det är en roman han skrivit och att han därmed också tagit sig en hel del friheter – inte minst geografiska.
– Jag har koncentrerat mycket av det som hände under flyktveckan till Dragör även om det i verkligheten hände i Gilleleje. Detta för att jag ville behålla Malmöperspektivet från i mina tidigare böcker och för att Palm skulle kunna vara en av de frivilliga poliser som precis som verklighetens poliser mötte och hjälpte flyktingarna i Sibbarp.

Set Mattsson har också som ambition att ge en lite annan vinkel på händelserna än de solskenshistorier som han anser dominerar historieskrivningen.
– Visst är det solsken – cirka 6 500 danska judar räddades men samtidigt deporterades ändå 500. Och inte heller fick alla som återvände efter kriget det så bra som det ofta framställs – några hamnade i läger, fick dåliga bostäder, trivdes inte och återvände till Sverige. Det är på något sätt deras historia jag vill berätta.
Att det kan bli en del heta diskussioner om hans roman framöver, inte minst skildringen av de danska fiskarna, är Set Mattsson väl medveten om.
– De danska fiskarna som skeppade judar över sundet har nästan helt utan undantag framställts som hjältar. Jag vill inte förringa deras insats men samtidigt var det också så att många tog rejält betalt för resorna och gjorde sig en förmögenhet på detta. Så det finns många aspekter av den här historien.

Att Så länge min bror andas kommer i en tid när människor flyr för sina liv över Medelhavet känns både märkligt och kusligt tycker Set Mattsson och han ser det som en viktig påminnelse om att man alltid kan dra paralleller i historien till det som sker i vår tid.
– Det är mycket därför jag skriver historia. Man får en bättre uppfattning om sin egen tid genom att skaffa kunskap om vad som hänt tidigare. Som författare är det naturligtvis också roligt när ens bok får en aktualitet samtidigt som den faktiska situationen är så oerhört tragisk.

När jag intervjuar Set Mattsson på ett litet kafé i Lund har sista korr precis gjorts på boken och om ett par dagar ska den skickas till tryck. Set Mattsson är spänd och nervös inför vad läsarna ska tycka men tycker samtidigt att det känns lite som semester att vara klar. Så värst långvarig blir dock inte den där semestern. Nu väntar nya bokprojekt. Under sommaren ska han jobba fram ett synopsis på en deckartrilogi där Douglas Palm återvänder men där 40-talet blivit 50-tal.
– Den ska jag presentera för förlaget till hösten så får vi se vad de säger. Och oavsett vad som händer kommer jag att fortsätta skriva.

Set Mattsson
Född: 1956 i Malmö.
Bakgrund: Bor i Lund med sin fru. Har fem utflugna barn. Sjuksköterska som utbildade sig till journalist på Skurups folkhögskola och sedan gick Författarskolan på Lunds universitet. Debuterade som författare med den historiska deckaren Ondskans pris på Historiska Media 2012.
Böcker: Ondskans pris 2012, Svekets offer 2013, Fruktans tid 2014, Så länge min bror andas 11/4 2016
Set Mattsson om …
… skillnaden mellan att skriva Palmtrilogin och den nya romanen: ”Deckare är en svår konst att skriva men också tacksamt för att man kan kasta in ett mord eller mysterium i början och är boken inte för dålig kan man vara förvissad om att läsaren följer med. I Så länge min bror andas fick något annat ta över framåtdrivandet och det blev sökandet efter den här pojken, Jakob. Sedan är den här boken också skriven på ett annat sätt. Mina första böcker har handlat om Malmö och miljöer jag känner väl och därför har jag kanske varit väl inne i de där Malmömiljöerna och tempot blivit ett annat. Nu har jag hela tiden hållit ett driv i handlingen.”
… varför han skriver historiska romaner och inte faktaböcker: ”Jag försöker teckna trovärdiga, realistiska historiska miljöer men det häftiga med romaner är att man kan ändra så det fyller ens behov. Naturligtvis kan man samtidigt inte slira för mycket, då tappar man i trovärdighet.”
… när han skriver: ”Jag har en förstående hustru som inser att hennes man mår bäst om han får skriva men jag arbetar fortfarande två dagar i veckan på sjukhuset och så skriver jag resten av tiden. Nu har jag kommit så långt att jag inte vill lägga ner det här och jag skriver i en genre där det nästan krävs en bok åtminstone någorlunda regelbundet eftersom konkurrensen är så stor.”
… sina författarförebilder: ”Jag är väldigt förtjust i James Ellroy och hans 50-talsböcker som LA konfidentiellt och även trilogin från 50-, 60- och 70-talet och även i Hemingway men jag skulle aldrig skriva så. Riktiga förebilder är ändå Sjöwall & Wahlöö som så skickligt kopplar ihop kriminalhistorier med samhällsbeskrivningar och kritik.”