– Den digitaliserade mathållningen är framtiden. Genom att koppla upp djur och grödor får bönderna hjälp att bli mer effektiva, säger Amanda Magnusson. FOTO: Joakim Stierna

Snart kommer även korna kopplas upp

lund Produkter som hjälper oss att bli hälsosammare trots att vi äter skräpmat. Djur och grödor som länkas samman i ett globalt produktionssystem eller kylskåp som själv håller ordning på hushållets inköpsbehov.

Framtidens konsumenter var temat för torsdagens dialogmöte om en skånsk livsmedelsstrategi.
– Teknologin utvecklas jättefort. Det som tar längre tid att förändra är konsumentens mottaglighet av allt det nya, säger Amanda Magnusson, civilingenjör och kommunikationsansvarig för Livsmedelsakademin, en ideell medlemsorganisation som finansieras av Region Skåne och olika samarbetspartners.

Hon var en av talarna under dialogmötet på Ingvar Kamprads designcentrum, som samlade 70 deltagare (lantbrukare, offentliganställda och restaurangfolk) från hela Skåne.
Det budskap Amanda Magnusson kom med var att vi står inför en stor förändring inom hela livsmedelskedjan.
– Om tre år kommer varje svensk att ha fyra produkter som är uppkopplade till nätet förutom den vanliga mobilen, läsplattan och datorn. Vi ligger långt fram i Sverige inom det här området, säger hon.

Förutom vanliga maskiner i hemmet, som larm, värmepannor, kylskåp och belysning, tar även allt annat steget ut på internet.
– Allt som går att koppla upp kommer att bli det, säger Amanda Magnusson.
Hon berättar om tröjor som rapporterar om puls och svettning, vilket kan användas inom vård och idrott, om plantor som själva talar om när de behöver vattnas eller om de har angripits av en sjukdom.
Kor och andra djur inom livsmedelsproduktionen är ett annat område.
– Om vi kopplar upp alla kossor kan vi lära oss mer om hur djurhållningen förbättras. Branschen blir mer resurseffektiv, säger Amanda Magnusson och ger som exempel att man med kvigornas rörelsemönster kan se när de är brunstiga.

Ett helt annat fält, som är på väg att explodera, är smartfood.
– En rocketscience-produkt från Lund är The 25. Det är en måltidsdryck som hjälper konsumenten att hålla nere blodsockret efter en måltid, till exempel på Mc Donald’s. Jag är säker på att det utvecklas fler av detta slag som hjälper oss att hantera vanliga livsmedel, säger Amanda Magnusson.
Tellspec, som kommer ut på marknaden i sommar, är ett annat exempel. För 400 dollar kan konsumenten, om man inte litar på innehållsförteckningar, se vad olika livsmedel egentligen innehåller.

Senaste nytt omLund

Dagens fråga

Har du handlat dina julklappar?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev