Rasmus Mononen var statist på Malmöoperan under gymnasietiden. Nu arbetar han där. Foto: Håkan Jacobsson
Rasmus Mononen var statist på Malmöoperan under gymnasietiden. Nu arbetar han där. Foto: Håkan Jacobsson
Rasmus Mononen i rollen som Billy Elliots storebror Tony. Foto: malmöoperan

Han drivs av samspelet i en musikal

– Det är något mycket speciellt med musikal. Det är så många element – sångare, skådespelare, musiker, dansare, ljus, kläder och mera. Det är det där samspelet jag drivs av, känslan när det klickar. när allt blir en helhet.
Rasmus Mononen har en av de bärande rollerna i den hyllade musikalen Billy Elliot på Malmöoperan.

Namn: Rasmus Mononen
Ålder: 28
Yrke: Skådespelare, musikalartist
Familj: Sambo Jonna Tideman, dansare
Bor: Ett stenkast från Malmöoperan
Intressen: Vinodling
Aktuell: Spelar Billys storebror Tony i musikalen Billy Elliot på Malmöoperan.

Rasmus Mononen spelar Tony Elliot, Billys storebror. Det är en kille som är kamplysten för det han tror på, men som har att kämpa med att han inte alltid kan få sina lojaliteter att sammanfalla med varandra. Han är länge helt emot Billys dröm om att bli dansare. Billy är killen som vill något annat än fortsätta på det spår som nästan hela hans omgivning vill hålla honom kvar på.

Tycker du om Tony?
– Ja, det finns väldigt mycket kärlek i den killen, samtidigt som det finns en järnhård lojalitet mot kampen.

– Jag tror att Tony också, som Billy, har stått inför valet att satsa på gruvan eller syssla med något annat.
– Så dör mamman och han har på något sätt tagit på sig rollen som förälder, han går ner i gruvan och verkligheten blir grå och kompromisslös.
Stycket utspelar sig mot bakgrund mot den stora gruvarbetarstrejken i England på 1980-talet, en protest mot att regeringen skulle lägga ner större delen av gruvindustrin. Vilket den till slut också gjorde.
Den där tiden har blivit en del av den brittiska identiteten, har behandlats i till exempel flera filmer, men är kanske inte självklar för en svensk publik att relatera till. Den väcker inte samma associationer här.
Rasmus Mononen ser paralleller till nedläggningen av Kockums, som skedde vid samma tid:

– Skillnaden mellan att Kockums fanns och inte fanns tror jag att man kan relatera till, säger han och berättar att han kopplar den nedläggningen till flera händelser i hans egen släkt.
Föreställningen på Malmöoperan har fått många rosor, med många stora känslor över hela spektret. Rasmus Mononen berättar att även ensemblen berörs av vad som händer på scenen; det kan vara svårt att stå bakom scenen och bevittna något mycket starkt och sedan genast springa in för att uttrycka en helt annan känsla.
Ensemblen innehåller en del mycket unga aktörer, och de har imponerat.
– Även om man har gjort ett urval så handlar det inte bara om talang och träning, utan också om att huset ska våga tro på dem och ge dem allt det stöd de behöver.

– Stycket handlar ju om att du kan bli vad du vill och den här föreställningen tror jag är ett kvitto på att det är sant.
Rasmus Mononen började prövade själv på teater som ung. Han växte upp i Lilla Beddinge öster om Trelleborg och var ett år med i amatörföreningen Piggsvinsteaterns barnverksamhet.
Han gick på Heleneholmsgymnasiets musiklinje i Malmö. Där fick han smak på musikal, när man satte upp pjäser som Spelman på taket och Rent.
Under den tiden hände det också att han gjorde statistroller på Malmöoperan. Han trivdes bra i miljön – här skulle han kunna tänka sig att jobba.
Men han drog på beslutet. Tog ett år där han jobbade som musiklärare och tänkte över hur han skulle gå vidare.

Han sökte till och kom in på en förberedande musikalutbildning, Kulturama i Stockholm.
Därefter blev han anställd på Svenska teatern i Åbo i Finland. Och nej, att han hamnade i Finland har inget med hans delvis finska ursprung att göra.
– Men jag lärde känna mycket av min släkt under tiden där.
Han tillbringade ett år som skådespelare i Åbo och berättar att det hände något viktigt i samarbetet med erfarna kollegor:
– Jag insåg att det är ett hantverk, ett arbete, och att det finns metoder och verktyg för att klara det arbetet.

– Jag fattade att skådespeleri handlar väldigt lite om talang, utan om att arbeta. Du kan ha hur mycket talang som helst; lär du dig aldrig de där verktygen kommer du ingenstans.

Ursäkta, men någon talang måste man väl ha?
– Jo, kanske den att man måste förstå berättandet i någon form.
Efter året i Åbo började Rasmus Mononen på Teaterhögskolan i Göteborg. Där gick han ut 2014 och flyttade till Malmö, där han är inne på sitt andra årskontrakt på operan. Han har stuckit emellan med rollen som Tony i West Side Story i Uppsala.

I Malmö har han varit med i uppsättningar som Miss Saigon, Rebecca, Dr Zjivago, American Idiot.
Och så har han varit med om att väcka liv i Trelleborgsbaserade Piggsvinsteatern igen. Förra året regisserade han De 39 stegen, en spionfars som spelades i en lada i Lilla Beddinge. En professionell skådespelare och tre amatörer – bland andra hans storasyster Magdalena – i ensemblen.
Det blir sommarteater i ladan i år igen, en musikalrevy som fått titeln ”Tills döden skiljer oss åt”, med åtta skådespelare, varav tre är proffs.

– Det gäller att hitta skådespelare som kan göra sitt jobb samtidigt som man är något slags konstnärlig och social stöttepelare för de andra.
För det kan kännas lite skrämmande för en amatör att spela mot proffs, man kan bli hämmad av att man känner kravet att prestera, säger Rasmus Mononen.
Som upptäckt att det är roligare att regissera än att agera.

Visst kan det kännas fantastiskt när man står på scenen, säger han, men glädjen han upplever som regissör går på något vis djupare.
– Jag känner en direkt lycka när vi får saker att fungera på scenen. Att ha jobbat med ett projekt från början, ha planerat i ett år och sedan ha satt det i verket.
På frågan om vad han gör om tio år svarar han helt följdriktigt:
– Då är jag med och driver en fri teater, i Malmö. Vi spelar kammarspel, musikaliska kammarspel, dansteater, gör om gamla klassiker och spelar nya verk.

Om ytterligare tjugo, tjugofem år är de som bäst, de vinstockar han planterat på mark han arrenderar i Lilla Beddinge och som ger ett 30-tal liter vitt och rosé per år.
– Det var ingen som trodde att det skulle gå, men fyra år senare hade vi den första skörden, och den blev ganska bra.
Sedan har resultatet skiftat, delvis på grund av att hans arbete ofta gör att han måste prioritera ner vingården.

Till exempel är han med och driver ett produktionsbolag i Finland, och de producerar bland annat barnteater för Tallinks Östersjöfärjor.
I höst kommer han att synas på Cirkus i Stockholm, där han ska vara med i Fantomen på Operan.

Namn: Rasmus Mononen
Ålder: 28
Yrke: Skådespelare, musikalartist
Familj: Sambo Jonna Tideman, dansare
Bor: Ett stenkast från Malmöoperan
Intressen: Vinodling
Aktuell: Spelar Billys storebror Tony i musikalen Billy Elliot på Malmöoperan.