Danmark

Medellivslängden minskar bland danska kvinnor

Män och kvinnor i Köpenhamn lever kortare än genomsnittet i Danmark. Foto: News Øresund - Jenny Andersson
Artikel Danmark För första gången på 20 år har danska kvinnors medellivslängd minskat, från 82,7 år 2013/2014 till 82,5 år 2014/2015. De danska männens medellivslängd är fortsatt på väg uppåt och ligger på 78,6 år. Det visar nya tal från Danmarks Statistik.
PREMIUM

Längst lever kvinnorna i Östjylland, följt av norra Själland och Fyn. Männen blir i genomsnitt äldst på östra Själland, följt av norra Själland och Sydjylland.

Kortast medellivslängd har båda könen i Köpenhamn och på södra och västra Själland. I Köpenhamn är medellivslängden för kvinnor 81,5 år och för män 77,0 år.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Inrikes

Personal ska bära visir vid rättegångar

Tingsrätterna sätter in ytterligare åtgärder mot smittspridning. Arkivbild.
Foto: Noella Johansson/TT
Inrikes
Inrikes

Säkerheten vid landets tingsrätter ska förbättras. Vid princip samtliga 50 tingsrätter ska åtgärder sättas in för att minska risken för smittspridning, enligt en undersökning gjord av Sveriges Radio Ekot.

Redan under våren genomfördes begränsningar i landets förhandlingssalar, men i och med den ökade smittspridningen av covid-19 kommer nu ytterligare åtgärder att sättas in. Bland annat ska Södertörns tingsrätt låta nämndemännen och rättens ledamöter börja använda visir under förhandling, visar Ekots undersökning.

Visir-användandet kommer kvarstå tills man har corona-anpassat salarna med plastväggar mellan parterna, särskilt för nämndemännen som ofta är över 70 år.

En majoritet av domstolarna skärper antalet som får vistas i salarna och i minst ett dussin tingsrätter införs plexiglas mellan vissa av rättens parter inne i salen.

Utrikes

Flygbolag kräver vaccinering av passagerarna

Den som vill flyga internationellt med Qantas måste kunna bevisa att hen har vaccinerats mot covid-19. Arkivbild.
Foto: Rick Rycroft/AP/TT
Utrikes
Utrikes Det australiska flygbolaget Qantas kommer att kräva att alla passagerare på bolagets internationella flygningar har vaccinerat sig mot covid-19.

– Jag tror att det är en nödvändighet för att internationella besökare ska kunna komma hit och för att folk ska kunna lämna landet, säger vd:n Alan Joyce till tv-kanalen Channel Nine.

Joyce tror att fler flygbolag kommer att införa liknande krav men medger också att det kan hänga på logistik och teknik.

– Det vi tittar på är om man kan införa ett vaccinationspass, ett elektroniskt pass som visar vilket vaccin man tagit, säger han

Australien har sedan mars i princip stängt sin gränser för samtliga resenärer. Bara medborgare och de med permanent uppehållstillstånd släpps in, och det finns begränsningar för hur många av dem som släpps in varje vecka.

Premiärminister Scott Morrison har öppnat för att kunna inför resebubblor med ett antal länder som begränsat coronaviruset, främst Nya Zeeland och några asiatiska länder. Någon större öppning kommer inte ske förrän tidigast när ett vaccin finns allmänt tillgängligt.

Australien har klarat sig relativt bra under coronapandemin, med drygt 27 800 smittade personer och 907 dödsfall.

Ekonomi

GM återkallar sju miljoner fordon

Biltillverkaren GM återkallar omkring sju miljoner fordon på grund av problem med krockkuddar. Arkivbild.
Foto: Paul Sancya/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Den amerikanska biltillverkaren General Motors (GM) kommer att återkalla totalt cirka sju miljoner fordon runt om i världen på grund av potentiellt farliga krockkuddar från den japanska underleverantören Takata.

GM har försökt slingra sig ur återkallanden, men nu har amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA beslutat att krockkuddarna måste bytas ut eftersom det finns risk för att de utlöses när de utsatts för tillräcklig mycket värme och fukt under tillräckligt lång tid.

Om krockkuddarna måste ersättas med nya beräknar GM att återkallandet kommer att kosta företaget motsvarande drygt 10,3 miljarder kronor.

Modeller som påverkas är exempelvis Cadillac Escalade, Chevrolet Silverado, Suburban och Tahoe samt GMC Sierra och Yukon tillverkade 2007–2014.

Globalt har problemen lett till att 19 större fordonstillverkare återkallat ungefär 100 miljoner fordon med krockkuddar från Takata.

Utrikes

Omstridd budget skjuts upp

Demonstrationer mot regeringens föreslagna budget i Guatemala City i helgen.
Foto: Moises Castillo/AP/TT
Utrikes
Utrikes

Guatemalas parlament skjuter upp ett eventuellt slutgiltigt godkännande av regeringens föreslagna budget för nästa år.

I helgen demonstrerade tusentals personer i protest mot föreslagna nedskärningar och med krav om president Alejandro Giammatteis avgång. Några demonstranter försökte även sätta eld på parlamentsbyggnaden.

Budgeten innehåller rekordhöga och delvis lånefinansierade utgifter på motsvarande 108 miljarder kronor.

Ekonomi

USA-besked lyfte Asiens börser

Beskedet att Joe Biden på allvar kan påbörja sitt arbete med att förbereda sig inför presidentskapet i USA fick Asiens börser att gå upp. Bild från måndagen.
Foto: Carolyn Kaster/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

De asiatiska börserna fick ett glädjelyft när nyheten om att maktövergången i USA från president Donald Trump till Joe Biden nu formellt inleds.

När beskedet från USA kom strax efter öppning hade Tokyobörsen redan gått upp kraftigt. Börsen hade på måndagen varit stängd och handlarnas goda humör var en försenad reaktion på optimismen inför flera nya covid-19-vaccin.

En stärkt dollar mot den japanska yenen fick dessutom bilföretag som Toyota, Nissan och Honda att stiga kraftigt.

Efter någon timmes handel hade Tokyos Nikkei 225-index stigit 2,6 procent och det bredare Topixindex 2,4 procent.

I Hongkong steg Hang Seng med en halv procent vid öppningen medan kompositindexen i Shanghai och Shenzhen höll sig till mindre rörelser, upp 0,2 procent respektive kvar på oförändrade nivåer mot måndagens avslutning.

ASX 200 i Sydney steg en dryg procent medan Seoulbörsen Kospi gick upp 0,6 procent.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinobonusar

Så påverkar den svenska spellagen spelindustrins framtid

Casinobonusar I mer än 20 år har Sveriges regering vägrat släppa på det statliga spelmonopolet, och släppa in spelbolag på den svenska spelmarknaden.

Svenska spelbolag etablerade därför sina huvudkontor i europeiska speljurisdiktioner som Malta, och under de senaste 15 åren har online-spel blivit en socialt accepterad underhållningsform som omsätter miljardbelopp varje år.

Flera av de bolag som startade för tio till femton år sedan är idag väletablerade spelkoncerner, som årligen uppvisar lysande resultat på Stockholmsbörsen. Samtidigt verkar efterfrågan på online-spel bara växa. Det går inte längre att blunda för spelbolagens framfart och den svenska staten kan inte längre konkurrera med spelsajterna.

Sommaren 2018 tog Sveriges regering därför beslutet att börja licensiera online-spel från och med den första januari 2019. Och det beslutet ledde givetvis till en del lokala nyheter och åsikter. Men vad betyder den nya spellagen egentligen för spelbolagen, och för Sverige?

Därför licensierar Sverige online-spel

Nästan varje månad kommer det nya svenska casinon. Casinobranschen har blivit otroligt stor i Sverige, och färska undersökningar visar att var tredje svensk numera spelar casino på nätet.

Sverige har därför börjat licensiera online-spel, så att statskassan inte går miste om de intäkter som den svenska spelmarknaden genererar varje år. Den svenska statens spelsidor och spelbutiker kan inte längre konkurrera med casinosajter som släpper nya spel varje månad, och bettingsajter som erbjuder odds på matcher från världens alla håll och kanter.

Dödsstöten har onekligen varit mobiloptimeringen, som gjort nätcasinospel och online-betting otroligt tillgängligt. Varför skulle någon vilja springa ner till hörnbutiken för att lägga ett spel, när du kan oddsa medan matchen pågår från ditt vardagsrum och ta ut dina vinster på under fem minuter?

Det enda sättet den svenska staten kan tjäna en hacka på pengarna som det svenska folket omsätter i online-spel är att börja licensiera spelsajter. Det är precis vad den svenska regeringen gjort, och därför måste numera alla spelbolag som verkar på den svenska spelmarknaden ha en svensk spellicens.

Utgångspriset för en svensk spellicens ligger på 400 000 kronor, och sedan förhåller sig priset till vad för slags tjänster en speloperatör vill erbjuda. Spelbolagen måste även rätta sig efter en del nya riktlinjer som de inte stött på tidigare. Den svenska spellicensen ställer nämligen väldigt strikta krav på bonuserbjudanden, marknadsföring och ansvarsfullt spelande. Och följer spelbolagen inte de här reglerna riskerar de att förlora sin licens. Mer om svenska bonusregler kan du läsa om på spelinspektionens hemsida.

Bara en enda bonus

Den mest påtagliga förändringen som den svenska spellagen medfört är restriktionerna på bonuserbjudanden. Sedan den första januari 2019 får spelsajter på den svenska spelmarknaden bara erbjuda spelare en enda bonus. Den här bestämmelsen har skakat om spelindustrin i Sverige, eftersom återkommande kampanjerbjudanden, och så kallade återaktiverings-kampanjer, varit en central del av de svenska speloperatörernas affärsmodell.

Spel med BankID

När de inte längre kan locka spelare med attraktiva bonuserbjudanden har casinona fått tänka om. Och det har skapat nya branschtrender. Nu är det senaste skriket att låta spelare spela casino utan registrering med hjälp av BankID. Genom att legitimera sig med BankID slipper spelare genomgå en lång registreringsprocess, och dessutom kan de få sina uttag inom fem minuter. Istället för bonusar har det alltså börjat handla allt mer om smidiga användarfunktioner och tillgänglighet.

Mer gamification och nya spelfunktioner

När äventyrscasinona kom runt 2013 revolutionerade de på många sätt spelbranschen. Innovativa speloperatörer skapade roliga spelnarrativ som löpte parallellt med casinospelandet och gav spelare mer underhållning för pengarna de satte in. Pionjärer som Casino Heroes håller fanan högt än idag, och har expanderat sitt koncept till flera nya sajter, där de dessutom inkorporerat spel med BankID.

Samtidigt har nykomlingar som High Roller fortsatt fila på gamification-funktioner för att ge spelare en mer engagerande och personlig spel-och användarupplevelse. Hos flera casinon ser vi nu funktioner som låter spelare tävla direkt mot varandra, vilket naturligtvis ökar den sociala interaktionen och tillför en ny dimension till casinospel.

Sedan årsskiftet har vi fått se några nykomlingar på den svenska spelmarknaden som verkligen tagit ut svängarna. När du loggar in hos nätcasinot Duelz förstår du knappt att du hamnat på en casinosajt. Det här casinon har kombinerat casinospel med grafik och spelnarrativ som är lånade ut tvspels-världen, och dessutom optimerat spelupplevelsen för mobiltelefoner på ett fenomenalt sätt.

När bonusar blivit ett minne blott måste nätcasinona vara kreativa för att sticka ut. Casinospelare har onekligen några spännande år att se fram emot, och det ska bli intressant att se hur de svenska spelbolagen anpassar sig efter den nya spellagen.

Inrikes

Bil körde in i butik i Norrköping

En butik i Norrköping utsattes för en smash and grab-kupp i natt. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes
Inrikes

En bil körde rakt in i en butik med exklusiva kläder i Norrköping vid 00.30-tiden natten till tisdagen.

Larmet kom in klockan 00.38 och när polisen kom till platsen satt bilen fast i butiken men det fanns inga spår av förövarna.

– Eftersom bilen satt fast så tror vi inte att de fick med sig något utan att de fick bråttom därifrån, säger Lars-Göran Nilsryd, vakthavande polis vid region Öst.

Ingen skadades vid kraschen men det finns troligen betydande skador på butiken.

– Bilen kommer att dras loss när en teknisk undersökning gjorts, säger Lars-Göran Nilsryd.

Brottsrubriceringen är försök till stöld genom inbrott.

Inrikes

Våldsbrott utreds i Norrköping

Polisen är förtegen angående ett våldsbrott som skedde under måndagskvällen i Norrköping. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes
Inrikes

Polisen utreder under natten ett allvarligt våldsbrott som ska ha begåtts i Norrköping vid 21-tiden på måndagskvällen.

– Vi utreder ett våldsbrott som är rubricerat människorov och misshandel men på grund av att det är ett mycket känsligt ärende kan vi inte ge så mycket mer information än att en person är förd till sjukhus för vård och en person är i nuläget anhållen, säger Lars-Göran Nilsryd, vakthavande polis vid region Öst strax före klockan 03.

– Vi kan varken säga var det hände eller hur det hände.

Utrikes

England lättar på inreseregler

England kortar karantänstiden om man är beredd att betala för ett covid-test. Arkivbild.
Foto: Matt Dunham/AP/TT
Utrikes
Utrikes Ett nytt system införs i mitten av december för inresande till England från högriskländer.

Resenärer som anländer med flyg, färja eller tåg till England kommer från den 15 december bara behöva sitta fem dagar i karantän. Därefter kan inresande ta ett covid-19-test och om det är negativt kan man röra sig fritt.

– Vår nya teststrategi kommer att tillåta oss att resa mer fritt, träffa nära och kära och leda till internationell handel, säger transportminister Grant Shapps.

Enligt brittiska regeringen ska det bli lättare att resa utomlands, då man vid återkomsten slipper de två veckor i karantän som gäller i dag. Resenärer som vill utnyttja det nya systemet måste själva boka och betala testet utifrån en lista med godkända utförare.

Det har varit stora krav på lättade regler från bland annat flygbranschen. Tillsammans med de nya reglerna kommer också ett stödpaket för kommersiella flygplatser.

– Med det här beskedet så finns det ljus i slutet av tunneln inte bara för flygbolag och brittiskt flyg, utan för kunder som vill ge sig av över jul och framöver, säger Tim Alderslade, chef för branschorganisationen Airlines UK.

Den brittiska regeringen fattar beslut om transportpolitiken för England, medan Skottlands, Wales och Nordirlands styren fattar sina egna.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL