Professorn och musikdirektören Phlipp Almelung (t. vä.) från Tübingen kom med idén om en Wallanderopera. Klas Abrahamsson (mitten) har skrivit librettot och Fredik Sixten (t. hö) har komponerat musiken.Foto: Gunilla Wedding
Foto: Gunilla Wedding

Wallander blir opera i sommar

W – The Truth Beyond. Det är titeln på en nyskriven opera om Henning Mankells populära kommissarie Kurt Wallander som får premiär i sommaren – först i tyska Tübingen och sedan på Ystad Stadsteater 13 augusti.
– Det är verkligen en deckaropera, säger Klas Abrahamsson som blev både livrädd och intresserad samtidigt när han fick uppdraget att skriva librettot.

Fakta
W – The Truth Beyond är en nyskriven opera om Henning Mankells kommissarie Kurt Wallander. Kompositör är Fredrik Sixten, Klas Abrahamsson har skrivit libretto och initiativtagare är Philipp Amelung, musikdirektör och professor på universitetet i tyska Tübingen.
W – The Truth Beyond är två timmar och 40 minuter lång och har sex solister. Librettot är skrivet på svenska men har översatts till engelska. På scen kommer man att få se elever från Operahögskolan i Stuttgart.
15 juli är det urpremiär i Tübingen där man spelar tre föreställningar och den 13 augusti blir det Sverigepremiär på Ystads Stadsteater där det blir sju föreställningar.
Biljetter säljs från och med onsdag 17 februari.

På tisdagen presenterades den nyskrivna Wallanderoperan på Ystads Teater. På plats fanns naturligtvis mannen bakom idén – Philipp Amelung som är professor och musikdirektör vid universitetet i Tübingen. Han är också väldigt förtjust i Henning Mankells kriminalromaner.
– Jag fick min första Wallanderbok i julklapp och sedan lästa jag åtta av dem under ett enda år, berättar han.

När Philipp Amelung senare hörde ett rekviem komponerat av den svenska tonsättaren Fredrik Sixten tyckte han att det påminde mycket om stämningen i Mankells böcker.
– Det var samma atmosfär – grått, mörkt, psykologiskt och känslosamt men ändå med hopp i.
Philipp Amelugn frågade Fredrik Sixten om han skulle kunna tänka sig att komponera musik till en opera om Kurt Wallander.
– Jag sa ja och tänkte att det blir nog aldrig av, säger Fredrik Sixten och skrattar. Men sedan märkte jag att Philipp är en man som inte ger sig.
– Jag har mest skrivit kyrkomusik tidigare så det här var en stor utmaning där jag fick använda många musikaliska uttryck som jag aldrig använt förut. Det har verkligen utvecklat mig som tonsättare.

Operaidén presenterades i Ystad för cirka fyra år sedan och Ystad Stadsteaters vd, Thomas Lantz, berättar att man förstod att det här var ett storslaget projekt och att Philipp Amelung var en både seriös och målmedveten person.
– Och idén är helt briljant. Både Henning Mankell och Kurt Wallander älskade opera och här i Ystad älskar vi också opera.
W – the truth beyond blev alltså verklighet som ett tysk/svenskt samarbete mellan Ystad och Tübingen och själva historien som sjungs på scen, librettot, har skrivits av författaren och regissören Klas Abrahamsson som bland annat skrivit manus till musikdramat Ingvar! En musikalisk möbelsaga.

Klas Abrahamsson arbetade också som manusredaktör under den period när SVT dramatiserade flera av Henning Mankells romaner. Han skrev manus till flera av dem, bland annat Den femte kvinnan.
– Det betydde att jag var insatt redan från början när de frågade mig om jag ville skriva librettot, berättar han. Men av uppenbara skäl blev jag både livrädd och intresserad samtidigt. Mankells Wallander är internationellt välkänd så det är stora förväntningar och ett arv att förvalta.

Till ett av manusen från tv-tiden hade Klas Abrahamsson skrivit en öppning som aldrig användes och passade utmärkt nu.
– Wallander ska gå i pension och avtackas med kaffe och tårta på polisstationen. Han är plågad av att vara i centrum och plötsligt dyker en stilig man i medelåldern upp. Wallander vill bjuda in honom men mannen vill inte och säger: ”Du satte dit mig för 15 år sedan för mordet på min far och nu har jag avtjänat mitt straff och ville bara komma hit och säga att det var inte jag. ”
Utan att avslöja för mycket sammanfattar Klas Abrahamsson sedan fortsättningen med att Wallander naturligtvis ägnar sina sista aktiva dagar innan pensionen åt att ”jobba in i kaklet för att ta reda på sanningen bortom det här fallet”.
– Det händer mycket med Wallander i operan och den handlar om åldrande, om demens, om en dotter som får vara förälder åt sin far men samtidigt är det verkligen en deckaropera.
– Opera traditionellt handlar ofta om stora starka känslor och mord och blod. Jag fattar egentligen inte varför det inte görs fler deckaroperor.

Under sin period som manusredaktör pratade Klas Abrahamsson vid flera tillfällen med Henning Mankell om hans böcker och om ambitionerna att använda Wallander som ett verktyg för att säga saker om samtiden. Intentioner som Klas Abrahamsson vill följa i sitt arbetet.
– Det viktiga, kopplat till samtiden, i den här operan är att det finns en sanning bakom det här fallet men också bortom det och det bortom berör något som trots att vi tror att vi lever i en öppen tid fortfarande kan vara tabu, avslöjar han lite kryptiskt.
Henning Mankell hann läsa synopsis till W– The Truth Beyond före sin bortgång i höstas och var entusiastisk och stöttade projektet.
– Tyvärr hann han aldrig läsa det färdiga librettot men det var viktigt för mig att han gillade det jag gjorde.

W – The Truth Beyond har urpremiär i Tübingen 15 juli och Sverigepremiär i Ystad 13 augusti och nu när projektet närmar sig förverkligandet konstaterar Klas Abrahamsson att han fortfarande är lite rädd men också enormt tacksam över att ha fått vara med.
– Och så är jag väldigt mallig över den här operan som vi har gjort.

Fotnot: I morgondagens tidning kan ni läsa Lars-Erik Larssons krönika om Wallanderoperan.

Fakta
W – The Truth Beyond är en nyskriven opera om Henning Mankells kommissarie Kurt Wallander. Kompositör är Fredrik Sixten, Klas Abrahamsson har skrivit libretto och initiativtagare är Philipp Amelung, musikdirektör och professor på universitetet i tyska Tübingen.
W – The Truth Beyond är två timmar och 40 minuter lång och har sex solister. Librettot är skrivet på svenska men har översatts till engelska. På scen kommer man att få se elever från Operahögskolan i Stuttgart.
15 juli är det urpremiär i Tübingen där man spelar tre föreställningar och den 13 augusti blir det Sverigepremiär på Ystads Stadsteater där det blir sju föreställningar.
Biljetter säljs från och med onsdag 17 februari.