Lyckat om framtiden

Recension

SCEN
Förslag till framtiden
Scen: Teater 23
Manus: Maja Salomonsson
Regi: Erik Holmström
Scenografi: Evelina Johansson
Ljus: Iben West
Kostym och mask: Sandra Haraldsen
Musik: Cecilia Nordlund och Lotta Wenglén
Ljud: Felicia Hamberg
På scen: Ann Katrin Andréasson, Gunilla Andersson, Josefin Larsson
Urpremiär på Teater 23, 10 februari 2016

Som 12-åring gillade jag science fiction och slukade girigt visioner av hur världen skulle se ut år 2000. Nu lever jag sedan länge i det som då var framtiden. Den blev annorlunda. Men vad tänker dagens barn om hur världen kommer att se ut i en avlägsen framtid? Det har Teater 23 gjort en pjäs om – Förslag till framtiden. För barn. Jag var på urpremiären.
Maja Salomonsson har skrivit pjäsen som baseras på intervjuer som Teater 23 genomfört med över 200 9-12-åringar. Metoden att basera pjäser på intervjumaterial är vid det här laget beprövad. Vad som komplicerar i det här fallet är att barns framtidsfantasier kan vara svåra att iscensätta.
Regissören Erik Holmström, som tidigare bland annat arbetat med Turteatern, har tagit sig an utmaningen på ett lyckat vis.

Den lösning som visas upp på Teater 23 bygger på ett slags enkel gör-det-själv-estetik, när det gäller scenografin, i kombination med avancerade scentekniska effekter, suggestiv elektronisk musik och spännande ljussättningar. De tre skådespelarna Ann Katrin Andréasson, Gunilla Andersson och Josefin Larsson agerar med ett lekfullt allvar som inkluderar dialog med den unga publiken. Det bjuds på mycket humor, men som sagt också ett allvar. Framtiden kan te sig skrämmande och självfallet finns det undergångsscener i föreställningen, men dessa hanteras på ett sådant vis att de är möjliga att härbärgera. De apokalyptiska scenerna gestaltas med en hälsosam distans genom ett slags lek på scenen.

För att vara en barnföreställning innehåller den ovanligt många metagrepp. Därtill en resa bakåt i tiden till Tjechovs Ryssland. Det fina är att det funkar. Rent pedagogiskt är det ett smart drag att bibringa en reflekterande inställning till en framtid som fortfarande är oskriven. Alternativet hade varit att, som vi är vana vid från filmens värld, formulera ett slags definitivt framtidsscenario.
I stället får vi se en rad möjliga framtidsscenarier som i sin tur bottnar i enskilda barns tankar. Det är bitvis absurdistiskt och mycket roligt. Sannolikt är dagens barn mer exponerade för vuxenvärldens dårskap än tidigare generationer och det finns en brådmogenhet i en del av de texter som framförs. Mötet mellan teaterns intervjuare och barnen i skolmiljö tas dessutom upp i pjäsen och bidrar till metaperspektivet.
Här och i några andra viktiga scener arbetar skådespelarna med dockor, som har ett enkelt, till synes hemgjort utförande, men blir förunderligt levande.

Publikresponsen är översvallande när barnen får frågan om de tänker rädda världen. Ett underbart ögonblick under premiärföreställningen och förstås också ett kvitto på att pjäsen fungerar fullt ut.

SCEN
Förslag till framtiden
Scen: Teater 23
Manus: Maja Salomonsson
Regi: Erik Holmström
Scenografi: Evelina Johansson
Ljus: Iben West
Kostym och mask: Sandra Haraldsen
Musik: Cecilia Nordlund och Lotta Wenglén
Ljud: Felicia Hamberg
På scen: Ann Katrin Andréasson, Gunilla Andersson, Josefin Larsson
Urpremiär på Teater 23, 10 februari 2016