Med hjälp av en cardboard, ett slags 3D-glasögon i en pappkartong, och en telefon kan eleverna se bilder tredimensionellt i 360 grader. Beroende på vart de tittar ser de olika detaljer i bilden. Foto: Stefan Persson
Anders Malmström, specialpedagog, och Patrik Lundberg, SO-lärare och IT-resurs, styr vad eleverna ska se med hjälp av en surfplatta.
Foto: Stefan Persson
Erica Persson tittar på kinesiska muren. Foto: Stefan Persson
Natalie Ahlandsberg tycker att det känns som att befinna sig på den plats som visas på skärmen när hon tittar i papplådan. Foto: Stefan Persson

Sökmotorjätten tar världen till klassrummet

Löddeköpinge Flanellografen, overheadbilderna och diaprojektorn har för länge sedan spelat ut sin roll i klassrummet. I dag gäller datorer, smartboards och läsplattor.
I går presenterade IT-jätten Google en ny app där elever med så kallade cardboards kan se världen tredimensionellt.

– Vi kan åka vart vi vill i hela värden, berättar Patrik Tornberg, förstelärare och IT-resurs på Tolvåkerskolan.
Det var när han surfade runt på nätet efter nya pedagogiska hjälpmedel som han hittade Googles Expeditions Pioneer Program. I samma veva skulle Google åka till Sverige för att presentera programmet. Patrik Tornberg tog kontakt, och fick positivt besked.

I går kom två representanter (som inte var tillåtna att tala med pressen) från Google till Tolvåkersskolan för att visa upp sin produkt.
Med hjälp av appen, ett trådlöst nätverk som företaget hade med sig och en cardboard – en papplåda med glasögon och en bildskärm som gör bilder tredimensionella – tog Patrik Tornberg med sig eleverna på en resa till bland annat världens tre underverk och USA:s monument och korallreven i Australien.

Medan Patrik Tornberg berättar om bilderna kan eleverna se det han pratar om i cardboarden.
– Vad ser ni nu? frågar han när ett välkänt mausoleum i Indien visas på skärmen.
Efter några olika förslag får han rätt svar – Taj Mahal. Med hjälp av pilar som syns på skärmen kan Patrik Tornberg sedan styra i vilken riktning han vill att eleverna ska titta.
Eftersom det går att se bilden i 360 grader måste eleverna vända på huvudet för hitta rätt i bilden. Det kan ge upphov hisnande perspektiv när de plötsligt tittar ner för ett flera hundra meter djupt stup intill en terassodling i Peru.

– Jag har aldrig varit på någon av ställena, men det känns precis som att man är där, säger eleven Erica Person i klass 9B.
Klasskompisen Natalie Ahlandsberg håller med om intrycken.
– Man får en annan uppfattning än om man ser en vanlig bild.
När lektionen är på väg att ta slut frågar en elev om de inte kan åka upp i rymden.
– Nej, men vi kan kastas oss ner i vattnet, säger han, samtidigt som eleverna plötsligt befinner sig i ett stim med clownfiskar.

Dagens fråga

Har du rest med ersättningsbuss idag?

Loading ... Loading ...

Webbkryss