Malin Biller hyser lika stor tilltro till läsarna som Birger Sjöberg. Foto: Julia Lindewall

Bortglömd klassiker i modig serieform

Recension

BOK
Kvartetten som sprängdes, del 1
Författare: Birger Sjöberg och Malin Biller
Förlag: Kolik förlag

Att åstadkomma en tecknad serieversion av Birger Sjöbergs roman Kvartetten som sprängdes från 1924 får betecknas som en utmaning. Originalet är på 508 sidor, där författaren excellerar i ordlekar och parodiska språkdräkter som bara han är mäktig. Om man betänker att texten i en seriestrip är begränsad till en diminutiv pratbubbla, förstår man uppgiftens hela vidd.
Men en seriebok – eller rättare sagt två – är just vad serietecknaren Malin Biller och Birger Sjöberg-sällskapet tagit sig an och nu ger ut som en volym i sällskapets långa serie med läsvärda årsböcker. Att dela i två delar är inget helgerån, det gjorde nämligen Sjöberg och förlaget på egen hand när det begav sig.

Kvartetten var Birger Sjöbergs uppföljare till det stora genombrottet två år tidigare med Fridas bok, som över en natt gjorde Birger Sjöberg berömd och riksbekant. Kvartetten blev en värdig efterföljare. Denna träffsäkra tidsskildring från verklighetens Helsingborg – här kallad Krutstan – med sitt myllrande persongalleri och sin humoristiskt färgade tidsanda med aktiespekulationer och omskakande lågkonjunktur i det tidiga 1920-talet blev en veritabel bokhandelssuccé, den kanske största under hela decenniet.
Birger Sjöbergs äldre bror Gösta, till yrket tidningsman också han, var synnerligen behjälplig med marknadsföring och kommunikation med media för att skapa största möjliga efterfrågan hos den bildade allmänheten.
Det lyckades över hövan och Birger Sjöbergs rykte som gudabenådad underhållningsförfattare vara säkrat.

Men kan man då överföra en tegelstensroman om småstadsliv på 20-talet till en tecknad serie närmare hundra år efter tillkomsten?
Cello, Första fiolen, Karl Ludvig, Märta Åvik och alla de andra figurerna i berättelsen tycks ha ett evigt liv och själva intrigen med spirande kärlek, fryntligt småborgerskap och hoppet om nyrikedom som tycks ha en oemotståndlig lockelse på nya generationer läsare.
Malin Biller är en driven serietecknare med många serieböcker i bagaget och det hon lyckas med bäst här är att kondensera den ordrika texten till snärtiga essenser. Och liksom Sjöberg i originalet hyser hon stark tilltro till läsarens förmåga att hålla flera parallellhandlingar levande i huvudet samtidigt.
Hon har också modet att skära bort sidosprång och ägnar uppmärksamheten åt det väsentliga. Och det märks att hon kan sin kvartett. Ingen av de humoristiska höjdpunkterna saknas medan en del av lättare vikt fått skatta åt förgängelsen.

Vad jag kan sakna är en mer utarbetad tidsfärg i bilderna. Här finns en del tidsmarkörer om man tittar noga, men oftast är stilhistorien ganska oprecis och speglar en förgången småstadstillvaro från början och mellersta delen av det förra seklet.
Men nog är det roligt att en av våra yngre serieskapare fastnat för denna bortglömda klassiker, som verkligen förtjänar förnyad uppmärksamhet.

BOK
Kvartetten som sprängdes, del 1
Författare: Birger Sjöberg och Malin Biller
Förlag: Kolik förlag