Recension

Helt oemotståndligt

Anders Johansson som Stig Helmer, Olof Ramel som Doktor Levander och Fredrik Dolk som Angerud. Foto: Mikael Lindell Bohlin
Artikel Recension Hur fungerar det att ta Sveriges mest sedda film och sätta den på scenen? Jo, livs levande blir karaktärerna i Sällskapsresan helt oemotståndliga, tycker vår recensent.

Om man googlar ”Sveriges mest sedda film” får man upp en lista som toppas av Sällskapsresan från 1982. Stig-Helmer Olssons äventyr med SunTrip på Gran Canaria har genererat 2 038 589 biobesök. Hur många gånger den setts av människor hemma framför tv:n går förstås inte att räkna ut, men klart är i alla fall att folk i allmänhet känner Stig-Helmer, Majsan, Sivan, Ole, Berra och de andra ganska väl. Man kan citaten. Det finns en Pepes Bodega både här och där och vad som står på Berras tröja, ja, fråga vem som helst.

Nu blir den här sagan från 80-talet musikal och det är klart att många undrat hur det ska gå. Går det att ställa Stig-Helmer & co på scen? Musikaler baserade på en film är ju inget nytt, men på den folkliga Filmen med stor F? Svaret fick en fullsatt salong på Nöjesteatern i Malmö i fredags kväll. Jo, musikalen kan flyga, för att travestera Stig-Helmer själv. Den flyger högt och tar med publiken på en resa till solen så att det fullkomligt bubblar av glädje i salongen. Det är grymt underhållande och samtidigt nästan lite rörande att se de gamla film-antihjältarna få liv på scenen. Livs levande är de faktiskt helt oemotståndliga.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Utrikes

Schumer: Riksrätten drar i gång i februari

Riksrättsrättegången mot USA:s tidigare president Donald Trump drar i gång veckan som inleds den 8 februari. Arkivbild.
Foto: Pablo Martinez Monsivais/AP/TT
Utrikes
Utrikes

Riksrättsrättegången mot USA:s tidigare president Donald Trump kommer att starta veckan som inleds den 8 februari säger senatens majoritetsledare, demokraten Chuck Schumer.

Representanthusets talman Nancy Pelosi kommer nu på måndag att överlämna riksrättsåtalet till senaten. Republikanen och minoritetsledaren Mitch McConnell förklarade tidigare att han önskade att representanthuset skulle överlämna de formella anklagelserna mot Trump den 28 januari och att den före detta presidenten då skulle få två veckor på sig att förbereda sitt försvar.

– Som jag förstår det, så måste det (riksrättsåtalet) komma till oss på måndag. Enligt senatens regelverk så måste vi, om dokumentet har kommit till oss, starta rättegången direkt, sade McConnell tidigare under fredagen.

Donald Trump är anklagad för anstiftan till uppror, efter stormningen av den amerikanska kongressbyggnaden Kapitolium den 6 januari.

Utrikes

Rio ställer in karnevalen

Karnevalen i Rio de Janeiro ställs in, då det inte bedöms vara möjligt heller i juli. Här har Jesusstatyn på den så kallade Sockertoppen lysts upp för att markera vaccinstarten tidigare i veckan.
Foto: Bruna Prado/AP/TT
Utrikes
Utrikes

Det kommer inte att hållas någon karneval i Rio de Janeiro i år. Den hade redan skjutits upp från februari och mars till juli – men den brasilianska storstaden bedömer att det inte kommer att vara möjligt då heller.

Evenemanget hängde på att vaccinationen mot coronaviruset skulle komma i gång med kraft och i tid, vilket inte skedde. De första sprutorna gavs i landet i måndags och än så länge har det bara levererats sex miljoner doser till de 212 miljoner invånarna.

Det vore dumt att tro att det skulle gå att arrangera en karneval om ett halvår sett till hur läget är, meddelar Rios borgmästare Eduardo Paes.

"2022 kommer vi (alla ordentligt vaccinerade) kunna fira livet och vår kultur med all den intensitet vi förtjänar", skriver han på Twitter.

Antalet människor som avlidit efter att ha insjuknat i virussjukdomen covid-19 i Brasilien har passerat 214 000.

Inrikes

En gripen efter biljakt i Örebro

En person greps efter att ha försökt fly från polisen. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes
Inrikes

Polisen i Örebro skulle under fredagskvällen stoppa en bil som man letat efter och lokaliserat. Men föraren ville inte stanna.

I stället vidtog en biljakt i centrala delarna av staden.

– Han kör mycket vårdslöst, kör in i en gatuskyltsstolpe, en parkerad bil och en bil i trafik, säger Olga Korpela, vakthavande befäl vid polisen i Bergslagen.

Polisen fick kort därefter stopp på bilen och kunde gripa föraren, som är misstänkt för grov vårdslöshet i trafik och grov rattfylleri.

Ingen person skadades under förföljandet.

Inrikes

En gripen efter våldsbrott i Karlskoga

En person har förts till sjukhus och en person är gripen efter ett grovt våldsbrott i Karlskoga under fredagskvällen. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes
Inrikes

Polisen larmades strax före klockan 19 på fredagskvällen om ett grovt våldsbrott på busstationen i Karlskoga.

– En person är förd till sjukhus men jag har inga uppgifter om skadeläget, säger Olga Korpela, vakthavande befäl vid polisen i Bergslagen.

Vid midnatt var utredningen på platsen klar. Då hade en person gripits.

– Den personen greps efter utredningsåtgärder och inte i samband med insatsen vid busstationen, säger Olga Korpela.

Händelsen kategoriseras som ett grovt våldsbrott, men i övrigt är polisen är förtegen om vad som skett och ville under kvällen inte gå ut med en brottsrubricering.

Notiser Motor v 53

Den längre räckvidden hos ID 6 beror på modernare batterier och mindre rull- och luftmotstånd.
Foto: Volkswagen
Artikel

Volkswagens ID 6 lär bli en populär elbil bland svenskarna – den kommer att ersätta Passat och erbjudas som både sedan och kombi, vilket är extra intressant för oss nordbor. Enligt uppgifter från tidningen Autocar lanseras modellen troligtvis under 2023 och kommer att ha ett batteripaket på 84 kWh som ger en räckvidd på över 70 mil enligt WLTP. ID 6 ska klara snabbladdning på 200 kW vilket innebär att tio minuters laddning kommer att kunna ge drygt 20 mils körning.

För första gången testas och säkerhetsklassas skåpbilar. I testerna framkommer det att skåpbilarnas säkerhet ligger flera år efter personbilar. "Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar och de system som finns är oftast sämre än i moderna personbilar", säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig i fordonssäkerhet på Trafikverket. Säkerhetsfrågan är viktig eftersom antalet lätta lastbilar i trafik ökar stadigt varje år, samtidigt som skåpbilarna ofta saknar system som känner av gående och cyklister. Av de 19 skåpbilar som testades fick en fjärdedel bottenbetyg.

Nu ska skåpbilar säkerhetstestas.
Nu ska skåpbilar säkerhetstestas.
Foto: Euro NCAP

På Nahlayim-ranchen på Golanhöjderna i Israel har ljudet av skällande hundar ersatts av surrande drönare. ”Att valla kor med en drönare i stället för med hundar eller cowboys, skapar en mycket lugnare miljö för djuren, och ett djur som är mindre stressat är mer hälsosamt och mer produktivt,” säger Noam Azran, vd för Beefree Agro som är företaget bakom tekniken, i en intervju med nyhetsbyrån Reuters. Även kamelherdar i Förenade Arabemiraten har visat intresse för den nya tekniken.

De fjärrstyrda drönarna driver på djuren enligt önskad rutt på maximalt fem kilometers avstånd.
De fjärrstyrda drönarna driver på djuren enligt önskad rutt på maximalt fem kilometers avstånd.
Foto: Beefree Agro

Om allt går enligt plan blir Volocopter det första företaget i världen att lansera en elektrifierad helikoptertaxi i Singapore inom tre år. Staden ligger i framkant när det kommer till lagar och regleringar av luftrummet. ”Volocopter kan ersätta helikoptrar och mindre flygplan på vissa sträckor men är också tillräckligt små och smidiga för att flyga i trånga städer med små landningsytor”, berättar företagets vd Florian Reuter. Bland investerarna finns tyska Daimler och kinesiska Geely.

Biljetter till 15-minuters resor finns redan att köpa, prislappen är 3 000 euro.
Biljetter till 15-minuters resor finns redan att köpa, prislappen är 3 000 euro.
Foto: Nikolay Kazakov/Volocopter
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinobonusar

Så påverkar den svenska spellagen spelindustrins framtid

Casinobonusar I mer än 20 år har Sveriges regering vägrat släppa på det statliga spelmonopolet, och släppa in spelbolag på den svenska spelmarknaden.

Svenska spelbolag etablerade därför sina huvudkontor i europeiska speljurisdiktioner som Malta, och under de senaste 15 åren har online-spel blivit en socialt accepterad underhållningsform som omsätter miljardbelopp varje år.

Flera av de bolag som startade för tio till femton år sedan är idag väletablerade spelkoncerner, som årligen uppvisar lysande resultat på Stockholmsbörsen. Samtidigt verkar efterfrågan på online-spel bara växa. Det går inte längre att blunda för spelbolagens framfart och den svenska staten kan inte längre konkurrera med spelsajterna.

Sommaren 2018 tog Sveriges regering därför beslutet att börja licensiera online-spel från och med den första januari 2019. Och det beslutet ledde givetvis till en del lokala nyheter och åsikter. Men vad betyder den nya spellagen egentligen för spelbolagen, och för Sverige?

Därför licensierar Sverige online-spel

Nästan varje månad kommer det nya svenska casinon. Casinobranschen har blivit otroligt stor i Sverige, och färska undersökningar visar att var tredje svensk numera spelar casino på nätet.

Sverige har därför börjat licensiera online-spel, så att statskassan inte går miste om de intäkter som den svenska spelmarknaden genererar varje år. Den svenska statens spelsidor och spelbutiker kan inte längre konkurrera med casinosajter som släpper nya spel varje månad, och bettingsajter som erbjuder odds på matcher från världens alla håll och kanter.

Dödsstöten har onekligen varit mobiloptimeringen, som gjort nätcasinospel och online-betting otroligt tillgängligt. Varför skulle någon vilja springa ner till hörnbutiken för att lägga ett spel, när du kan oddsa medan matchen pågår från ditt vardagsrum och ta ut dina vinster på under fem minuter?

Det enda sättet den svenska staten kan tjäna en hacka på pengarna som det svenska folket omsätter i online-spel är att börja licensiera spelsajter. Det är precis vad den svenska regeringen gjort, och därför måste numera alla spelbolag som verkar på den svenska spelmarknaden ha en svensk spellicens.

Utgångspriset för en svensk spellicens ligger på 400 000 kronor, och sedan förhåller sig priset till vad för slags tjänster en speloperatör vill erbjuda. Spelbolagen måste även rätta sig efter en del nya riktlinjer som de inte stött på tidigare. Den svenska spellicensen ställer nämligen väldigt strikta krav på bonuserbjudanden, marknadsföring och ansvarsfullt spelande. Och följer spelbolagen inte de här reglerna riskerar de att förlora sin licens. Mer om svenska bonusregler kan du läsa om på spelinspektionens hemsida.

Bara en enda bonus

Den mest påtagliga förändringen som den svenska spellagen medfört är restriktionerna på bonuserbjudanden. Sedan den första januari 2019 får spelsajter på den svenska spelmarknaden bara erbjuda spelare en enda bonus. Den här bestämmelsen har skakat om spelindustrin i Sverige, eftersom återkommande kampanjerbjudanden, och så kallade återaktiverings-kampanjer, varit en central del av de svenska speloperatörernas affärsmodell.

Spel med BankID

När de inte längre kan locka spelare med attraktiva bonuserbjudanden har casinona fått tänka om. Och det har skapat nya branschtrender. Nu är det senaste skriket att låta spelare spela casino utan registrering med hjälp av BankID. Genom att legitimera sig med BankID slipper spelare genomgå en lång registreringsprocess, och dessutom kan de få sina uttag inom fem minuter. Istället för bonusar har det alltså börjat handla allt mer om smidiga användarfunktioner och tillgänglighet.

Mer gamification och nya spelfunktioner

När äventyrscasinona kom runt 2013 revolutionerade de på många sätt spelbranschen. Innovativa speloperatörer skapade roliga spelnarrativ som löpte parallellt med casinospelandet och gav spelare mer underhållning för pengarna de satte in. Pionjärer som Casino Heroes håller fanan högt än idag, och har expanderat sitt koncept till flera nya sajter, där de dessutom inkorporerat spel med BankID.

Samtidigt har nykomlingar som High Roller fortsatt fila på gamification-funktioner för att ge spelare en mer engagerande och personlig spel-och användarupplevelse. Hos flera casinon ser vi nu funktioner som låter spelare tävla direkt mot varandra, vilket naturligtvis ökar den sociala interaktionen och tillför en ny dimension till casinospel.

Sedan årsskiftet har vi fått se några nykomlingar på den svenska spelmarknaden som verkligen tagit ut svängarna. När du loggar in hos nätcasinot Duelz förstår du knappt att du hamnat på en casinosajt. Det här casinon har kombinerat casinospel med grafik och spelnarrativ som är lånade ut tvspels-världen, och dessutom optimerat spelupplevelsen för mobiltelefoner på ett fenomenalt sätt.

När bonusar blivit ett minne blott måste nätcasinona vara kreativa för att sticka ut. Casinospelare har onekligen några spännande år att se fram emot, och det ska bli intressant att se hur de svenska spelbolagen anpassar sig efter den nya spellagen.

Notiser Motor v 3

Först ut på den indiska marknaden blir Model 3.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Artikel

Elon Musk har väntat med att etablera sig i Indien på grund av statliga regleringar. Men nu bekräftar företaget via Twitter att Model 3 kommer att börja säljas i landet under 2021. Indiens transportminister Nitin Gadkari berättar för tidningen Indian Express att det till en början enbart rör sig om försäljning, men att den amerikanska elbilstillverkaren mycket väl kan starta produktion i landet beroende på hur stort gensvaret blir. Enligt BBC vill Indiens premiärminister se en ökning av elbilar för att minska landets oljeberoende, men satsningarna har hämmats av bristen på infrastruktur och laddstationer.

Den koreanska biltillverkaren Kia bjöd på ett stort spektakel när företagets nya logotype offentliggjordes. Ett hundratal drönare formerade sig på himlen och projicerade det nya varumärket med hjälp av fyrverkerier. ”Den nya logotypen representerar Kias vilja att förändra och driva innovation”, säger Hzo Sung Song, vd för Kia. Märket påminner om en handskriven signatur som lär ge upphov till en del bryderier i Ryssland – i signaturen ser bokstäverna i och a ut som ett bakvänt n som på ryska motsvarar bokstaven i. På kyrilliska blir det kort och gott: Ki.

Koreanska biltillverkaren Kia uppdaterar sin slogan.
Koreanska biltillverkaren Kia uppdaterar sin slogan.
Foto: Anders Wiklund/TT

Den nya megaskärmen debuterar i Mercedes flaggskeppsmodell EQS senare i år. Det rör sig om en ny typ av skärm som använder OLED-teknikens förmåga att skapa organiska former tillsammans med artificiell intelligens. Mercedes hävdar att användarvänligheten kommer att bli utöver det vanliga. Tack vare AI-teknik lär sig systemet vilka funktioner som används mest och utformar innehållet därefter. Skärmen på 141 centimeter sträcker sig mellan förare och passagerare och stöds av tolv vibrationsmotorer som ska ge återkoppling när du vidrör skärmen.

De analoga ventilationsutblåsen går rakt igenom skärmen
De analoga ventilationsutblåsen går rakt igenom skärmen
Foto: Mercedes

Kommunerna Oslo och Bergen i Norge vill minska utsläppen från bensin- och dieselbilar så snart som möjligt. Nu ger regeringen kommunerna rätt att införa förbud, skriver norska public service-företaget NRK på sin sajt. Både Oslo och Bergen har länge velat få till utsläppsfria zoner där man alltså kan förbjuda bilar med förbränningsmotorer. Förbudet kan börja gälla redan inom två år. Norge är världsledande vad gäller försäljning av elbilar. År 2020 bestod 54,3 procent av den norska nybilsmarknaden av helt batteridrivna personbilar, enligt siffror från branschorganet OFV.

I Norge gillar man elbilar.
I Norge gillar man elbilar.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

I

Njut av skidåkning på klassisk mark

Fäbodbyn Fryksås är ett populärt vattenhål bland skidåkare i Orsa.
Foto: Annika Goldhammer
Artikel I dalaidyllen Orsa finns längdskidåkning för åkare på alla nivåer. Men också ett historiskt, nyrenoverat järnvägshotell som sätter guldkant på resan.

Den klassiska skidåkarorten Orsa Grönklitt i mellersta Dalarna har plats för både proffs och nybörjare. Här har den Orsafödda landslagsstjärnan Anna Haag gjort otaliga träningsrundor och i februari varje år brukar den skandinaviska skideliten samlas för att göra upp om Orsa Grönklitt Ski Marathon, men i år har tävlingen ställts in på grund av coronapandemin.

Samtidigt har pandemin lockat ut många i skog och mark när inomhusträningen får stå tillbaka, och längdskidåkning är en av alla friluftsaktiviteter som har fått ett nytt uppsving det senaste året. Själv är jag i Orsa för att åka längdskidor för första gången sedan barndomens friluftsdagar. Fumligt försöker jag få fast pjäxorna på hyrskidorna, medan ett gäng elitåkare graciöst susar iväg från skidstadion. Jag känner mig mer som Papphammar eller Bambi när jag tar mina första staktag.

Spårkartan rymmer 13 mil skidspår genom skog, över myrar och fjällhöjder. Här finns alltifrån snälla Nallerundan till den utmanande Elitmilen. Dessutom finns fin turskidåkning bortom spårsystemen, exempelvis i Orsa Finnmark eller på skaren kring fäboden Blomtäckt på Koppången. Och för den som föredrar utförsåkning finns 22 nedfarter i det intilliggande liftsystemet.

Idyllisk naturupplevelse

Jag startar med den fem kilometer långa Rädsjörundan, en välpreparerad och någorlunda platt slinga runt en snötäckt sjö. Jag tar mig runt förhållandevis smärtfritt, men hade njutit mer av det vita, omgivande landskapet om jag inte hade behövt vara så fokuserad på att hitta rätt teknik. Lättad över att ha klarat halvmilen tar jag sikte på Fryksås, knappt två kilometer söderut. Spåret dit är betydligt mer kuperat. Mest går det uppför. Jag blir omkörd av ett par pensionärer med pigga ben, men oftast är det behagligt glest mellan åkarna. Skogsåkningen blir extra idyllisk när en plingande hästsläde glider förbi mellan tallarna. De sista uppförsbackarna tar jag på ren vilja, och lunchlängtan.

Belöningen kommer i form av Fryksås timrade stugby, och nedanför den en vidsträckt utsikt över Orsasjön. Här pågick traditionell fäbodrift fram till mitten av 1960-talet. I dag pekar de handskrivna träskyltarna mot hotell, stugor, hantverksbod, bagarstuga, fäbodrelax, kafé och restauranger. Jag parkerar skidorna utanför Smidgården, en timrad storstuga med öppen brasa, kaffekannor i koppar, gamla träskidor på väggarna och lokala råvaror på menyn. Jag beställer en läfsa och får ett stort, nybakat tunnbröd toppat med rökt fjällröding, potatis, örtkräm, ägg och picklad rödlök. Det känns som en rejäl uppgradering från grillkorvsluncherna under barndomens friluftsdagar.

På kvällen väntar ännu mer extravagans när jag checkar in på Orsa järnvägshotell. Det nyöppnade för drygt ett år sedan, efter en helrenovering. Den nuvarande hotellägaren Oscar Diös bestämde sig för att rädda det anrika hotellet efter att det hade stått tomt i många år och närapå förfallit.

– Det är en ny epok som drar i gång nu, säger Oscar stolt när han tar emot mig i receptionen.

Boende med anor

Förr i tiden vimlade det av järnvägshotell runt om i landet, i dag är det här ett av få som finns kvar. Det byggdes strax efter att järnvägen kom till Orsa i slutet av 1800-talet. Orsa utvecklades då till en viktig järnvägsknut och resenärerna behövde mat och husrum. När hotellet invigdes 1893 höll Kung Oscar II i ceremonin.

Nu har byggnaden återfått sin forna glans och kopplingen till järnvägen är ett genomgående tema. Den breda originaltrappan till andra våningen har försetts med guldknoppar och en handledare som påminner om en tågräls. I loungen hänger svartvita fotografier av finklädda resenärer som spatserar på Orsas tågperrong och på ett av soffborden, som är gjorda av karaktäristisk Orsaslipsten, ligger en bok med titeln ”När tåget kom till byn”.

Jag sträcker ut mina möra skidåkarben i en av de senapsgula sofforna och avrundar kvällen med lokalproducerade ostar, serverade med ett kryddigt bröd och körsbärsmarmelad.

Vid frukosten nästa morgon möter jag Elisabeth och Jonas Frändestam från Stockholm. De har också rest till Orsa för ett par dagars skidåkning och njuter av både skidspår och hotell.

– De har höga ambitioner när det gäller mat och vin, det är kul med ett hotell som vågar satsa. Dessutom är personalen väldigt trevligt och det är alltid härligt – då känner man sig välkommen.

Annika Goldhammer/TT

Orsa Grönklitt har skidspår för alla nivåer.
Orsa Grönklitt har skidspår för alla nivåer.
Foto: Annika Goldhammer
Skidåkarlunch på Smidgården i Fryksås.
Skidåkarlunch på Smidgården i Fryksås.
Foto: Annika Goldhammer
I Orsa järnvägshotells lounge serveras enklare rätter och lokala delikatesser.
I Orsa järnvägshotells lounge serveras enklare rätter och lokala delikatesser.
Foto: Annika Goldhammer
Elisabeth och Jonas Frändestam från Stockholm tycker att Orsa är ett bra resmål för ett par dagars skidåkning.
Elisabeth och Jonas Frändestam från Stockholm tycker att Orsa är ett bra resmål för ett par dagars skidåkning.
Foto: Annika Goldhammer
Orsa järnvägshotell har 128-åriga anor. Det har drivits hotell och restaurang i byggnaden sedan 1893, med bara ett par års uppehåll då det fungerade som boende för migranter i mitten av 2010-talet.
Orsa järnvägshotell har 128-åriga anor. Det har drivits hotell och restaurang i byggnaden sedan 1893, med bara ett par års uppehåll då det fungerade som boende för migranter i mitten av 2010-talet.
Foto: Annika Goldhammer
I Orsa byggdes ett järnvägshotell i slutet av 1800-talet, precis som i många andra järnvägssamhällen runt om i Sverige.
I Orsa byggdes ett järnvägshotell i slutet av 1800-talet, precis som i många andra järnvägssamhällen runt om i Sverige.
Foto: Annika Goldhammer
Orsa järnvägshotell återinvigdes i november 2019 efter en omfattande renovering.
Orsa järnvägshotell återinvigdes i november 2019 efter en omfattande renovering.
Foto: Annika Goldhammer
Zorngården i Mora har guidade visningar året om.
Zorngården i Mora har guidade visningar året om.
Foto: Annika Goldhammer
Pdf-grafiken till texten laddas ned via ftp-adressen ftp://ftp8.tt.se. Användarnamn: specialgrafik, lösenord: zvs32zPp. Grafiken heter 03Orsa.

FAKTA

Fakta

Guide

+Resa hit

Tåg till Mora, sedan buss till Orsa. Numera trafikerar inte SJ Orsa, men under vintersäsongen stannar Inlandsbanans Snötåg mellan Mora och Östersund i Orsa. Dalatrafik sköter kollektivtrafiken i Orsa. För den som vill ta sig mellan Orsa och Orsa Grönklitt går en buss på morgonen respektive eftermiddagen.

+Bo

Orsa Järnvägshotell ligger mitt i centrum. Orsa vandrarhem är ett bra budgetalternativ med utsikt över sjön. Här finns allt från dubbelrum med egen toalett till fyrbäddsrum för husdjursägare.

Dessutom finns vintercamping vid Orsasjön, skidstugor i Orsa Grönklitt samt både hotell och stugor i Fryksås.

+Se och göra

I Orsa Grönklitt finns skidåkning både utför och på längden, samt Orsa Rovdjurspark som är öppen året om.

På Orsasjön finns en fin skridskobana vintertid.

Missa inte den fina Saluhallen i Orsa, som är fylld med både hantverk, inredning och lokala delikatesser. På vägen till Orsa Grönklitt ligger Hansjö mejeri, ett annat måste för matintresserade. I gårdsbutiken säljs ostar gjorda på gårdens ekologiska komjölk samt andra lokaltillverkade delikatesser.

På utflyktsavstånd finns också Mora med Vasaloppsmuseet och Zorngården.

FAKTA

Sju andra järnvägshotell

På 1900-talet vimlade det av järnvägshotell i Sverige. I dag har många tvingats lägga ner – men det finns några undantag som lever vidare.

+Järnvägshotellet, Gävle

Ligger i det pampiga Centralpalatset från 1893, mittemot centralstationen. Det har drivits flera olika hotell i byggnaden genom åren.

jarnvagshotellet.nu

+Hvitaby Järnvägshotell, Österlen

Hotell byggt 1902 i Vitaby i hjärtat av Österlen. Hit tar man sig numera inte med tåg, däremot med Skånetrafikens bussar.

vitabyhotell.se

+Hotell Ranten, Falköping

Hotell från 1865 som fungerade som en mötesplats där turister vimlat med soldater, politiker, konstnärer och kungligheter. Sedan dess har hotellet byggts om i olika etapper, men det ståtliga trähuset är sig likt och historien är välbevarad.

hotellranten.se

+Järnvägshotellet, Emmaboda

Hotell med anor från 1878. Ligger granne med stationen och rymmer sju enkla, nyrenoverade rum med 1950-talskänsla. Kuriosa: Skissen till hotellets neonskylt gjordes på 1950-talet, men skylten sattes upp först 2017.

www.emmaboda-jarnvagshotell.se

+Järnvägshotellet, Edsbyn

Klassiskt järnvägshotell som nyligen har tagits över av nya ägare. Den äldsta delen fungerade som järnvägshotell i början av 1900-talet och är nu under ombyggnad.

www.jarnvagshotelletedsbyn.se

+Järnvägshotellet B&B, Skara

I början av 1980-talet stängdes det anrika järnvägshotellet i Skara, men för två år sedan gjordes det om till bed and breakfast. Hit tar man sig numera med buss från Skövde.

jvghotell.se

+Gotland of Sweden, Tingstäde

Tingstädes gamla järnvägshotell har också gjorts om till ett modernt bed and breakfast. På väggarna i frukostmatsalen hänger tågbiljetter och bilder från järnvägshotellets glansdagar.

gotlandofsweden.se

Kungörelser

Kungörelser
Kungörelser
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL