Fotofestival som siktade högt från start

Thomas H Johnsson, fotograf och konstnärlig ledare för Landskrona fotofestival.
Artikel På kvällen den 20 augusti invigs den tio dagar långa fotofestivalen i Landskrona. Det är tredje året i rad som staden blir samlingsplats för fotointresserade från hela världen och Landskronafödda fotografen Thomas H Johnsson, festivalens konstnärliga ledare sedan start, tycker inte att festivalen har förändrats så mycket.
– Vi siktade högt redan från början, konstaterar han. och det tycker jag vi lyckades med.

Årets festival lockar med runt 20 utställningar med fler än 50 fotografer. Bland dem finns stora namn som konstfotografen Duane Michals, Hassebladpristagaren Boris Mikhailov, som personligen besöker festivalen, och konstnären Tacita Dean. Häromdagen blev det också klart att den nyligen bortgångna svenska fotografen Lars Tunbjörks prisade utställning Vinter ska visas.Precis som tidigare år festivalcentrum vid Kasernplan med utomhusutställningar, seminarier, Artist talks, en fotoboksdag, föredrag och mycket annat. Allt med ordet fiktion som ledord.– Det handlar också om krocken mellan verklighet och fiktion, förklarar Thomas H Johnsson. Vi har cirkulerat kring ordet fiktion och så blir det ungefär som när man spelar biljard att en boll slår i väg en mängd andra. Fotografen Thomas H Johnsson har varit konstnärlig ledare för festivalen, som görs i samarbete med Landskrona kommun, sedan starten 2013 och berättar att han och många kollegor länge hade pratat om att det skulle behövas en fotofestival i Sverige.– Vi sneglade lite på Frankrike och så föll allt på plats 2013. Vi började planera så sent som i mars och skulle ha festivalen i augusti. Det vara bara att ta fram telefonbok och kontaktlistor. Men jag jobbar å andra sidan bäst med kniven mot strupen.

Från och med i år delar Thomas H Johnsson det konstnärliga ledarskapet med fotografen och regissören J H Engström som var gästkurator 2014 och på grund av det stora besökstrycket har festivalen i år utökats från tre till hela tio dagar. Bortsett från detta tycker Thomas H Johnsson egentligen inte att festivalen har förändrats så mycket.– Förutsättningen från början var en festival jag själv skulle kunna tänka mig att gå på och så tänkte jag högsta nivå direkt, förklarar han. Jag ville inte att det skulle vara långsamt och trevande. Och jag tycker att vi lyckades med det.Thomas H Johnsson menar att man i dag pratar mycket om att fotointresset i Sverige har ökat de senaste åren men samtidigt ser han att kunskapen minskar och menar att festivalen också har en viktig pedagogisk uppgift.– Landskrona fotofestival vänder sig till alla fotointresserade men vi har också många seminarier som är för yrkesfolk och bjuder in föredragshållare som ger både perspektiv och kunskap.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Fel om sjuklöner anmäls

Skatteverket har fått in oriktiga uppgifter från ett företag i Staffanstorp.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Staffanstorp
Staffanstorp Ett företag i Staffanstorp har lämnat oriktiga uppgifter om sjuklönekostnader till Skatteverket. Nu har de polisanmälts för bidragsbrott. Felaktigt har sjuklönebelopp om 13 000 betalats ut.

Utrikes

Iran: Nu anrikas uran till 60 procent

Iranska centrifuger för anrikning av uran, visade i statlig tv 2018.
Foto: AP/TT
Utrikes
Utrikes

Iran har nu börjat anrika uran till 60 procent, meddelar landets kärnenergichef Ali Akbar Salehi. Produktionen uppgår till nio gram i timmen och anrikningen sker vid den underjordiska kärnenergianläggningen Natanz.

Iran varnade tidigare i veckan för att anrikning upp till just 60 procent skulle inledas, som ett svar på Israels "atomterrorism". Detta efter ett sabotage mot anläggningen Natanz som Israel pekats ut för.

Enligt det globala kärnenergiavtalet som de fem permanenta medlemmarna i FN:s säkerhetsråd – USA, Kina, Frankrike, Storbritannien och Ryssland – plus Tyskland slöt med Iran 2015 får landet bara anrika uran till en renhetsgrad om 3,67 procent. Regimen i Teheran ser sig dock inte bunden av överenskommelsen, eftersom den förre amerikanske presidenten Donald Trump drog USA ur avtalet 2018.

Syftet med avtalet var att förhindra att Iran utvecklar kärnvapen. Förhandlingar pågår nu om att blåsa liv i det.

Eslöv

Kidnappade kvinna - hotade döda katten

37-åringen åtalas för att ha tvingat med kvinnan i sin bil och misshandlat henne under färden från Eslöv till Malmö.
Eslöv
ESLÖV/MALMÖ En 37-årig man åtalas för att ha kidnappat och misshandlat en kvinna - och för att ha hotat att döda hennes katt. Kvinnan försökte fly från mannen på E22:an.

Mannen och kvinnan har haft en relation kantad av bråk. I maj 2020 misshandlade han henne i Malmö genom att slå henne med knytnäven i ansiktet.

I september samma år ryckte en polispatrull ut och grep mannen efter att han slagit och sparkat henne över kroppen och dragit henne i håret. Hon fick flera skador. Vid gripandet uppträdde mannen förvirrat och till synes drogpåverkat och gjorde motstånd.

En mardröm

Ytterligare en månad sedan, den 24 oktober, befann sig kvinnan hos anhöriga på en ort i Eslövs kommun när mannen sökte upp henne och krävde att hon följde med honom. När kvinnan sade nej hotade han att döda hennes katt.

Till slut kom hon ut ur bostaden och då skallade han henne i ansiktet och tvingade in henne i bilen genom att dra henne i armen och håret, enligt utredningen.

Bilfärden till Malmö blev en mardröm för kvinnan. 37-åringen fortsatte att slå henne, kalla henne nedsättande saker och hota att skada eller döda henne.

Flydde ut på E22

Vid ett tillfälle stannade han bilen - enligt kvinnan för att lättare kunna misshandla henne - och då försökte kvinnan fly. Hon sprang ut på E22:an, men mannen lyckades tvinga tillbaka henne in i bilen.

Framme i Malmö lyckades kvinnan fly igen och kunde denna gång springa och gömma sig.

Nu åtalas 37-åringen för människorov och flera fall av misshandel. Åtalet innefattar även bruk av kokain och cannabis, samt ett fall av skadegörelse när han slog sönder kvinnans mobiltelefon.

Nekar till brott

37-åringen nekar till brott. Han har i polisförhör sagt att det tvärtom är kvinnan som ibland varit aggressiv mot honom, och då har han bara försökt försvara sig. Han har velat hjälpa henne men hon är en svår person.

Åklagaren åberopar förutom kvinnans vittnesmål förhör med sex vittnen, varav flera anhöriga till kvinnan som uppfattat honom som hotfull, obehaglig och oberäknelig.

Det finns även en övervakningsfilm från ett garage och analys av telefonkontakter. Polisen har dessutom hittat rikligt med blodstänk i mannens bil, där det även fanns en skruvmejsel med blod på.

Inrikes

"På tisdag får jag krama mina barnbarn"

'Jag upptäckte det på morgonen. Jag skrev in i min kalender att nu på tisdag är det tre veckor. Då ska vi krama våra barnbarn', säger Birger Thuresson från Sollentuna. Här en bild när han och hans fru Ulla fick sin första spruta den 30 mars.
Foto: PRIVAT/TT
Inrikes
Inrikes Tisdag den 30 mars fick Birger och Ulla Thuresson i Sollentuna sin första vaccinspruta på Turebergs Vårdcentral. Och nu lättar regeringen på riktlinjerna.
– Det är en stor glädje, säger pensionären Birger Thuresson från Sollentuna.

Under fredagsförmiddagen kom beskedet från Folkhälsomyndigheten, som bedömer att de som blivit vaccinerade kan träffa personer från olika hushåll, och detta gäller även inomhus. De nya riktlinjerna gäller för alla som har fått minst en dos vaccin och där det har gått minst tre veckor efter första sprutan.

– Jag upptäckte det på morgonen. Jag skrev in i min kalender att nu på tisdag är det tre veckor. Då ska vi krama våra barnbarn, säger han.

Vill inte klaga

Birger och hans fru Ulla har två barnbarn som bor nära. Paret har följt folkhälsomyndighetens råd noga, handlat mat tidigt på morgnarna när det varit lite folk i butiken, bara mött vänner utomhus med avstånd och i övrigt hållit sig isolerade.

Ändå vill han inte klaga.

– Jag kan inte säga att vi lidit någon större nöd. Men det blir ändå konstigt, det blir det för alla under så lång tid. Vi ska göra en utflykt på eftermiddagen med några vänner som bor här intill. Men snart kan vi ses inomhus igen. Det gläder vi oss åt, säger Birger Thuresson.

Bjuda hem

En annan som tar beskedet med tacksamhet är Irma Emker, pensionär i Göteborg. Hon fick sin första spruta för två dagar sedan och får vänta ett par veckor innan den når full effekt.

– Kanske kan jag bjuda hem några gäster igen, en eller två, säger Irma Emker.

Men hon vill ändå vara återhållsam. Kanske kan hon tänka sig att åka buss eller spårvagn lite mer. Hon har hållit sig aktiv genom att promenera ofta med vänner.

– Jag har respekterat alla restriktioner för jag vill inte ha den här sjukdomen, säger hon.

Men beskedet i dag ger ändå lite hopp.

– Jag ska väl försöka hälsa på min syster som jag inte har sett på flera månader, säger hon.

Jonas Dagson/TT

Inrikes

Nota för oaktsam ankring - 110 miljoner

Malmö tingsrätt dömer rederiets huvudägare att ensam betala skadeståndet, som landar på 10,9 miljoner euro, vilket motsvarar 110 miljoner svenska kronor. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes
Inrikes

En olycklig ankring utanför den skånska kusten kommer att kosta huvudägaren i ett nederländskt rederi mer än 100 miljoner kronor.

Ett av rederiets fartyg fick motorproblem och kastade ankar cirka 14 kilometer utanför Trelleborg i november 2012. Ankaret träffade sjökabeln Baltic cable på havets botten.

Vatten trängde in i kabeln och orsakade kortslutning, vilket ledde till mer än en månads stopp i överföringen av likström mellan Trelleborg och Lübeck i Tyskland.

Malmö tingsrätt dömer rederiägaren att ensam betala skadeståndet, som landar på 10,9 miljoner euro, vilket motsvarar 110 miljoner svenska kronor, rapporterar SVT Nyheter Skåne. Två andra delägare slipper däremot skadestånd.

Baltic cable finns utmärkt på sjökort och i området råder ankringsförbud och domstolen anser att det var oaktsamt att ankra där.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Apoteum

Fullspektrum CBD-olja: vad du behöver veta

Apoteum Under de senaste åren har populariteten för CBD-olja ökat. Plötsligt legaliseras den i allt fler stater och är lokalt tillgänglig. CBD-industrin har verkligen exploderat och visar inte några tecken på att sakta ner.

Det finns tre huvudtyper av CBD-oljor, nämligen:

– Fullspektrum CBD-olja

– CBD-isolat

– Bredspektrum CBD-olja

I den här artikeln kommer vi att lägga vårt huvudfokus på fullspektrum CBD-olja.

Vad är fullspektrum CBD-olja?

CBD-olja med fullspektrum är den olja som utvinns från Cannabis Sativa, och innehåller alla cannabinoider som finns naturligt i växten.

Fullspektrum CBD-olja skiljer sig från CBD-isolat och bredspektrum CBD-oljorna på fler sätt än ett. För det första så innehåller CBD-isolat endast rent CBD eftersom det är isolerat från de andra komponenterna i plantan.

Å andra sidan är bredspektrum CBD-olja nästan identisk med fullspektrum CBD-oljan. Den enda skillnaden är att bredspektrum CBD-olja inte innehåller THC, vilket är fallet med fullspektrum CBD-olja.

Vilka är fördelarna med att använda fullspektrum CBD-olja?

I allmänhet har CBD-oljor en mängd fördelar. Det är inte konstigt att de legaliseras i Kanada, Mexiko, Jamaica och olika stater över hela USA.

CBD-oljor med fullspektrum har särskilt många fördelar.

Låt oss ta en närmare titt.

– Ger entourage-effekten

CBD-oljor med fullspektrum innehåller hundratals botaniska komponenter, som var och en har sin egen, specifika effekt på kroppen. När alla dessa föreningar interagerar förändras deras beteende, vilket skapar en entourage-effekt. Forskning, även om den är begränsad, har visat att på grund av entourage-effekten så fungerar CBD-oljor med fullspektrum bättre. De ger bland annat användaren en omfattande mängd fördelar.

– De innehåller terpener

CBD-oljor med fullspektrum innehåller terpener som är bra för aromaterapi. De ger en söt doft som är terapeutisk. De avger en lugnande och avslappnande effekt som hjälper till att öka individens mentala och allmänna välbefinnande.

Dessutom hjälper de med muskelavslappning, minskade stressnivåer och ökade energinivåer.

– Möjlig lindring av kronisk smärta

Kronisk smärta är ett tillstånd där kroppen lider av svår smärta till följd av trauma, såsom svåra skador efter olycksfall. I de flesta fall inträffar smärtan dagar eller till och med månader efter skadan. Med tanke på att kroppen led av skadorna under en längre period kan det vara svårt att hantera smärtan, vilket kan leda till att receptfria mediciner för smärtstillande är mindre effektiva. Dessutom kan långvarig användning ha negativa effekter på kroppens organ. Användningen av fullspektrum CBD-olja har dock visat sig vara ett lovande preparat i att lindra smärta.

Dessutom har fullspektrum CBD-olja till stor del används för dess antiinflammatoriska egenskaper hos personer som lider av artrit och ledvärk. Eftersom fullspektrum CBD-olja har antioxidanter, förstärker den de smärtlindrande och antiinflammatoriska effekterna.

Är det värt att spendera dina pengar och tid på fullspektrum CBD-olja?

Utifrån de fördelar som lyfts fram ovan är det tydligt att fullspektrum ger fler fördelar jämfört med andra CBD-oljor. Så länge som säkra interaktioner med oljan upprätthålls, så är den absolut värd att spendera tid och pengar på.

Kultur och nöje

Mads Mikkelsen i nya "Indiana Jones"

Mads Mikkelsen. Arkivbild.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Mads Mikkelsen är klar för en roll i "Indiana Jones 5", skriver Contactmusic. Därmed spelar han mot Harrison Ford som repriserar sin roll som den legendariske arkeologen Henry Jones. Det är dock inte närmare känt vilken roll Mikkelsen ska spela.

På grund av pandemin har inspelningen av "Indiana Jones 5" skjutits upp, men tanken är att den ska börja spelas in i sommar för att sedan gå upp på biograferna i juli 2022.

James Magold har tagit över regipinnen från Steven Spielberg, som nu istället enbart producerar filmen.

Inrikes

Ministrar: Banor för snabbtåg ska byggas

Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) presenterar infrastrukturpropositionen.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes
Inrikes Regeringen vill lägga 799 miljarder kronor på att underhålla och utveckla vägar och järnvägar åren 2022–2033.
Det ska också ge utrymme för att bygga deletapper i stambanor för snabbtåg.

Regeringens nya infrastrukturproposition har förhandlats fram mellan de två rödgröna regeringspartierna S och MP, samt C och L. Den nya ramen innebär en ökning med 21 procent, 176 miljarder mer jämfört med nuvarande plan för 2018-2029.

– Det är den största satsningen på infrastruktur i modern tid, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på en pressträff med miljö- och klimatminister Per Bolund (MP).

– Vi ska bygga världens första fossilfria välfärdsland, säger Bolund, och framhåller att utsläppen från transportsektorn måste ned kraftigt och att infrastruktursatsningarna är en viktig del i det.

Propositionen sätter de ekonomiska ramarna för underhåll och investeringar för väg och järnväg de kommande tolv åren.

Det finns tryck från många håll, inte minst kommuner och regioner, på mer pengar till infrastruktur.

Tycker olika

Av de 799 miljarder kronorna föreslås 437 gå till nyinvesteringar i till exempel nya stambanor för järnväg eller nya eller ombyggda vägar, tunnlar och broar.

Per Bolund säger att det ger utrymme för att "färdigställa" Norrbotniabanan. När den är komplett ska den täcka in sträckan mellan Umeå och Luleå. Men han säger samtidigt att det inte går att säga när den kan vara på plats.

Tomas Eneroth säger att pengar från EU, bland annat från återhämtningsfonden, kan snabba på just det bygget, andra järnvägsprojekt och investeringar i Göteborgs hamn.

– Jag bedömer att det finns goda förutsättningar att få finansiering från EU och på det sättet påskynda, och minska de offentliga kostnaderna för Norrbottniabanan.

Tankarna på att lånefinansiera nya stambanor för snabbtåg är borta. Utbyggnaden ska ske etapp för etapp inom budgeten för infrastruktur, enligt Eneroth.

Ja om stambanor

Både Eneroth och Bolund svarar ett rakt "Ja" på pressträffen om propositionen innebär att nya stambanor ska byggas mellan de tre storstäderna, trots att det är oklart när nya etapper kan påbörjas.

– Det är ganska rimligt att man tänker sig att börja planera för det som är fortsatta viktiga delar för att hela systemet ska komma på plats, säger Eneroth.

För närvarande projekteras sträckorna Järna-Linköping, Göteborg-Borås samt Hässleholm-Lund.

När riksdagen har klubbat de ekonomiska ramarna tar Trafikverket fram förslag för en nationell plan med konkreta projekt som ska prioriteras. Planen ska gälla från år 2022 och beslutas av regeringen.

Av de 799 miljarderna ska 197 miljarder gå till drift och underhåll av väg och 165 miljarder till drift och underhåll av järnväg.

Det är en ökning med 40 miljarder för järnväg och 33 miljarder för väg.

I förhandlingarna om propositionen har, enligt uppgift till TT, MP kämpat för pengar till järnväg och C och L för pengar till väg.

Den stora frågan blir nu hur långt höjningen av den ekonomiska ramen räcker och vad som ska prioriteras i den kommande nationella planen. Tomas Eneroth trycker hårt på att att kostnadskontrollen måste vara hård, höjningar av ramen får inte den effekt de borde om byggnotorna skenar som de har gjort hittills.

I januariavtalet mellan de fyra partierna står att nya stambanor ska färdigställas. Men hittills är bara tre delsträckor beslutade. De finns med i den nuvarande nationella planen och de beräknas kosta 71 miljarder kronor fram till 2029.

Kan dröja

Det helhetsförslag på nya stambanor som för några år sedan förhandlades fram av staten, kommuner och regioner i den så kallade Sverigeförhandlingen kostar enligt Trafikverkets senaste bedömning 295 miljarder kronor.

Men L:s ekonomisk politiske talesperson Mats Persson bedömer att Trafikverket kommer att vilja lyfta fram andra angelägna objekt runt om i Sverige.

– Det innebär att de nya etapperna av stambanor kommer att komma längre fram i tiden, sade Persson i tisdags.

Slits snabbare

Trafikverket har i sitt underlag till propositionen betonat vikten av att underhålla och förbättra det väg- och järnvägsnät som finns, i stället för att satsa på nya projekt. Trafikverket har också pekat på att den nuvarande ekonomiska ramen inte räcker för att upprätthålla dagens funktionalitet på vägar och järnvägar.

Peter Wallberg/TT

Lars Larsson/TT

Niklas Svahn/TT

FAKTA

Fakta: Pengar till infrastruktur

Den nuvarande ekonomiska ramen för 2018–2029 omfattar 622,5 miljarder i 2017 års priser.

I den nya infrastrukturpropositionen för 2022–2033 föreslås ramen vara 799 miljarder i 2021 års priser.

Därtill beräknas 77 miljarder tillkomma från ban- och trängselavgifter under 2022–2033. De kan också användas.

Därmed blir totalsumman 876 miljarder.

När propositionen har behandlats av riksdagen får Trafikverket regeringens uppdrag att ta fram förslag till en nationell plan. I den listas de objekt som ska prioriteras.

Regeringen tar beslut om den nationella planen nästa år.

Fakta: Regeringskansliet

Inrikes

V: Det är en stor besvikelse

Jens Holm (V), trafikutskottets ordförande. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Inrikes
Inrikes Satsningen på höghastighetståg saknar finansiering, vilket riskerar att pengar till vård och äldre trängs undan, enligt Vänsterpartiet.
Moderaterna framhåller att andra trafikprojekt har större samhällsnytta än snabbtåg.

– Det är en stor besvikelse att de inte har en färdig finansiering, utan de ska fortsätta finansiera höghastighetsbanorna på löpande räkning från budgeten, säger Vänsterpartiets Jens Holm.

– Då blir de inte klara i tid, då blir de klara 2045, 2050 någon gång.

Vänsterpartiets trafikpolitiska talesperson säger att de nya stambanorna hade behövt finansieras separat och via lån, utanför ramverket som ska räcka till underhåll och andra infrastrukturprojekt.

Nu kommer infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) varje år behöva gå till finansministern och be om pengar.

– Höghastighetståg ska inte konkurrera med viktiga anslag till äldreomsorg och sjukvården, och andra viktiga infrastruktursatsningar, säger Holm.

Moderaterna vill överhuvudtaget inte se nya höghastighetsbanor utan prioriterar annat. Partiets trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus säger att andra viktiga investeringar nu kommer att trängas undan. Enligt Sverigeförhandlingens alternativ kan höghastighetståg kosta uppemot 295 miljarder kronor.

– Politik handlar om att prioritera och önskelistan är väldigt lång. Det finns många projekt som har en högre samhällsekonomisk nytta än höghastighetstågen, och ändå väljer man att lägga så oerhört mycket pengar på just dem.

– Man pratar om att tåget är den klimatsmarta lösningen, men 2050 när de här höghastighetsbanorna är klara, då är det högst troligt att alla trafikslag är fossilfria och då blir klimatvinsterna begränsade, säger Stockhaus.

Även satsningarna på underhåll av järnväg och väg är otillräckliga. Det kommer inte gå att upprätthålla en bra kvalitet med de anslag som beskrivs, enligt Stockhaus.

Niklas Svahn/TT

Lars Larsson/TT

Peter Wallberg/TT

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL