Carmen spelades i högt tempo. Arkivbild

Dansant Carmen i högt tempo

Recension

Carmen

Opera av Georges Bizet med libretto av Henri Meilhac och Ludovic Halévy i översättning  av Ola Hörling.

Orkesterarrangemang: Daniel Fjellström och Håkan Andersson

Regi och koreografi: Ola Hörling

Kostym: Fredrika Lilius

Scenografi: Leif Persson

Producent: Åsa Jensen

Medverkande: Beatrice Orler, Ulric Björklund, Amelia Jakobsson, Mattias Nilsson, Helena  Magnusson, Siri Carbin Åhlund, Oscar Quiding med flera

Kapellmästare: Håkan  Andersson

Skånska Operan, premiär på Bäckaskogs slott 4 juli

För många är Carmen operornas opera och det är väl ingen överdrift att påstå att det är den opera som är känd av de flesta, ett verk som nått långt ut från salongerna med åtskilliga melodier som blivit musikaliskt allmängods.

Många operakompanier, från stora institutionsteatrar till mer eller  mindre ambitiösa amatörsällskap lockas också att ge sig på verket, ibland med resultat av lysande uppsättningar, ibland med rena magplask som följd. Den har  satts upp på en spansk tjurfäktningsarena med  en äkta tjurfäktning inbäddad i handlingen och på lastbilsflak med ett gäng glada trallgökar. Den har tolkats som ett inlägg för kvinnans jämställdhet och den har flyttats i tid och rum och förändrats på gränsen till vansinne. Man skulle  kunna ägna flera sidor åt att bara rabbla upp exempel.

Och nu sätter Skånska Operan med regissören och koreografen Ola Hörling upp Carmen med stark betoning  på dansen. Greppet är smått genialiskt och resultatet otroligt bra. Det blir en medryckande föreställning med mycket färg och så högt tempo att det nästan tar andan  ur en. Den extremt minimala scenografin, bara ett antal lådor, den än mer minimala rekvisitan och den enkla ljussättningen känns logisk, det bara förstärker livaktigheten  på arenascenen.

Ola Hörlings uppsättning ställer stora krav på de medverkande; det måste ha krävt mycket arbete att ställa samman en ensemble som klarar dessa krav och sedan trimma in den ställvis komplicerade koreografin tillsammans med gestaltningen och sången.

Regin har en ganska tydlig feministisk  infallsvinkel: det är kvinnorna som driver handlingen framåt, de är mångfacetterade, dådkraftiga och tillåter sig ta plats; männen är grobianer som  styrs av gonader och reptilhjärnor, ibland med det mest förödande resultat.

Ola Hörling skapat en något annorlunda Carmen för titelrollen: inte en mogen man-eater utan mer en modern ung kvinna, ungefär i tjugoårsåldern, rufsig i håret, impulsiv, fylld av  livslust och samtidigt en smula naiv. Beatrice Orler har en stor scenisk utstrålning, är smidig som en katt och har  en mycket bra röst som, om inte färdigutvecklad, visar löften om kommande stordåd. En Carmen för vår tid men också med klar hänvisning till gestalten i Prosper Mérimées roman.  Hon ställs emot Ulric Björklunds framställning  av Don José, en parodi på en man, en lufs fortfarande bunden vid mamma som reagerar som ett ilsket småbarn när han inte får  som han vill; sångligt är han mer än godkänd. Mellan dessa står Michaela, sjungen av Amelia Jakobsson. Kanske lite mer mogen än man är van att hon framställs och med mer dramatik i sopranen men mycket välgestaltad.

Och så Mattias Nilssons Escamillo: en skönsjungande fjant vars begåvning slutar strax  ovanför struphuvudet, säker i tron på  sin egen förträfflighet och på storheten i att kunna slakta  nötkreatur inför  publik. Machoidealet satt på plats; bättre kan det knappast göras.

Även de övriga solisterna  och ensemblesångarna svarar för mycket goda insatser i både sång, gestaltning och dans. Och den lilla orkestern sköter sin uppgift mycket även om man kanske hade önskat lite mer kraft i vissa passager. Men det är bara en randanmärkning.

Skåska Operan har satt upp Carmen tidigare. Då var resultatet över förväntan men  i år är det skyhögt mycket bättre. Det är sådant som kallas utveckling och det är ett adelsmärke för kompaniet och dess direktörer Åsa Jensen och Ola Hörling  under de många år de nu varit verksamma.

Nu ger sig Skånska Operan ut på turné med sin Carmen för att i augusti landa på Palladium i Malmö.

Carmen

Opera av Georges Bizet med libretto av Henri Meilhac och Ludovic Halévy i översättning  av Ola Hörling.

Orkesterarrangemang: Daniel Fjellström och Håkan Andersson

Regi och koreografi: Ola Hörling

Kostym: Fredrika Lilius

Scenografi: Leif Persson

Producent: Åsa Jensen

Medverkande: Beatrice Orler, Ulric Björklund, Amelia Jakobsson, Mattias Nilsson, Helena  Magnusson, Siri Carbin Åhlund, Oscar Quiding med flera

Kapellmästare: Håkan  Andersson

Skånska Operan, premiär på Bäckaskogs slott 4 juli