Carmen, som har premiär på Bäckaskogs slott på lördag, utspelar sig i Skånska Operans version i ett tangohus. De som ska sjunga (och dansa) de stora rollerna är Mattias Nilsson (Escamillo), Beatrice Orler (Carmen), Ulric Björklund (Don José) och Amelia Jakobsson (Mikaela). Foto: Pernilla Ekdahl

Carmen virvlar ut på slottsturné

Skånska Operan sätter på nytt tänderna i Bizets opera Carmen, som är ett drama med såväl action som svallande känslor, och i den här uppsättningen även mycket dans. Handlingen är förlagd till ett tangohus.
– Tango är en ny erfarenhet, men väldigt roligt, säger Beatrice Orler som gör titelrollen.

Här spelas Carmen i sommar:
Bäckaskog Slott, 4-5 samt 7 juli
Hovdala slott, 10-11 juli.
Krapperups Borg – Musikhallen, 14-15 juli samt 18-19 juli Borgeby Slott,
21-22 juli
Ystads teater, 25-26 juli
Copenhagen Operafestival, 28-29 juli
Festsalen, Ungdomens Hus, Malmö, 31 juli- 1 augusti
Kalmar slott, 4-5 augusti
Palladium, Malmö, 8-9 samt 11 augusti

Det här är andra gången Skånska Operan ger Carmen, en opera i fyra akter av franske Georges Bizet. Senast var 2006.
– Det är inte för inte en av världens mest spelade operor. Den har en historia som berör och känns trovärdig, säger Åsa Jensen, Skånska Operans producent.
För att inte tala om att musiken är älskad och välkänd.

För Beatrice Orler, utbildad vid Operahögskolan och med roller på Dalhalla och Dramaten bakom sig, är Carmen en riktig drömroll.
– Hon är en så komplett människa på många sätt. Så mycket av allt! Det känns utmanande, spännande och framför allt roligt att få göra den här rollen, säger hon.
Inför premiären har hon fått lektioner av en tangoinstruktör, men när hon frågade denne hur en viss koreografi skulle kunna kombineras med sång fick hon ett oväntat svar.
– Hon sade bara, ”det går inte”. Jo, det måste gå, sade jag och jo, det går faktiskt, säger Beatrice Orler.

Rollen som Escamillo, tjurfäktaren som faller för den vackra och oberäkneliga Carmen, sjungs av Mattias Nilsson.
– Escamillo är en superstjärna, partyprisse och kvinnokarl, som är van vid att få den han vill ha. Carmen faller inte direkt, vilket förstås gör att han vill ha henne ännu mer, säger han.
Don José, korpralen som arbetat sig upp från en enklare bakgrund och som också faller för den eldiga Carmen, görs av Ulric Björklund, som gjort flera stora roller på Folkoperan i Stockholm.

Hans tilltänkta, bondflickan Mikaela, sjungs av Amelia Jakobsson. Vanligtvis framställs Mikaela som en snäll tös som inte är något större hot mot Carmen, men i Skånska Operans tappning har hon fått en betydligt tuffare framtoning.
– Det är väldigt kul att få se styrkan i allt Mikaela gör – hon är en kvinna med minst lika mycket passion och lustar som Carmen, säger Amelia Jakobsson.
– Det blir en jättespännande konflikt, säger Beatrice Orler.

Skånska Operan har de senaste åren gärna flyttat sina uppsättningar i tid och rum men bortsett från tangon har man med Carmen valt att vara ganska trogen originalet.
Däremot har Daniel Fjellström och Håkan Andersson arrangerat om musiken, som framförs på violin, viola, cello, kontrabas och det i sammanhanget något oväntade instrumentet accordeon.
– Det blir en lite mer sensuell klang, säger Amelia Jakobsson.

Vad hoppas då Carmen själv att publiken ska ta med sig från föreställningen?
– Jag vill att de ska lämna den tagna och framför allt gripna, att de ska känna att det här med kärlek och vem man ska välja inte alltid är så enkelt. Och lite svettiga av tangomiljön, säger Beatrice Orler.

Här spelas Carmen i sommar:
Bäckaskog Slott, 4-5 samt 7 juli
Hovdala slott, 10-11 juli.
Krapperups Borg – Musikhallen, 14-15 juli samt 18-19 juli Borgeby Slott,
21-22 juli
Ystads teater, 25-26 juli
Copenhagen Operafestival, 28-29 juli
Festsalen, Ungdomens Hus, Malmö, 31 juli- 1 augusti
Kalmar slott, 4-5 augusti
Palladium, Malmö, 8-9 samt 11 augusti