Malmö

Räkan Ruts sagostig vid Ribersborg nu invigd

Sigge Löfgren assisterade Peder Hansson och Johanna Kandell vid avtäckningen av Räkan Rut. Foto: Lars Johansson
Malmö
Malmö I samband med Barnens dag vid havet invigdes Räkan Ruts sagostig vid Ribersborgsstranden.
PREMIUM

– Den blir tillgänglig för alla, året om, säger Peder Hansson från Sea-U Vattenverkstad.Sagostigen som finns vid handikappbadet är ett resultat av samarbete mellan Sea-U och fritidsförvaltningen, och finansieringen har klarats genom stöd från Malmö Förskönings- och Planteringsförening.I centrum står Räkan Rut, som i skulpturform nu pryder platsen, och stigen omfattar nio skyltar med djur från boken om Rut.– Skyltarna är placerade så att de nås av alla, liten eller stor, gående eller rullande, säger Peder Hansson.

Utöver vanlig text har skyltarna punktskrift och är även försedda med QR-koder för avlyssning av sagan via en smarttelefon.– På skyltarna finns också frågor och uppdrag som kan användas för att ge barnen ytterligare kunskap om havet, säger Peder Hansson.Barnens dag vid havet arrangerades nu för andra gången.– I fjor kom det ungefär 1 000 personer och nu verkar det bli fler i det fina vädret, säger Johanna Kandell, enhetschef på fritidsförvaltningen.På programmet stod även musik med Havsbandet samt en rad aktiviteter.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Knivskadad tog sig till akuten

Malmö
MALMÖ

Vid 21-tiden på söndagskvällen larmade personalen på akuten i Malmö om att en man kommit in skadad, med stick- eller skärskador.

Polisen skickade en patrull till sjukhuset för att höra mannen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Malmö fick Skånes första paketboxar

en stor låda utanför ett flerfamiljshus. Den är blå och grå.
Foto: Lars Sjögren
Malmö
Malmö I veckan sattes Malmös första paketboxar upp. Nyfikenheten bland närboende var stor.
– Någon timme efter att vi satt upp dem brukar vi märka det i våra system, säger Post Nords Viktor Rosenqvist.

I februari gick Post Nord ut med ett pressmeddelande om att de ska sätta upp 500 paketboxar i Stockholm, Göteborg och Malmö. I veckan hände det de facto i Malmö. Tolv paketboxar sattes upp på olika platser i Malmö.

På Sergels väg var nyfikenheten stor. Många närboende gick ut för att inspektera vad som hamnat på deras tomt. Information finns att läsa på paketboxarna. Vill man ha sitt paket levererat hit istället för till ett ombud så kan man nu få det.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Redaktionen tipsar

E6 stänger – så ska du köra

Foto: Johan Nilsson/TT
Malmö
Lund
Kävlinge
Skåne De långa köerna uteblev när E6 stängdes under torsdagen. Måndagen blir den första dagen med ordinarie arbetsvecka medan arbetet pågår.

– Vi vet att det kommer vara mycket trafik ute och ta längre tid att ta sig fram, säger Göran Holmberg verksamhets ansvarig på Trafikverket.

För att underlätta för trafikanter jobbar Trafikverket i nära samarbete med polis som kommer ha extra personal ute på vägarna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Åttaåring hittad igen

Malmö
MALMÖ Polisen sökte under söndagseftermiddagen efter en åttaårig pojke som försvunnit. Under kvällen anträffades han igen.

När polisen gick ut med informationen om att man letade efter den åttaåriga pojken hade han varit försvunnen i drygt en timme. Polis och anhöriga letade tillsammans, och man gick ut med ett signalement på hur pojken var klädd och uppmanade alla som sett honom att ringa 112.

Strax efter klockan 19, när pojken varit borta i drygt två timmar, meddelade polisen att han påträffats, och att han efter omständigheterna mådde bra. Samtidigt tackade man allmänheten för inkomna tips.

Malmö

Påkörd bakifrån av skåpbil

Malmö
MALMÖ

Strax efter klockan 16 på söndagen larmades räddningstjänst, ambulans och polis till en trafikolycka på Inre ringvägen, i höjd med trafikplats Lindeborg.

– Det handlar om en personbil och någon form av skåpbil som varit inblandade i en bakifrånkollision. Det ska vara personbilen som blivit påkörd, säger Ola Nilsson, teamledare på SOS alarm.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Malmö

Fullbokat men inte fullt på Moderna

Ingen trängsel på Moderna Museet. Matilda Råbrant och Emma Wahlstedt tyckte Zvi Goldstein var intressant.
Foto: Lena Breitner
Malmö
Malmö Helgens premiär på Moderna museet var efterlängtad. Trots att det var fullbokat var det glest i salarna. Många använder inte gratisbiljetterna. Två franska turister fick vända i dörren.

Efter en lång stängning öppnade Moderna museet i helgen. Många kände sig manade att skaffa biljetter.

Tjugo personer i halvtimmen släpps in för att klara Folkhälsomyndighetens restriktioner. Alla måste förboka sina biljetter, som är gratis.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Rakip har fått konkurrens på MFF-mittfältet

Fotbollsspelare
Foto: Andreas Hillergren/TT
Malmö
Sport
Fotboll Malmö FF har skiftat rejält i startelvan de senaste matcherna. Och hemma mot Kalmar FF kan det bli nya ändringar på måndagen.

MFF-tränaren Jon Dahl Tomasson är som vanligt hemlighetsfull när det gäller truppen efter den sista, matchförberedande träningen.

– Vi har ett tajt schema just nu och då tycker jag det är viktigt att använda hela truppen så alla får chansen. Och jag tycker att alla har varit väl förberedda och haft rätt inställning när de gått in och spelat, säger JDT.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Försvunna kvinnan saknas fortfarande

Foto: Erik Simander/TT
Malmö
Malmö Den kvinna som natten till torsdagen lämnade sin bostad på Lindeborg i Malmö och som sedan dess varit försvunnen saknades fortfarande på söndagen.

Polisen gick ut och efterlyste personer som sett den 58-åriga kvinnan vid kvart i åtta-tiden på torsdagskvällen. Då hade hon inte synts till eller hörts av sedan natten innan. Man beskrev henne som 155-160 centimeter lång med mörkblont hår och blå ögon och vid försvinnande eventuellt klädd i grå kofta. Man skrev också att hon den senaste tiden varit nedstämd och kan uppfattas som förvirrad eller glömsk.

Under torsdagen sökte man i närområdet och vid så kallade hot spots och tog även till helikopter i sökandet. På fredagen kopplades även Missing People in i sökandet och i under fredagskvällen letade man i de områden där polisen inte sökte. Både polisen och Missing People fortsatte sitt sökande under lördagen utan framgång.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL