Mattias Sammekull. Medlaren

Förvrängningar som ger mersmak

Konst i Skåne

KONST
Mattias Sammekull
Galleri Final
Till och med 31 maj

Galleri Final i Malmö har flyttat. Efter 18 år i små lokaler på Helmfeltsgatan nära Konsthallen och Triangeln har galleriet nu dragit in i stora, ljusa lokaler nästan granne med Kungsgatans fridfulla alléer och bara ett stenkast från Värnhemstorget – en så länge en vit fläck på Malmös kulturkarta. Men det rör på sig i området med konstnärsateljéer, nya restauranger och nya gallerier.
För några år sedan tycktes kvarteren runt Möllevångstorget ha stora möjligheter att ta över Gamla Västers tvinande roll som nav för galleriutställningar men projektet kom av sig. Galleridöden slog till och kvar finns i princip bara fotogalleriet Format och Signal, som i nästa vecka flyttar in i nya lokaler på Monbijougatan. Nya initiativ i nya miljöer tycks ligga helt rätt i tiden.

Först ut i Finals nya lokaler är Mattias Sammekull, som med ateljé i Ödåkra nu gör sin Malmödebut. De målningar han visar skulle kunna vara porträtt men inte är det. Gestalterna i Sammekulls värld har en närmast utomjordisk, surreell framtoning. De är utan kön, utan ålder, märkligt okroppsliga med obefintliga axlar. De förefaller mig snarast vara en slags ”porträtt” av mollstämda sinnesstämningar, känslor och minnen. De berättar om något förborgat, om något man vill bli delaktig i men tystnaden lägrar sig runt dem som ett skyddande skal.
Trots att Sammekull fick sitt internationella genombrott på Kitschbiennalen i München 2009 och sitt svenska på Liljevalchs Vårsalong följande år, är han fortfarande något av en ”doldis” på den svenska (skånska) konstscenen. Kanske för att han inte målar som ”alla andra” och bara låter penseln fara utan för att han har sina konstnärliga ideal dels i den akademiska 1500-och 1600-talskonsten (vars speciella tekniker han behärskar till fulländning), dels – och framför allt – i norrmannen Odd Nerdrums bisarra konst där akademisk tradition och surreella iscensättningar smälter samman till något unikt i nordisk nutidskonst.
Eller nästan unikt. Med bibehållen integritet, men med Nerdrum som entusiastisk supporter är också Sammekull på väg att träda in samma icke-verkliga universum, fyllt av ekon från den konst som en gång skapades av Rembrandt och det nederländska 1600-talets stora mästare.

Det är Nerdrum som valt att kalla den konst som han och bland andra Mattias Sammekull skapar för ”kitsch” – som ju egentligen står för det ytliga och banala. Att försöka pressa in Sammekull i ett ”kitsch-fack” är emellertid omöjligt. Själv beskriver han sin konst som ”distorsions” – förvrängningar. Förvrängningar av verkligheten och dess sanningar, av minnen, erfarenheter, upplevelser.
Vilka? Inga svar ges. Målningarna slår vakt om sina hemligheter och fortsätter att trigga nyfikenheten.
Mer Sammekull, tack!

KONST
Mattias Sammekull
Galleri Final
Till och med 31 maj