Annons

Annons

Annons

Annons

Brutal tydlighet hos Malmö Dockteater

recension Jan A Johansson har sett Funktionell dumhet med Malmö dockteater.

Dockan Robert är på besök hos arbetsförmedlingen. Foto: Marcus och Mattias Thernström Florin

Annons

Dockteatern har inga djupa traditioner i Sverige. Det rör sig främst om sagoteater och dockteater för barn, i vissa fall dock spännande och nyskapande. Men en tradition av intellektuell dockteater för vuxna saknas med få undantag hos oss, till skillnad från till skillnadf Tjeckien. Dockteatern är och har förblivit en angelägenhet för barnpublik.I Malmö saknar dockteatern nästan helt traditioner medan vi på flera håll i Skåne, i Hög och Osby, har väletablerade dockteatergrupper, riktade till barn. Desto mer spännande är det då när gruppen Malmö Dockteater nu slår upp portarna i en ruffig källarlokal i Sofielund, där man ser ut att dela utrymme med en cykelverkstad.Det är regissören Erik Holmström som flyttat från TUR-teatern i Stockholm till Malmö och utan tidigare erfarenhet i bagaget nu ger sig på något så unikt som ”dokumentär” dockteater. Föreställningen Funktionell dumhet bygger på Lundasociologen Roland Paulsens uppmärksammade studie om sociokultur och arbetsklimat inom en av våra största myndigheter, Arbetsförmedlingen, med titeln Vi bara lyder – en berättelse om arbetsförmedlingen.Paulsens studie ställer ett antal närgångna frågeställningar, som t ex den hur myndigheten kan sysselsätta allt fler tjänstemän – för närvarande cirka 13 000 – med arbetsuppgiften att förmedla de 40 000 lediga platser vi har i landet till de 400 000 arbetssökande som finns i rullorna. Det är naturligtvis en ekvation som aldrig kan gå ihop och i alla miljöer där de anställda upplever en ökande känsla av meningslöshet i vardagen så uppstår egenartade vanor och strukturer.I Funktionell dumhet spelas Roland Paulsen själv, ett antal handläggare och ett par chefer av dockfigurer som genomgående är hållna i gråsvart-vit färgskala och utförda i papier-maché samt kartong. De förs på scenen av helt synliga dockförare medan rösterna kommer från skådespelare vid sidan av scenen. Det är en estetik som är helt trendig i dag inom konstvärlden, där konstnärsduon Maja Qvarnström och Erik Lagerwall från Malmö på senare tid vunnit uppmärksamhet med sina fullskalemiljöer i kartong och papier-maché, senast på vårsalongen på Charlottenborg i Köpenhamn.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs dina lokala nyheter för 8 kr/vecka i 8 veckor - du betalar 32 kr/månad. Därefter tillsvidare 119 kr/månad.

Ingen bindningstid. Säg upp när du vill.

Visa vad som ingår i Digital

Det här ingår i Digitalpaketet

  • Alla lokala nyheter på vår sajt och nyhetsapp.
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.

Annons

Annons

Till toppen av sidan