Kristina Hård. Foto: Gunilla Wedding

”Troll är så intressanta som individer”

Fantasyromanen Kleptomania kom ut i våras och är Lundaförfattaren Kristina Hårds tredje roman och också den som blivit hennes genombrott. Orsaken till det har hon en helt självklar förklaring till.
– Det är trollen naturligtvis, att den handlar om troll.

Kristina Hård är född i Helsingborg och sedan många år bosatt med familjen i Lund. När vi träffas på ett litet kafé mitt emot Stadsbiblioteket för att prata om Kleptomania och författandet berättar hon att trots att hon alltid har läst mycket så är skrivandet något som kom in ganska sent i hennes liv.
– Jag har arbetat inom IT, säger hon, och sedan har jag alltid uttryckt annat genom bild, form och datorgrafik. En dag tänkte jag bara att jag ska försöka skriva och upptäckte snabbt hur kul det var och att jag kunde ersätta bild och konst med detta. Att skriva är på sätt och vis som att måla med olika ordlager.
Kristina Hård sökte in till Lunds författarskola och där skrev hon debutromanen Alba som kom ut på Kabusa förlag 2009. Alba är en sience fiction-roman som utspelas i en nära framtid där människorna har tagit steget ut i solsystemet. Att debuten blev en sf-roman förklarar Kristina Hård med att hon själv, inspirerad av sin storebor, alltid har läst mycket inom genren.
Samtidigt som Alba kom ut hade hon sin roman nummer två klar. Himalayabreven kom ut 2010 och är till skillnad från Alba inte alls någon genreroman. – Alba var smal sf-bok så man kan knappt säga att jag var en etablerad författare när Himalaybreven kom, säger Kristina Hård. Samtidigt ledde den till att jag ändå bestämde mig för att i fortsättningen hålla mig till fantastik (samlingsnamn för sf, skräck och romance, reds. anm.). Inom den genren har man så mycket bättre läsarkontakt. Läsarna är engagerade och kritiserar på ett bra sätt. Och så gillar jag möjligheterna som sf och fantasy ger och det är kul att skriva och att utforska genren.
Och det är här som de där trollen kommer in. De är nämligen utgångspunkten och startpunkten för årets Kristina Hård-bok – Kleptomania som kom ut på Styxx förlag i våras.
– Jag visste att jag ville skriva om troll och så funderade jag på hur jag skulle kunna få in det i en historia, berättar hon. Frågan var om jag skulle göra det historiskt eller flytta vår tid? Mest intressant blev det att vrida lite på nutiden och verkligheten och skildrar ett parallellt Sverige som är lite annorlunda och kanske lite framåt i tiden. Resultatet blev en modern folktroskräck som vänder sig till vuxna.
Kleptomania utspelar sig inte på en bestämd geografisk plats i Sverige men Kristina Hård beskriver miljön som någonstans uppåt i Sverige. Det är ett glebefolkat landskap med mycket och tät granskog med äldre träd. Boken inleds med en stor tågkrasch. Med affärsmannen Linus Kaiser i spetsen försöker de få överlevande passagerarna sedan att ta sig tillbaka till civilisationen men ute i skogen väntar något elakt och hungrigt på dem. Precis som med allt annat hon skriver är grunden i Kleptomania en idé som Kristina Hård burit med sig länge.
– Som barn läste jag en trollsagan om en bortbyting och då föddes idén om en motsatt historia, om ett troll som växer upp bland människor, berättar hon. Jag har använt den här historien tidigare i bildkonst men det var först nu som jag hittade rätt form. För mig var det viktigt att komma åt folktron och det människor berättar om möten med troll. Inte de traditionella bilderna.
– Och så är troll så intressanta som individer, lägger hon till. De kan vara schysta eller elaka efter behov och är på något sätt motsatsen till oss. De är spegelbilden som inte är så trevlig och det hos människorna vi inte riktigt vill stå för.
Trollen och de faktum att så många har sina egna trollhistorier och en relation till troll ser Kristina Hård som förklaringen till att Kleptomania har fått ett helt annat genomslag än hennes tidigare böcker. Det har också lett till att hon i november skrev kontrakt med den littererar agenturen Storytellers, som bland annat jobbar med Alexander och Alexandra Ahndoril och deras pseudonym Lars Kepler, och nu ska försöka lansera även Kleptomania utanför Sverige.
– Det är helt nytt och en helt ny sida av författarskapet, säger Kristina Hård. Det var de som tog kontakt och det är verkligen jätteroligt. Alla agenter jobbar med provöversättningar och vi är precis i inledningsstadiet där. Kleptomania är första delen i en trilogi där del två kommer ut under nästa år. Att det skulle bli just tre böcker var inget som Kristina Hård själv planerat från början. Hon läste det på nätet efter att Kleptomania kommit ut att det fanns en förväntan om en trilogi och då bestämde hon att det fick bli så. – Att det skulle bli mer än en del visste jag ändå från början. Jag hade en så bra cliffhanger.
Samtidigt som Kristina Hård skriver vidare på Kleptomania-serien arbetar hon också parallellt med en idé till en helt annan sience fiction-serie.
– Det är väldigt skönt att ha något vid sidan om som det inte är tidspress på, säger hon. Och så har jag alltid något att fortsätta med när ett projekt är avslutat.
För fortsätta skriva det vill hon och naturligtvis hoppas hon att Kelptomania blir översatt och når ut till ännu fler läsare. Samtidigt är ändå den största tillfredsställelsen med att skriva själva hantverket menar hon.
– För mig är det verkligen ett hantverk, jag har en text som jag får mejsla, ge form, och lägga till och ta bort från.