Sjöbo

80-åring döms till fängelse för våldtäkt

Sjöbo
Sjöbo 80-åringen är en avlägsen släkting till familjen och har umgåtts mycket med pojken de senaste åren.
PREMIUM

80-åringen är en avlägsen släkting till familjen och har umgåtts mycket med pojken de senaste åren. Pojkens syster anmälde övergreppen till socialtjänsten som sedan polisanmälde händelserna. Våldtäkten och de sexuella övergreppen har skett i pojkens föräldrahem och pågått under ett drygt år. Pojkens mamma vittnade i rättegången i Ystads tingsrätt i maj

80-åringen våldtog pojken och har sedan fortsatt att förgripa sig på pojken sexuellt genom att röra vid hans underliv vid ett flertal tillfällen. Mannen är dement och har haft svårt att förstå och besvara frågor under rättegången. Han döms till fängelse i sex månader för våldtäkt mot barn, sexuellt övergrepp mot barn och sexuellt ofredande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

Pandemin ledde fram till ny retrobutik

Linette Olsson putsar på sin gula klenod medan Esa Korpi avundsjukt ser på.
Foto: Jeanette Thelander
Sjöbo
Sjöbo När pandemin satte stopp för mässorna bestämde sig Linette Olsson och Esa Korpi för att starta en retrobutik i stället. Den har redan blivit ett uppskattat inslag i Sjöbos affärsliv.

– Som företag gäller det att hitta nya lösningar och vi har blivit väl bemötta här i Sjöbo, säger Linette Olsson som driver Returkedjan Sjöbo tillsammans med sambon Esa Korpi.

Tidigare har man visserligen haft butik i först Löberöd och sedan Ystad, men lokalen i Ystad var för liten och för dyr när paret ville satsa mer på just butiksdelen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

Vänsterpartiet vill satsa på konstgräsplan

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Sjöbo
Sjöbo Konstgräsplanen behöver renoveras och utökas. Det menar Vänsterpartiet som nu skrivit en motion till fullmäktige.

I skrivelsen hänvisar partiet till två föreningar som hört av sig och vill vara delaktiga i processen.

Sjöbo IF vill att det görs en utredning gällande idrottsplatsens placering i framtiden. Föreningen vill samla alla planer och bygga en ny IP i Gumparp. En åtgärd som, enligt dem, skulle frigör stora markområde i Sjöbo centrum.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

Bokpåsar ska ge bättre ordförråd

Susanne Thelander, Fredrika Tuvesson, Ida Kronholm och Haydée Feldborg Nielsen lastar av bokpåsar från en vit bil.
Foto: Linnea Nybogård
Sjöbo
Sjöbo Nu får de yngsta barnen med sig ett bokpaket hem. Sjöbo bibliotek och Barnavårdscentralen Sjöbo jobbar tillsammans i ett projekt för att öka ungas läslust och stötta språkutvecklingen.

Genom det nationella projektet Bokstart ska intresset för läsning öka hos de absolut yngsta. När barnet är på tiomånaderskontrollen i Sjöbo kommer föräldrarna att få med sig en påse böcker hem.

– Det handlar om att man vill få till den mysiga stunden mellan barnet och den anhörige, säger barn- och ungdomsbibliotekarie Carola Falk.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

Öppet som vanligt på loppis

Kvinna med korg på armen framför Sjöbo IF:s loppisbutik
Foto: Jeanette Thelander
Sjöbo
Sjöbo Sjöbo IF:s populära loppisbutik har från och med lördag öppet som vanligt igen. Enda skillnaden mot förut är att max tio personer släpps in samtidigt.

– Det handlar bara om två timmar åt gången, så vi turas om att hålla räkningen utanför, säger Jonas Lundin, styrelseledamot i föreningen.

Innan pandemin slog till höll Sjöbo IF öppet i sin loppisbutik varje lördag. Efter att ha hållit stängt en period har butiken varit öppen vid ett par tillfällen, senast var på långfredagen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

Lantbrukare i Sjöbo följer inte djurskyddslagen

Korna på bilden har ingen koppling till lantbrukaren i artikeln.
Foto: Arkivbild
Sjöbo
Sjöbo En lantbrukare i Sjöbo kommun följer inte djurskyddslagen. Det menar Länsstyrelsen i Skåne som kräver att han åtgärdar problemen snarast, men senast i november 2021.

Förra våren genomförde Länsstyrelsen i Skåne en rutinkontroll hos en lantbrukare i Sjöbo kommun.

Kontrollen visade att hans nötkreatur gått ute hela vintern utan tillgång till ligghall eller annat liggutrymme. Han hade heller inte grupperat ungdjuren vilket kunde öka risken för tjuvbetäckningar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Sjöbo

Lions familjedag ställs in

Hasse Andersson och Monika Forsberg uppträder.
Foto: Arkivbild
Sjöbo
Sjöbo

På grund av rådande pandemi tvingas Lions Club Sjöbo ställa in familjedagen. Ett evenemang som föreningen också var tvungen att ställa in under fjolåret. Familjedagen skulle egentligen vara den 25 april.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

Kronprinsessan ska ha möte med kommunalrådet

Kronprinsessan Victoria och prins Daniel.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Sjöbo
Sjöbo Hur har coronapandemin påverkat Sjöbo kommun? Det vill kronprinsessan Victoria och prins Daniel ta del av.
Och kommunalrådet Magnus Weberg (M) har sagt ja till hovets mötesförfrågan.

– Vi har bokat in ett möte i början på maj. Även om de kanske inte kan hjälpa till så mycket men det visar det att kronprinsessan och kronprinsen är engagerade, säger Magnus Weberg.

Hovet har skickat ut inbjudningar till flera av landets kommuner där de skriver att kronprinsessparet intresserade av att höra hur coronasituationen varit i olika kommuner sedan ett år tillbaka.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

Sjöbo marknad ställs in

Sjöbo marknad för ett par år sedan.
Foto: Arkivbild
Sjöbo
Sjöbo Redan för två veckor sedan flaggade kommunens fritidschef för att marknaden troligtvis inte skulle bli av. Nu är det helt klart att Sjöbo marknad ställs in även i år.

Fjolårets marknad ställdes in till följd av pandemin. I år hoppades man kunna genomföra marknaden och planerade länge för att den skulle bli av.

– Då fattade vi beslut om att ställa in veckan innan midsommar, cirka en månad innan. I år har jag förhoppningsvis ett beslut mycket tidigare, sa kommunens fritidschef Håkan Andersson till Skånskan för två veckor sedan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL