Sofie Lindberg och Allan Svensson som Nicodemus och Jane. De båda gör ytterligare sex roller i Mysteriet Myrna Vep. Foto: Claes Hall

Skräckkomedi på Nöjesteatern

Vita hästen på samma scen har blivit en stor publiksuccé och i helgen som gick hade Djungelboken Kids premiär. Nyligen satte man in extraföreställningar av Vita hästen och det finns planer på att ytterligare förlänga spelperioden om det går att få ihop de medverkandes scheman. Bland annat är Claes Malmberg som spelar överkyparen Leopold en upptagen man.
– Eftersom han inte kan spela varje helg fanns tillfället att sätta upp Mysteriet Myrna Vep, säger Anders Aldgård. Man vågar bara göra det när man spelar annat också. Det är ju ingen som vet vad detta är!

Själv upptäckte Aldgård skräckkomedin i Oslo, där han hörde talas om den när han satte upp The Producers.
– Andra gången jag regisserade i Oslo gick pjäsen där och jag blev ditbjuden. Jag gick mest för att vara artig, men redan i pausen gick jag ut och googlade pjäsen och så fort jag kunde skaffade jag rättigheterna till den. Den har en hög mysighetsfaktor, säger Anders Aldgård.

Mysteriet Myrna Vep utspelar sig på Mandacrest Estate, där egyptologen lord Edgar och hans andra hustru Lady Enid för en inte alltför lugn tillvaro. Husan Jane och stalldrängen Nicodemus far också runt på godset, liksom första hustrun, lady Myrna Vep, en egyptisk prinsessa, en främling, en mumie och en egyptisk souvenirförsäljare. Sofie Lindberg och Allan Svensson spelar fyra roller var och har var och en över 20 klädbyten. Vissa går på fem sekunder.
– Man kan säga att pjäsen egentligen spelas av tre personer. Den tredje är påklädaren, för utan henne fungerar det inte alls. Hon får jobba hårt, säger Anders Aldgård.

The Mystery of Irma Vep heter pjäsen på engelska. Den är skriven av Charles Ludlam och är i någon mån baserad på Alfred Hitchcocks film Rebecca. Premiären ägde rum 1984 och några år senare var pjäsen den mest producerade i USA. I Skåne har Månteatern satt upp den för cirka tio år sedan, men Mysteriet Myrna Vep är ändå relativt okänd här.
– Det var den i Oslo också när man först satte upp den där. Man fick bära in publiken de första föreställningarna, med sedan spelades den 216 gånger. Vi hoppas göra 10-15 föreställningar i första skedet. Men ingen vet hur det kommer att gå, det här är en pjäs som man bara måste börja spela.

Mysteriet Myrna Vep har blivit en kultpjäs i gaykretsar ute i Europa, eftersom det oftast är två killar som gör rollerna.
– Men jag tycker det passar utmärkt med en kvinnlig och en manlig skådespelare, som båda gör kvinno- och mansroller. Det intressanta är att pjäsen inte är en flåshurtig fars, utan en komedi i lugnare tempo som kräver bra skådespelare. Det gör att den är rolig att jobba med, säger Anders Aldgård.