Christine Glansberg i strålkastarljuset när musikallinjen på Eslövs folkhögskola sätter upp "Dåliga mänskor". Född i Uddevalla har hon fått jobba ordentligt med Malmöitiskan inför sin roll. Foto: helena Svensson

”Dåliga mänskor” på scen

De svarta draperierna är fördragna och hela scenen är mörk.
I ljuset från en ensam spotlight står Åsa Björk från Höör.
När musikallinjen repeterar en av slutscenerna i ”Dåliga mänskor” har hon hittat sin malmöitiska. Andra har haft en längre väg att gå.
– Eleverna här kommer ju från halva Sverige så en stor utmaning har ju varit att lära sig skånska, säger dramalärare Eila Swerkström.

Det är hon som har valt att sätta upp just ”Dåliga mänskor”.
– Jag såg den massor av gånger när den spelades på Malmö Opera under 1999-2000 och jag älskar den. Därför blev jag jätteglad när vi fick Mary Anderssons och Mikael Wiehes tillstånd att sätta upp den, säger hon.
Musikalen utspelar sig i 40-talets Malmö och är en sann skildring av Mary Anderssons uppväxt med ransonering, mörkläggning, hårda villkor och fabriksarbetare som ansågs som just dåliga människor.

För att verkligen kunna sätta sig in i sina roller har musikallinjen haft både Mary Andersson själv och Nina Pressing, som spelade en av huvudrollerna i Malmö Operas uppsättning, som gästlärare.
De elva musikaleleverna, och en inlånad rockelev, har sedan sjungit, dansat och repeterat under hela våren.
Idag, onsdag, är det premiär.

Till helgen spelas sedan föreställningen för allmänheten vid fyra tillfällen.
– Vi hoppas att Eslövsborna, och andra, ska hitta hit till folkhögskolan nu när vi fått så fint i aulan med läktarplats och en ny scen, säger Eila Swerkström.
– Dessutom har vi ju en fantastisk föreställning att bjuda på, avslutar hon.

Dagens fråga

Är du ledig under sportlovet?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev