Lady Gaga en av sina många spektakulära kreationer. Foto: Emil Malmborg/Bildbyrån

Gaga – minut för minut

Fredagen den 19 november 2010 stod Lady Gaga på Malmö Arenas scen.
Skånskan var på plats och liverapporterade från konserten.

17:50
Framme och biljetten uthämtad. Jag står i en sinnessjukt lång kö i råkylan och väntar på att insläppet ska börja. Jag tycker lite synd om dem som väntat hela natten i den här temperaturen. ‘
Känner mig väldigt laddad och upplagd för en fet show. Har varit närmast lite fnittrig hela dagen. Det känns som att det kommer att bli grymt.
18:50
Seriöst mysko uppvärmning innan förbandet. En tjej står och gör Rockyinfluerad gympa till Survivors ”Eye of the tiger”.
Jag undrar om jag någonsin varit på en konsert med så stor kvinnlig dominans. 90/10 lätt.

18:55
Fortfarande mysko. Nu dansar tjejen med en tomahawk i handen till Iron Maidens ”Run to the hills.
Konstigt, men kul med något att titta på innan det börjar på riktigt.
Förbandet, Semi precious weapons, verkar förresten lovande efter vad jag sett på youtube med dem. En blandning mellan garage- och glamrock.
18:59
En gammal Strauss-vals glider över i thrash metal med riff lånat från Grieg. Det headbangas på scenen.

19:30
Semi Precious Weapons är igång och jag har hamnat i en tidstunnel. Om 80-talets sleazerockare från Los Angeles hade dykt upp i 70-talet på Manhattans Lower East Side hade det låtit och sett ut ungefär så här. Mötley Crues första platta möter New York Dolls. I love it.
20:00
Semi precious weapons kanske inte har det starkaste låtmaterialet i världen men de väger upp det med attityd och jävlaranamma.
De gör det mesta av sin halvtimma utan att någonsin glömma vad deras jobb är: att värma upp publiken för kvällens huvudperson och det gör de med den äran.

Pluspoäng på att ha en låt som heter ”I can’t pay my rent but I’m fucking gorgeous”. Det blir inte mer sleaze än så.

Nu har draperiet åkt ned och det händer saker därbakom. 20:20 smäller det.

20:20
Nu jäklars. Gaga projiceras i svartvitt på en välvd duk framför scenen. Så ser vi henne henne skymta igenom när ljuset växlar. Så snyggt. ”Dance in the dark”. Och dold i mörkret är hon ännu.
20:30
Ridån är nere och blottar en urban mardrömsscen. Gaga i lila hotpants och dito skinnjacka med världens största axelvaddar. Håret är illgult. Hon öppnar huven på bilvraket på scenen och blottar en orgel. Scenen fylls av dansare. ”Just dance”.
20:36
”Beautiful, dirty, rich”.  Det är discoparty i arenan.

20:38
Lady Gaga går ut på dansgolvet mitt i publiken och håller tal.
”The monster ball will set you free”.
”… Find the inner sense of fame. Just follow the glitter way.”
20:40
Gaga i röd sci-fi-inspirerad cape vid fantasiinstrument kör ”The Fame”.
20:44
Gaga sjunker ned i ett rökfyllt hål på scenen. Det blir svart. ridå. Ny projektion. Bilder på blodig Gaga och Gaga som får tatuering.

20:46
Ridå upp.Det står en tunnelbanevagn på scenen och vi hör tillhörande ljudeffekter.
”Lovegame”. Gaga i vit genomskinlig latexklänning.  På huvudet har hon något slags nunnedok som dock åker av.
20:52
Hela arenan står upp. Det är grymt tryck nere på golvet.
Lady Gaga håller tal igen. Hon vill att vi befriar oss själva från omvärldens krav och åsikter.
”Kom ihåg att du är en jävla superstjärna och du föddes sådan.”
”Jag känner mig precis som ni. Det spelar ingen roll om någon ger en scen eller ett skivkontrakt. Jag är precis som ni.”

20:55
”Boys boys boys”. Tillägnad gay pride.
21.00
Scenen töms. Plötsligt manifesterar hon sig genom en lucka i golvet i fotsid svart latexrock och stora svarta solglasögon. hon fortsätter med liften en bit upp i luften och kör ”Money honey”.

När den är klar går hon fram längst ut på scentungan och läser upp uppkastade meddelanden. Hon fortsätter prata om sin nya platta.

”Telephone” Rocken åker av. Under den har hon den svarta och nitförsedda latex-bikini som ni säker sett på bild under de senaste dagarna, bland annat på den här sajten.
Det är armarna i vädret på Gagas kommando.

21:10
Keps på. Hon sätter sig bakom flygeln. ”Hej Sverige”, säger hon på svenska innan hon drar igång ”Speechless”. Locket på flygeln börjar brinna. Effektfullt. Och damn, vad tjejen kan sjunga.
Elden som först var över hela locket samlas till en eldpelare i dess mitt.

Hon väver in ett ”…to all my swedish fans” och får ett jubel och allsång till tack. Hon pratar om att en person som sjunger – det kan vara vackert – men en grupp av människor som sjunger tillsammans – det är alltid vackert.

Konsertens höjdpunkt så här långt. Magnifikt.

Så spricker rösten upp. ”At least you know I’m doing it live” kommenterar hon sin tabbe.

21:18
Hon pratar om kvinnor om kvinnors största hinder i musikvärlden: låga förväntningar.
21:20
Ny låt från kommande plattan. ”You & I”. En fin kraftfull rock n roll-ballad
21:25
I ”You & I”:s orgiastiska klimax spelar hon både flygel med sina högklackade knähöga stövlar och ”hjälper” gitarristen med hans jobb med samma persedel.
Den där låten låter som något Guns n’ Roses gärna haft med på Use your Illusion.

21:28
Längst ut på scentungan sänker sig två staplade cylindrar med mystiska projektioner ned över Gaga & co. Det verkar vara discodags igen efter flygelutflykten.
21:30
Cylindrarna höjs och gaga är omsvidad till något slags korsning mellan frihetsgudinna och isdrottning. ”So happy I could die”.
21:33
En lift lyfter Gaga upp mot taket till ett samfällt ahhhh från publiken.

Jag börjar förstå den stora ansamlingen långtradare utanför…
Medan vi hade ögonen på Gagas luftfärd längst ut på scentungan har scenen bytt skepnad igen. Nu är det en mörk sagoversion av Central Park.
21:36
Gaga tillbaka på scenen i en kreation som ser ut som en bisarr lampskärm. ”That boy is a monster” sjunger hon och tankarna går till Michael Jacksons Thrillervideo när de manliga dansarna rör sig på scenen.
Lampskärmen åker av. Nu har hon en latexbody med blod rinnande över kroppen.

21:44
Min favoritlåt med Gaga. ”Teeth”. Fortfarande monster time på scenen men grabbarna från förra numret har fått sällskap av tjejer utstyrda som om de skulle varit med i en burlesk(are)version av ”Cabaret”.
21:53
Violinen drar igång ”Alejandro”. Gaga sätter sig på högtalarstackarna framför scenen och sjunger, böjer sig fram och tar några lyckliga fans längst fram i handen.
En muskulös dansare bär ut på scentungan medan publiken är ett hav av armar som vaggar fram i takt till musiken.

21:57
Ridå igen. ”ma ma ma ma” jubel. Japp det är ”Poker face”. Med ridån fortfarande nere är Gaga och dansare längst ut på tungan igen, publiken som en ring runt om henne. En skog av mobiltelefoner lyser upp som en uppochnedvänd stjärnhimmel. Gaga själv glimmar i sin rhinestoneföredda bodystocking och punkiga skinnpaj med nitar. Bättre än så blir inte disco.
22:06
Ridå upp. Ett havsmonster regerar scenen. Gaga i ljusgrön och synnerligen spacead kort klänning. Monstret med lysande ögon och käft styrs av dansarna. En fortfarande blodig Gaga spelar att hon bryter ihop på scenen till tonerna av ”Paparazzi”. Det är havsmonstret som är The Fame Monster.

Precis när jag tappat sikte på Gaga dyker hon upp igen genom luckan i scengolvet. klänningen är borta till förmån för en grön body med robotbröst och robotsköte som skickar ut gnistor.

Så tackar hon för sig. The show is over. Eller… Det är den förstås inte…
22:14
Extranummer. ”Bad romance”. Gaga dyker upp i en gyro i en fantastisk kreation bestående av speglar. Golvet på läktaren gungar betänkligt i takt med musiken och dansande fötter.

Det var allt för ikväll. En mer ordnad recension dyker upp i morgon.