Söderslätt

Nyheter för unga

Adham El-Molla och Mirnes Bajric
Söderslätt
Söderslätt Just nu jobbar den fyra man stora redaktionen på tidningen Massa Ungdomsnytts första nummer som kommer ut i februari.

Just nu jobbar den fyra man stora redaktionen på tidningen Massa Ungdomsnytts första nummer som kommer ut i februari. Hittills är en intervju fixad. De närmaste veckorna ska de även träffa lokala rockband, rappare och kanske en sångerska. Vilka är ännu en hemlighet. – Tidningen ska rikta sig till ungdomar i Trelleborg. Någon sådan finns inte i dag, säger Adham El-Molla. Mirnes Bajric hoppas att Massa ungdomsnytt ska lyfta fram ungdomar som spelar i band eller gjort något speciellt, men som inte alltid uppmärksammas av de vanliga lokala medierna i Trelleborg. – Vi ska hjälpa ungdomarna att synas.

Idén till tidningen föddes i höstas sedan killarna startat en multikulturell vänskapsförening. För att få lite råd vände de sig till mötesplatsen Navigatorcentrum i Trelleborg och fick tipset att lämna in en ansökan till nya projektet Ung idé, som vill uppmuntra unga samhällsentreprenörer. Massa Ungdomsnytt var en av de första som fick klartecken och en liten pott pengar. Startkapitalet räcker till det första numret. Därefter hoppas de kunna sälja annonser för att fortsätta ge ut tidningen som ska vara gratis och delas ut på skolor och andra platser där ungdomar rör sig. Någon journalistisk bakgrund har de inte, vilket inte behöver vara en nackdel, anser de. Massa ungdomsnytt ska vara en tidning skriven av ungdomar och för ungdomar, säger Adham El-Molla. – Vi vill skriva på vårt sätt, inga svåra ord och så, mer som när jag pratar med en kompis. Tidningen ska ges ut varje månad och även få en egen webbplats. – har många fler idéer, vilka vill vi inte berätta just nu.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Söderslätt

Sjöstaden växer fram efter år av planer

En egen sandstrand, strandpromenad och en park planeras i området som ska ge Trelleborg en närmare kontakt med havet.
Foto: Kanozai arkitekter
Söderslätt
TRELLEBORG Nu är det dags för Trelleborgarna att tycka till om den framtida Västra Sjöstaden - den nya stadsdelen med egen strand som ska ge nytt liv åt industrimarken vid stadens västra infart.

– Det här är en stadsdel som gör att Trelleborg kommer närmare havet. Det är ett fint läge som i princip inte används, säger Karin Gallardo, planarkitekt i Trelleborgs kommun.

I många år har kommunledningen av olika politisk färg planerat för att skapa en helt ny stadsdel i västra Trelleborg. Med i arbetet har även Ica Fastigheter, med Ica Maxi som kommer att finnas kvar på samma tomt, funnits med liksom byggföretagen Midroc och Serneke.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Söderslätt

Vårdanställd gick till jobbet med feber - var positiv med covid-19

Fasaden på lasarettet i Trelleborg.
Foto: Regions Skåne
Söderslätt
Nyheter
TRELLEBORG Den vårdanställde hade feber och anhöriga med konstaterad covid-19 - men valde att gå till jobbet på en avdelning för svårt sjuka på lasarettet i Trelleborg

– Självklart är detta förvånande för oss och något vi beklagar, djupt. Vi har utarbetade rutiner och handlingsplaner som samtliga personal är informerad om, säger Ingrid Vesterberg, chef för den aktuella enheten på Lasarettet i Trelleborg.

Det var den 31 oktober som en vårdanställd på en av sjukhusets avdelningar för svårt sjuka valde att gå till jobbet trots att hen hade feber. Dessutom fanns personer i direkt närhet hemma som hade testats positivt för covid-19 eller hade symptom på smitta.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Söderslätt

Tjuv rullade obemärkt i väg hel vagn med tobak

Cigaretter förpackade i en låda.
Foto: Tullverket
Söderslätt
TRELLEBORG En vagn med tobak värd 93 000 kronor rullades av en okänd gärningsperson obemärkt ut från Ica på Nygatan i Trelleborg på torsdagen.

Det ska ha varit i samband med en leverans till Ica på torsdagens eftermiddag vid klockan 16.20, som en okänd gärningsperson ska ha tagit tillfället i akt och tagit sig ut i butikens lagerlokal.

Där ska gärningspersonen ha tagit en hel rullvagn med tobaksvaror som körts ut på lastområdet där porten ut öppnats inifrån och sen försvann gärningspersonen i väg med vagnen fylld med tobak som värderas till 93 287 kronor.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Söderslätt

Vittnen och film viktigt i utredning av mordförsök

Polisens avspärrningsband.
Foto: Johan Nilsson/TT
Söderslätt
HÖLLVIKEN Polisen har goda förhoppningar om att klara upp fredagens mordförsök i Höllviken då en 16-åring fick stick- och skärskador av en misstänkt jämnårig från Trelleborg.

– Det är fortfarande mycket som ska samlas ihop, bland annat övervakningsfilmer från området som vi kommer att gå igenom och det är telefoner som ska tömmas, säger Ann-Christine Sjöbeck, utredare vid polisen i Trelleborg.

Som Skånska Dagbladet berättat tidigare var det många unga vittnen på plats när en 16-åring från Trelleborg misstänks ha utsatt en 16-åring från Höllviken för ett mordförsök. Platsen var Nyckelhålsparken i centrala Höllviken klockan 22.30 i fredags.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Söderslätt

Kvinna förfalskade namn och lånade stor summa pengar

En hand håller i en penna och skriver under ett kontrakt.
Foto: Jessica Gow / TT
Söderslätt
TRELLEBORG Den 35-åriga Trelleborgskvinnan misstänks ha förfalskat en medsökandes namnteckning och ska på falska grunder ha fått låna och utbetalt 259 000 kronor. Nu åtalas hon för bedrägeri och urkundsförfalskning.

Det var i början av 2016 sin en 35-årig kvinna misstänkt på falska grunder ha sökt om utökat låneutrymme på ett befintligt lån som hon och en man sedan tidigare hade hos Santander Consumer Bank.

Lånade 259 000 kronor

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Söderslätt

Radhusbrand i Gislövs läge

Söderslätt
Gislöv Polis och räddningstjänst larmades till ett radhus i Gislövs läge på onsdagskvällen med anledning av brand.

Larmet kom in till SOS Alarm 16.21 och såväl polis som ambulans och räddningstjänst ryckte ut till radhuset på Orkidévägen.

– Det är en granne som ringer till SOS efter att denne sett rök, säger Sara Andersson, pressinformatör vid polisens ledningscentral.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Söderslätt

35 bussar saboterade för miljonbelopp

Okända har krossat rutor på 35 bussar.
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT
Söderslätt
TRELLEBORG Krossade rutor och skadegörelse av 35 uppställda bussar beräknas kosta ägaren 1,2 miljoner kronor.

När en eller flera okända gärningspersoner lyckats ta sig in på det inhägnade området på Strandridaregatan i Trelleborg är inte fastlagt, men troligen någon gång för två helger sedan.

Vad som enligt ägaren av totalt 35 uppställda bussarna dock står klart är att mängder av rutor krossats på bussarna som även klottrats ner.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Söderslätt

Tjuvar tog sig in på daglig verksamhet

Via en dörr som bröts upp tog sig tjuvar in i fastigheten.
Foto: Björn Larsson Rosvall / TT
Söderslätt
TRELLEBORG Pekdatorer och mobiler stulna från kommunens verksamhet på Backafall.

Någon gång under helgen ska Backafalls dagliga verksamhet på Syster Jennys väg ha haft påhälsning av tjuvar.

På måndagen upptäcktes att sju pekdatorer samt mobiler stulits från lokalerna. De okända gärningspersonerna ska ha brutit sig in i lokalerna via en dörr.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL